Til iværksætterne: Stop klynkeriet og træk i arbejdstøjet

Klumme: Det er skønt, at iværksætter-kulturen blomstrer. Men det er et problem, at mange danske iværksættere er så forhippede på at lande en stor pose investor-millioner, at de glemmer, at det handler om at skabe et produkt og ikke bare et luftkastel. Derfor, kære iværksættere: Træk nu i arbejdstøjet og vis, at I er parate til at ofre år på produktet.

Artikel top billede

Photo by Climate KIC on Unsplash (Foto: Photo by Climate KIC on Unsplash)

Jeg er iværksætter. Jeg er iværksætter helt ind til benet, og min egen iværksætterdrøm er på få år blevet til en rigtig virksomhed, hvor vi er gået fra en god idé, et klassisk garagekontor og endeløse udviklingstimer til i dag at have ansat medarbejder nummer 20.

Vi har også taget det enorme skridt, som det for mit eget vedkommende var at sige ja til at få Promentum Equity Partner med i ejerkredsen.

Selskabet tilbyder risikovillig kapital til virksomheder, der har vist, at de kan udvikle et produkt, opbygge en organisation og skabe traction både herhjemme og i udlandet.

Forhandlingerne med Promentum tog det meste af et år, og vi gjorde det kun, fordi jeg troede på, at Promentums viden og netværk - snarere end de penge, selskabet skød ind i virksomheden - kunne hjælpe os videre.

Jeg ved, at mange iværksættere drømmer om det samme:_At få omtale i pressen og blive udnævnt til ”the next big thing”.

Men det er også her, mange iværksættere går galt i byen. Jeg møder dem for eksempel, når jeg holder foredrag, og jeg bliver ofte kontaktet for at give gode råd.

Det er jeg meget beæret over.

Men hver gang slår det mig, hvor forhippede mange iværksættere er på at lande en stor pose investormillioner. Så forhippede, at de ofte glemmer, at det hele handler om at skabe et produkt og ikke bare et luftkastel.

Min virksomhed - AskCody -  er gået efter drømmen om de mange millioner. Men først efter det lange seje træk, hvor vi lykkedes med at skabe og sælge vores produkt globalt.

Først efter, at vi havde bevist, at vi evnede at udvikle forretningen for vores egne penge. Og først efter, at vi havde ramt loftet for, hvor langt vi kunne drive tingene selv. Først der havde vi et optimalt udgangspunkt for kapitalindsprøjtningen.

Som jeg ser det, er der alt for mange iværksættere, der klager over, at det er umuligt at skaffe risikovillig kapital til en virksomhed med én mand og en MacBook. Det er ganske enkelt ikke nok. Når jeg ser på, hvad vi har skullet igennem for at sikre vores kapitalindsprøjtning, er det nærmest grotesk, hvor lidt nogle af de mest håbefulde iværksættere tror, der skal til.

Det er fantastisk, at iværksætterkulturen i Danmark blomstrer.

Staten har gjort det relativt let at starte virksomhed (dem der siger det modsatte, bedes prøve at etablere et selskab i USA…), og det er i det hele taget blevet moderne at være entreprenant.

Men Danmark er også et luksussamfund, hvor vi hele vejen gennem studietiden bliver båret på hænder og fødder og langsomt vænner os til, at der automatisk kommer en pose penge hver måned.

Derfor, kære iværksættere: Træk nu i arbejdstøjet og vis, at I er parate til at ofre år på at skabe verdens bedste produkt. Helt selv.

Vis, at I evner at sælge produktet til almindelige mennesker. Lyt til brugerne, lyt til markedet og kæmp med alt, hvad I har af opsparing, havregryn og cup noodles. Først derefter kan I overveje, om det overhovedet er nødvendigt med risikovillig kapital.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S