Ansvaret ligger på dig, hvis din organisation skal arbejde mere agilt

Klumme: Langt de fleste topledere foretrækker stadig den klassiske vandfaldsmodel. De får nervøse trækninger, hvis man nævner 'agil udvikling.' Men det er den vej, vi skal. Og her bærer CIO'en og it-afdelingen et væsentligt ansvar for at vise vejen.

SAFe, Scrum, Kanban. Er du ansat i en it-afdeling, eller er du chef for en, så ved du naturligvis godt, at jeg taler om de mest udbredte agile metoder.

Arbejder du med softwareudvikling, har du sikkert også selv prøvet en eller flere af metoderne på egen krop.

De fleste it-udviklere og projektledere, jeg kender, har i årevis brugt agile metoder i komplekse udviklingsopgaver med største selvfølgelighed.

Men de dage, hvor agile metoder var it-teamets hemmelighed, er måske snart talte.

Agil projektledelse er så småt ved at brede sig til andre dele af organisationen, og også på ledelsesgangene er man begyndt at fatte interesse for det agile.

Det er vel slet ikke så mærkeligt, når man tænker på, at metoderne har et potentiale, der rækker langt ud over it-afdelingen.

Vis mig den topchef, der ikke gerne vil finde nye metoder til at effektivisere arbejdsgange, øge produktiviteten og kvaliteten, forkorte den tid, det tager at få produkter på markedet og oveni hatten styrke teamets samarbejde og give motivationen et boost.

Nyt land for topledere
Men agile metoder er stadig nyt land for de fleste erhvervsledere.

Måske kan de tale med om 'agile' på et overordnet niveau, men når hverdagen sætter ind, foretrækker 9 ud af 10 topledere stadig den gode, gamle vandfaldsmodel.

Med den kan de forudse resultatet af projekterne og budgettere derefter. De ved, hvad de har at regne med…tror de.

Den agile metode indebærer kontrol på en anden måde.

Man opdeler projekter i mindre bidder og arbejder i korte, iterative ”sprints”, hvor resultatet ikke er givet på forhånd.

Man bygger så at sige broen, mens man er på vej over den, og justerer løbende sine mål undervejs.

Det er nok til at give de fleste topchefer nervøse trækninger.

Læg dertil, at toplederne som regel ikke selv har arbejdet med agile metoder i praksis og ikke er blevet trænet i dem. Og at agile introducerer nye begreber og regler, der kan virke forvirrende, når man ikke kender dem.
it-chefer bør tage føringen.

Så mens de agile metoder fascinerer toplederen, ligger det ofte anderledes tungt med at få metoderne til at fungere i praksis. Det bringer os tilbage til it-afdelingen.

For hvem kender de agile metoder bedre end de medarbejdere, der har arbejdet med metoderne i årevis?

Du skal føre an
Derfor synes jeg, at det er oplagt, at CIO'en og hans afdeling fører an på den agile rejse og er med til vise ledelsen, hvordan de agile metoder kan fungere i praksis - ikke mindst i den digitale omstillingsproces mange virksomheder befinder sig midt i, hvor man ikke kan forudsige, hvor kunderne eller markedet bevæger sig hen.

Hvor man har brug for de agile metoder for at kunne reagere i tide og omstille sig løbende.

Besøg giver inspiration til den agile rejse
Hvis topledelsen er afklaret om, hvad man vil på det agile område, er man nået langt.

Man er villig til at foretage de nødvendige investeringer og prioriteringer, og man kan planlægge og igangsætte en egentlig agil transformation af virksomheden.

Er man mere afventende, vil jeg foreslå, at it-afdelingen transformerer hele sin egen projekt- og programtilgang til at basere sig på de agile principper.

Sammen med it-afdelingen og under dennes lederskab kan forretningen nu prøve tingene af i praksis og opleve de typiske fordele i form af blandt andet hurtigere og billigere leverancer.

Det vil skærpe forretningens appetit på at udbrede de agile principper til hele virksomheden.

Er man som it-afdeling ikke kommet i gang med de agile principper endnu, vil jeg anbefale, at man tager en besøgsrunde til de virksomheder, som er på rejsen og allerede har høstet erfaringer med de agile principper.

Det giver værdifulde input til, hvordan den agile rejse bedst planlægges i ens virksomhed, og man kan tage stilling til en eventuel brug af rådgivere.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere


Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere






Premium
Udbetaling Danmark skal forhandle om mulig kompensation med Netcompany til efteråret
Interview: Inden årsskiftet står det klart, om Netcompany skal kompensere Udbetaling Danmark for de startvanskeligheder, der har været i forbindelse med det nye boligstøttesystem. "Jeg kan hverken be- eller afkræfte, at vi kommer til at bede om et pengebeløb fra Netcompany," lyder det fra Søren Eismark, underdirektør i ATP, som står bag Udbetaling Danmark.
Computerworld
Ny-opdaget malware blokerer programmer som forsøger at slette den: Særligt windows 10 er ramt
En ny type malware er blevet opfanget, der både overvåger din computer og generer falske reklameindtægter til bagmændende. Og så har den en forkærlighed for Windows 10.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.