Google og Facebook sidder på 84 procent af det globale online-marked - og dominansen vokser

Google og Facebook sidder på 84 procent af det globale marked for onlineannoncering. Og bliver fortsat større.

Google og Facebook er uden sammenligning de tungeste selskaber i verden, når det handler om online-annoncering.

Ifølge en undersøgelse fra mediebureauet GroupM sidder de to selskaber på enorme 84 procent af det globale marked for annoncering på internettet - dog minus Kina.

Den markante dominans har vakt en del bekymring for, at de store selskaber oparbejder et regulært digitalt duopol, som suger endnu større dele af markedet til sig.

Ifølge markedsundersøgelsen vil det globale marked for annoncekroner vokse med 4,3 procent til næste år.

Langt det meste af denne vækst vil finde sted på onlinemarkedet - hvilket altså vil svare til Google og Facebook.

Ifølge GroupM bliver i der i år investeret omkring 100 milliarder dollar i online-annoncering i verden minus Kina.

Mediebureauet vurderer, at det markeds-pluralismen er udfordret og at vi reelt risikerer, at Google og Facebook helt overtager markedet, hvis ikke de to giganter bliver udfordret.

GroupM-direktør Adam Smith siger til Financial Times, at den mest sandsynlige udfordrer er Amazon.

Amazon ligger nemlig inde med enorme mængder brugerdata, der er blevet samlet op under milliarder af kunde-transaktioner og søgninger på selskabets website.

Amazon omsætter allerede solidt på annonce-salg på selskabets website - men dog ikke noget i nærheden af omsætningen hos Facebook og Google.

“Brands kæmper i hyper-konkurrenceprægede og lav-vækstmarkeder, og medier er udfordret af kunde-fragmentering og de store digitale spillere.

Ifølge GroupM solgte Google i alene i tredje kvartal annoncer for 150 milliarder kroner, mens Facebook solgte annoncer for 65 milliarder kroner i de tre måneder.

Google har bygget sin kæmpeforretning op på annoncer, og selskabet er i dag verdens måske største annonce-platform.

Selskabets succes bygger ikke mindst på, at det via Googles algoritmer er muligt at koble betalte annoncer sammen med mange hundrede millioner brugeres specifikke interesseområder, som de jo åbenbarer via deres søgninger.

Det er smart tænkt og har vist sig vældigt effektivt for både annoncørerne - der kan nå ud til folk med dokumenteret interesse i deres produktområder - samt selvfølgelig Google selv.

Det er imidlertid interessant, at annonce-forretningen faktisk ikke er det bedste vækst-område for moderselskabet Alphabet. Det er nemlig cloud-satsningen Google Cloud Platform, der vokser langt hurtigere.

Det kan du læse mere om her: Annoncer ikke længere Googles hurtigst voksende forretning: Ligger Googles fremtid i dette nye forretningsområde?

Også herhjemme bliver en stor del af Googles omsætning angiveligt bogført i Irland, hvor Google som så mange andre it-selskaber har sit europæiske hovedkvarter.

De såkaldte skattelister viser således, at Google i 2015 betalte 3,4 millioner i skat i Danmark ud fra en oplyst skattepligtig indkomst på blot 12,2 millioner kroner.

Ifølge Googles regnskab omsatte selskabet i 2015 for blot 166 millioner kroner i Danmark.

Tidligere opgørelser har dog anslået, at Googles reelle omsætning i Danmark ligger i omegnen af to milliarder kroner, da langt hovedparten af ordrerne faktuereres fra Google Ireland Limited.

Du kan læse mere om Googles skattekonstruktion her:
Sådan undgår Google europæisk skatteregning: 126 milliarder kroner bogføres som skattefri 'administrations-omkostninger' i Irland


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital Innovation Summit 2018: Inspiration, strategi og innovation til fremtidens digitale vindere

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. Kom derfor på Digital Innovation Summit og hør hvordan danske virksomheder som Rambøll, A.P. Møller-Mærsk og DFDS arbejder med innovation.

27. februar 2018 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

28. februar 2018 | Læs mere


Gå hjem møde: GDPR - mobile enheder og medarbejderdata

25. maj 2018 skal det hele være på plads! Kom og hør hvordan I skal behandle persondata om medarbejdere under GDPR, og hvordan medarbejderne må behandle persondata under GDPR. Få derudover svar på, hvordan I håndterer udfordringen omkring de mange mobile enheder for at sikre compliance.

28. februar 2018 | Læs mere






Computerworld
Aarhus Kommune dropper Atea som hardware-leverandør: Vælger konkurrent til hardwareordre på op til 350 millioner kroner
Efter et langt og rodet forløb har Aarhus Kommune nu endelig fundet vinderen af det enorme hardwareudbud til en værdi på op til 350 millioner kroner. Det blev et farvel til Atea og et velkommen til konkurrenten.
CIO
Cybersikkerhed til hele Danmark: Endelig faldt tiøren – lad os så komme i gang
Klumme: Regeringen og en række partier har afsat 1,4 milliarder kroner til at beskytte Danmark mod fremtidige cyber-angreb. Det er meget positivt. Nu bør vi handle. For pengene har ingen værdi i sig selv.
Comon
Det skal du gøre for at få skiftet dit (måske slidte) iPhone-batteri til 229 kroner
Apple har sænket prisen for at få skiftet batteriet i iPhone det næste år efter en større afsløring, og hvis du vil gøre brug af tilbuddet, skal du gøre dette
Job & Karriere
Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren
Interview: Regeringen indfører obligatorisk undervisning i it i folkeskolen på alle klassetrin og præsenterer fredag ny plan. Ny forsøgsordning i op til 50 skoler skal bane vejen. “Visionen for planen er, at alle danske børn skal lære at kode,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.