Vi trænger til et opgør med den eksisterende nulfejls-kultur

Klumme: Det skal være naturligt at fejle. Vi må ikke lade os skræmme af fortidens it-fadæser.

Regeringen har varslet, at den kommer med sin strategi for statens it her i november.

Staten har været tynget af en del it-skandaler, hvor særligt Skat har været hårdt ramt i de senere år.

Det har fået debatten i it-kredse til at blusse op om, hvorvidt man skal outsource eller insource offentlige it-projekter.

Ingeniørforeningen IDA's Digitaliseringsudvalg mener i en spritny rapport ’Bedre it-projekter – syv råd fra IDA’, at vi skal insource langt flere opgaver og ikke lade os skræmme af fejl, der er begået i fortiden.

Hvorfor tolereres fejl overhovedet ikke?
Men det kræver et opgør med den eksisterende nulfejlskultur. Ikke at lave fejl vil selvfølgelig altid være et mål, men vi er kommet til et punkt, hvor fejl overhovedet ikke tolereres.

Konsekvensen af nulfejlskulturen er en udbredt frygt for at fejle.

Incitamenterne til at nytænke og tage chancer forsvinder, og organisationen risikerer at gå i stå.

Og det er en stor fejl i sig selv.

I en tid, hvor den teknologiske udvikling går stærkt, er det vigtigt, at man hele tiden orienterer sig og forsøger at følge med, således at man løbende kan tilpasse sig og endda forsøge at være på forkant med udviklingen.

Skal være et naturligt vilkår
Udvalget anbefaler i rapporten, at offentlige myndigheder planlægger med, at enhver del af et større it-projekt kan fejle eller give et andet resultat end det, man oprindeligt havde tænkt.

Myndighederne bør etablere et system til at håndtere dette og en kultur, hvor muligheden for at fejle er et naturligt vilkår for at opnå en dynamisk udviklingsproces.

Fejl kommer til at ske – det er den vigtigste erkendelse, man skal acceptere.

Dernæst skal man lære, hvordan man håndterer fejlen og skabe en åbenhedskultur omkring forfejlede it-projekter.

Thomas Edison sagde engang: ’Jeg har ikke fejlet. Jeg har bare opdaget 10.000 måder, der ikke virker.’

Og det citat mener jeg, at man skal tage alvorligt. For kun ved at fejle udvikler vi os og bliver bedre. Det kaldes innovation.

Læs også: Offentlige topchefer står i vejen for it-udvikling: Derfor tør de ikke tage it-chancer

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere


Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere






Premium
Udbetaling Danmark skal forhandle om mulig kompensation med Netcompany til efteråret
Interview: Inden årsskiftet står det klart, om Netcompany skal kompensere Udbetaling Danmark for de startvanskeligheder, der har været i forbindelse med det nye boligstøttesystem. "Jeg kan hverken be- eller afkræfte, at vi kommer til at bede om et pengebeløb fra Netcompany," lyder det fra Søren Eismark, underdirektør i ATP, som står bag Udbetaling Danmark.
Computerworld
Ny-opdaget malware blokerer programmer som forsøger at slette den: Særligt windows 10 er ramt
En ny type malware er blevet opfanget, der både overvåger din computer og generer falske reklameindtægter til bagmændende. Og så har den en forkærlighed for Windows 10.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.