Artikel top billede

Google og Facebook sidder på 84 procent af det globale online-marked - og dominansen vokser

Google og Facebook sidder på 84 procent af det globale marked for onlineannoncering. Og bliver fortsat større.

Google og Facebook er uden sammenligning de tungeste selskaber i verden, når det handler om online-annoncering.

Ifølge en undersøgelse fra mediebureauet GroupM sidder de to selskaber på enorme 84 procent af det globale marked for annoncering på internettet - dog minus Kina.

Den markante dominans har vakt en del bekymring for, at de store selskaber oparbejder et regulært digitalt duopol, som suger endnu større dele af markedet til sig.

Ifølge markedsundersøgelsen vil det globale marked for annoncekroner vokse med 4,3 procent til næste år.

Langt det meste af denne vækst vil finde sted på onlinemarkedet - hvilket altså vil svare til Google og Facebook.

Ifølge GroupM bliver i der i år investeret omkring 100 milliarder dollar i online-annoncering i verden minus Kina.

Mediebureauet vurderer, at det markeds-pluralismen er udfordret og at vi reelt risikerer, at Google og Facebook helt overtager markedet, hvis ikke de to giganter bliver udfordret.

GroupM-direktør Adam Smith siger til Financial Times, at den mest sandsynlige udfordrer er Amazon.

Amazon ligger nemlig inde med enorme mængder brugerdata, der er blevet samlet op under milliarder af kunde-transaktioner og søgninger på selskabets website.

Amazon omsætter allerede solidt på annonce-salg på selskabets website - men dog ikke noget i nærheden af omsætningen hos Facebook og Google.

“Brands kæmper i hyper-konkurrenceprægede og lav-vækstmarkeder, og medier er udfordret af kunde-fragmentering og de store digitale spillere.

Ifølge GroupM solgte Google i alene i tredje kvartal annoncer for 150 milliarder kroner, mens Facebook solgte annoncer for 65 milliarder kroner i de tre måneder.

Google har bygget sin kæmpeforretning op på annoncer, og selskabet er i dag verdens måske største annonce-platform.

Selskabets succes bygger ikke mindst på, at det via Googles algoritmer er muligt at koble betalte annoncer sammen med mange hundrede millioner brugeres specifikke interesseområder, som de jo åbenbarer via deres søgninger.

Det er smart tænkt og har vist sig vældigt effektivt for både annoncørerne - der kan nå ud til folk med dokumenteret interesse i deres produktområder - samt selvfølgelig Google selv.

Det er imidlertid interessant, at annonce-forretningen faktisk ikke er det bedste vækst-område for moderselskabet Alphabet. Det er nemlig cloud-satsningen Google Cloud Platform, der vokser langt hurtigere.

Det kan du læse mere om her: Annoncer ikke længere Googles hurtigst voksende forretning: Ligger Googles fremtid i dette nye forretningsområde?

Også herhjemme bliver en stor del af Googles omsætning angiveligt bogført i Irland, hvor Google som så mange andre it-selskaber har sit europæiske hovedkvarter.

De såkaldte skattelister viser således, at Google i 2015 betalte 3,4 millioner i skat i Danmark ud fra en oplyst skattepligtig indkomst på blot 12,2 millioner kroner.

Ifølge Googles regnskab omsatte selskabet i 2015 for blot 166 millioner kroner i Danmark.

Tidligere opgørelser har dog anslået, at Googles reelle omsætning i Danmark ligger i omegnen af to milliarder kroner, da langt hovedparten af ordrerne faktuereres fra Google Ireland Limited.

Du kan læse mere om Googles skattekonstruktion her:
Sådan undgår Google europæisk skatteregning: 126 milliarder kroner bogføres som skattefri 'administrations-omkostninger' i Irland




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


Sats på DevOps og få mere kvalitet og hastighed i både udvikling og drift

Der er mange potentielle gevinster at hente ved at satse på DevOps. Rigtig mange danske virksomheder er allerede i gang. På denne konference får du et indblik i mulighederne med DevOps og gode råd, der kan sikre dig succesen.

02. november 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere