Dansk Kaspersky-direktør: Danskernes it-sikkerhed bør slet ikke ligge hos Center for Cybersikkerhed

Interview: Nationalbankdirektør Lars Rohde har for nylig efterlyst et centralt organ bestående af blandt andet Center for Cybersikkerhed, der skal koordinere Danmarks it-sikkerhedsindsats. Men ifølge den danske danske chef for Kaspersky, er det ikke en opgave for Forsvaret.

Når alvorlig it-kriminalitet rammer Danmark, så ringer medierne til Leif.

Leif Jensen er administrerende direktør i den danske afdeling af sikkerhedsfirmaet Kaspersky Lab, og de private it-sikkerhedsfirmaer er som regel mediernes - og dermed danskernes - vigtigste kilder til information, når cyberangreb som WannaCry eller Petya rammer virksomheder og organisationer.

For nylig efterspurgte nationalbankdirektør Lars Rohde et centralt organ til at stå for hele Danmarks it-sikkerhed med deltagelse af blandt andet Center for Cybersikkerhed (CFCS), og samtidig har forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) lagt op til at udvide beføjelserne hos CFCS.

Men ifølge Leif Jensen vil det være en fejl at centralisere private virksomheder og organisationers it-sikkerhed under CFCS.

For selvom han anerkender efterretningstjenestens evner, finder han det af praktiske årsager problematisk at placere ansvaret for de danske virksomheder, organisationer og borgeres it-sikkerhed under Forsvaret.

"Forsvaret er naturligvis mere fokuseret på nationens sikkerhed og mindre på private, kommercielle aktørers sikkerhed. Og den skillevæg mellem Forsvaret og politiet, som naturligvis skal være der, gør det lidt omstændigt for dem at udveksle informationer både i forhold til forebyggelse, efterforskning og oplysning," siger Leif Jensen til Computerworld.

Private firmaer som eneste ekspertkilder
Kaspersky-direktøren er dog helt enig i behovet for et centralt organ, der kan indsamle og videreformidle relevante oplysninger om cyberangreb til danskerne.

Og selvom det er lukrativt for sikkerhedsfirmaerne at agere eksperter på landsdækkende tv, hver gang et cyberangreb rammer, så ville det ifølge Leif Jensen være bedre, hvis sikkerhedseksperterne kunne levere input til et offentligt organ, der så kunne videreformidle de relevante oplysninger, så danske virksomheder kun behøvede at orientere sig ét sted.

Han bruger det store WannaCry-angreb som eksempel:

"For mig som direktør i en privat virksomhed var det selvfølgelig super fedt, at medierne havde lyst til at høre på, hvad jeg havde at sige om sagen. Men hvis jeg skal være helt ærlig, så ville jeg foretrække, at der var en offentlig instans, der samlede alle de her informationer for os private og gav et samlet billede til almindelige borgere og virksomheder i Danmark," siger han og roser DKCERT, der overvåger forskningsnettet.

Og han foreslår oprettelsen af en lignende institution til at holde borgere og virksomheder opdateret om cyberangreb generelt.

"Vi ser i andre lande lignende organisationer, der samler informationer fra alle mulige private aktører og hvilke kilder, de ellers har, og så oplyser de helt objektivt samfundet om, hvad det er, der sker. Der bliver CERT-organisationerne i andre lande omkring os bliver brugt til."

Læs også: Dansk sikkerhedsekspert bakker fuldt op om Kaspersky: “Anklagerne ser grundløse ud”


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på leasing, detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
The New World of Data

Få styr på de nye muligheder og de nyeste tendenser inden for næste generations IT-infrastruktur. Bliv inspireret af de ledende teknologiaktører og hør hvordan TopDanmark og Rambøll har draget fordel af de nye muligheder både i relation til de tekniske og økonomiske aspekter samt en optimeret brugeroplevelse.

25. september 2018 | Læs mere


Kunstig intelligens: Bring din virksomhed ind i fremtiden

På denne konference ser vi nærmere på gode, bæredygtige business cases med kunstig intelligens. Vi zoomer ind på de konkrete teknologier, og eksperterne giver dig gode råd til, hvordan man kan arbejde innovativt og agilt med kunstig intelligens-løsninger.

26. september 2018 | Læs mere


Corporate Performance Management - sådan omsætter du strategiske beslutninger til operationelle planer

Den digitale transformation er i gang de danske finans- og økonomiafdelinger. Corporate Performance Management (CPM) er en fællesbetegnelse for de softwareløsninger, der er med til at håndtere og visualisere virksomhedens performance og målopfyldelse. Men hvilke løsninger skal du vælge og hvordan kommer du i gang?

27. september 2018 | Læs mere






Premium
Facebook er virksomheden der kan eje verden, hvis den kommer helskindet igennem sin identitetskrise
Selvom Facebooks aktie er blevet sendt til tælling over sommeren, har den gode odds i fremtiden. Selvskabet har nemlig en unik evne til at navigere igennem kriser.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.