Google og Facebook sidder på 84 procent af det globale online-marked - og dominansen vokser

Google og Facebook sidder på 84 procent af det globale marked for onlineannoncering. Og bliver fortsat større.

Google og Facebook er uden sammenligning de tungeste selskaber i verden, når det handler om online-annoncering.

Ifølge en undersøgelse fra mediebureauet GroupM sidder de to selskaber på enorme 84 procent af det globale marked for annoncering på internettet - dog minus Kina.

Den markante dominans har vakt en del bekymring for, at de store selskaber oparbejder et regulært digitalt duopol, som suger endnu større dele af markedet til sig.

Ifølge markedsundersøgelsen vil det globale marked for annoncekroner vokse med 4,3 procent til næste år.

Langt det meste af denne vækst vil finde sted på onlinemarkedet - hvilket altså vil svare til Google og Facebook.

Ifølge GroupM bliver i der i år investeret omkring 100 milliarder dollar i online-annoncering i verden minus Kina.

Mediebureauet vurderer, at det markeds-pluralismen er udfordret og at vi reelt risikerer, at Google og Facebook helt overtager markedet, hvis ikke de to giganter bliver udfordret.

GroupM-direktør Adam Smith siger til Financial Times, at den mest sandsynlige udfordrer er Amazon.

Amazon ligger nemlig inde med enorme mængder brugerdata, der er blevet samlet op under milliarder af kunde-transaktioner og søgninger på selskabets website.

Amazon omsætter allerede solidt på annonce-salg på selskabets website - men dog ikke noget i nærheden af omsætningen hos Facebook og Google.

“Brands kæmper i hyper-konkurrenceprægede og lav-vækstmarkeder, og medier er udfordret af kunde-fragmentering og de store digitale spillere.

Ifølge GroupM solgte Google i alene i tredje kvartal annoncer for 150 milliarder kroner, mens Facebook solgte annoncer for 65 milliarder kroner i de tre måneder.

Google har bygget sin kæmpeforretning op på annoncer, og selskabet er i dag verdens måske største annonce-platform.

Selskabets succes bygger ikke mindst på, at det via Googles algoritmer er muligt at koble betalte annoncer sammen med mange hundrede millioner brugeres specifikke interesseområder, som de jo åbenbarer via deres søgninger.

Det er smart tænkt og har vist sig vældigt effektivt for både annoncørerne - der kan nå ud til folk med dokumenteret interesse i deres produktområder - samt selvfølgelig Google selv.

Det er imidlertid interessant, at annonce-forretningen faktisk ikke er det bedste vækst-område for moderselskabet Alphabet. Det er nemlig cloud-satsningen Google Cloud Platform, der vokser langt hurtigere.

Det kan du læse mere om her: Annoncer ikke længere Googles hurtigst voksende forretning: Ligger Googles fremtid i dette nye forretningsområde?

Også herhjemme bliver en stor del af Googles omsætning angiveligt bogført i Irland, hvor Google som så mange andre it-selskaber har sit europæiske hovedkvarter.

De såkaldte skattelister viser således, at Google i 2015 betalte 3,4 millioner i skat i Danmark ud fra en oplyst skattepligtig indkomst på blot 12,2 millioner kroner.

Ifølge Googles regnskab omsatte selskabet i 2015 for blot 166 millioner kroner i Danmark.

Tidligere opgørelser har dog anslået, at Googles reelle omsætning i Danmark ligger i omegnen af to milliarder kroner, da langt hovedparten af ordrerne faktuereres fra Google Ireland Limited.

Du kan læse mere om Googles skattekonstruktion her:
Sådan undgår Google europæisk skatteregning: 126 milliarder kroner bogføres som skattefri 'administrations-omkostninger' i Irland


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere


Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere






Premium
SMV'er mangler stadig basal it-sikkerhed: “Der er simpelthen ikke nok økonomi i det for de store virksomheder”
Mindre sikkerhedsvirksomheder har fået øjnene op for at sælge it-sikkerhedsløsninger til SMV'er. Den etablerede branche er nemlig ikke interesseret i SMV-markedet, lyder vurderingen fra CTO hos EG.
Computerworld
Studieguide: Følg disse råd og få mest smartphone for pengene - disse fire smartphones er de bedste køb lige nu
En ny, velfungerende smartphone behøver ikke at koste alverden. Sådan får du masser af mobil til få penge.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Amazon kan komme til at lide samme skæbne som Uber i Danmark - fagbevægelse ruster sig til kamp
Den danske fagbevægelse står klar til at give Amazon en varm velkomst på det danske marked. Spørgsmålet er derfor om et stærkt samarbejde mellem på den side detailbranchen og internethandlen og på den anden side fagbevægelsen vil kunne skabe et bolværk mod Amazons indtog, eller om Amazon har lært af Uber og Ryanairs fejl?
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.