Vi trænger til et opgør med den eksisterende nulfejls-kultur

Klumme: Det skal være naturligt at fejle. Vi må ikke lade os skræmme af fortidens it-fadæser.

Artikel top billede

Regeringen har varslet, at den kommer med sin strategi for statens it her i november.

Staten har været tynget af en del it-skandaler, hvor særligt Skat har været hårdt ramt i de senere år.

Det har fået debatten i it-kredse til at blusse op om, hvorvidt man skal outsource eller insource offentlige it-projekter.

Ingeniørforeningen IDA's Digitaliseringsudvalg mener i en spritny rapport ’Bedre it-projekter – syv råd fra IDA’, at vi skal insource langt flere opgaver og ikke lade os skræmme af fejl, der er begået i fortiden.

Hvorfor tolereres fejl overhovedet ikke?

Men det kræver et opgør med den eksisterende nulfejlskultur. Ikke at lave fejl vil selvfølgelig altid være et mål, men vi er kommet til et punkt, hvor fejl overhovedet ikke tolereres.

Konsekvensen af nulfejlskulturen er en udbredt frygt for at fejle.

Incitamenterne til at nytænke og tage chancer forsvinder, og organisationen risikerer at gå i stå.

Og det er en stor fejl i sig selv.

I en tid, hvor den teknologiske udvikling går stærkt, er det vigtigt, at man hele tiden orienterer sig og forsøger at følge med, således at man løbende kan tilpasse sig og endda forsøge at være på forkant med udviklingen.

Skal være et naturligt vilkår

Udvalget anbefaler i rapporten, at offentlige myndigheder planlægger med, at enhver del af et større it-projekt kan fejle eller give et andet resultat end det, man oprindeligt havde tænkt.

Myndighederne bør etablere et system til at håndtere dette og en kultur, hvor muligheden for at fejle er et naturligt vilkår for at opnå en dynamisk udviklingsproces.

Fejl kommer til at ske – det er den vigtigste erkendelse, man skal acceptere.

Dernæst skal man lære, hvordan man håndterer fejlen og skabe en åbenhedskultur omkring forfejlede it-projekter.

Thomas Edison sagde engang: ’Jeg har ikke fejlet. Jeg har bare opdaget 10.000 måder, der ikke virker.’

Og det citat mener jeg, at man skal tage alvorligt. For kun ved at fejle udvikler vi os og bliver bedre. Det kaldes innovation.

Læs også: Offentlige topchefer står i vejen for it-udvikling: Derfor tør de ikke tage it-chancer

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Nordjylland

Supporters A/S

It-driftskonsulent på Sjælland

Region Sjælland

Banedanmark

Systemudvikler (frontend)

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

Sektionsleder for Systemer i PET

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job