Artikel top billede

Foto: Leo Innovation Lab (Foto: Copyright: Shahab Ghanavati / Photographer: Shahab Ghanavati)

Dansk medicinalfirma bag kæmpe millionsatsning: Dataindsamling skal ruste Leo Pharma til konkurrence fra tech-giganter

Tech-giganterne udviser stigende interesse for medicinal-industrien, og det tvinger medicinal-giganter til at tænke nyt. Danske Leo Pharma har sat fuld tryk på udviklingen af forbrugerrettede apps og internettjenester, der skal give virksomheden større viden om kunderne.

Et paradigmeskift kan være undervejs i medicinalindustrien.

Tidligere har industrien haft øjnene stift rettet på relationen til lægerne, men den stigende interesse for sundhedsområdet hos blandt tech-giganter som Apple og Google tvinger medicinalindustrien til at tænke nyt.

Et eksempel på denne form for nytænkning, finder vi i Silkegade i det indre København, hvor den danske medicinalvirksomhed Leo Pharma har etableret sin digitale afdeling, Leo Innovation Lab.

Paradoksalt nok med Apples danske afdeling som nærmeste nabo.

Satser op mod en halv milliard

I 2015 valgte Leo Pharma at investere op mod en halv milliard kroner over en tre årig periode i projektet, og Leo Pharmas topchef Gitte Aabo har allerede garanteret, at innovations-labet kommer til at fortsætte, når den tre-årige periode udløber næste år. 

Det forrentningsmæssige mål for Leo Pharma er at opbygge et forhold til slutbrugerne og dermed få adgang til vigtige data om eksisterende og fremtidige kunder.

“I pharma-industrien har man ikke hidtil haft nogen adgang til slutbrugerne. I stedet er der et meget stort fokus på relationen til lægerne," siger Kristian Schrøder Hart-Hansen, administrerende direktør for Leo Innovation Lab. 

Ejerskab over slutbrugerne

Ifølge ham bliver det i fremtiden helt afgørende for medicinalvirksomhederne, at de i langt højere grad er i stand til at tage ejerskab over relationen til slutbrugerne. 

Det er især tech-giganternes entre på sundhedsområdet , der tvinger medicinal-industrien til at skifte kurs. 

"Google har allerede stiftet to medicinal-virksomheder (Calico og Verily, red), og det, der kendetegner Google og andre tech-virksomhederne, er, at de har en ekstrem stor viden om slutbrugerne,“ siger Kristian Schrøder Hart-Hansen.

Han forklarer, at den hidtidige forretningsmodel i medicinalindustrien har været, at man udvikler et produkt, præsenterer lægerne for de kliniske studier der dokumenterer produktets effekt og i sidste ende håber på, at lægerne vælger at ordinere produktet til patienterne.

Hos Leo Innovation Lab udvikler man derimod rendyrkede digitale løsninger, der henvender sig direkte til de enkelte patienter.

Læs også: Jeg blev stillet tusindvis af kroner i udsigt for mine sundhedsdata: Her er historien om mit forsøg på at sælge dem

Løsninger til folk med hudsygdomme

Helt konkret fokuserer Leo Innovation Lab på løsninger, der kan forbedre dagligdagen for patienter, som lider af hudsygdomme som psoriasis, akne og eksem. 

Et af de produkter, der er blevet udviklet hos Leo Pharma Innovation Lab er appen Imagine. Den gør det muligt for patienter at tage billede af deres udslæt og løbende følge udviklingen af udslættet. 

Med tiden bliver det også muligt for dem at få stillet en diagnose via appen.

Et andet produkt er HelloSkin, der er en webshop, som er designet til at indsamle data om kundernes symptomer og dermed kan tilbyde en mere skrædderesyet behandling. 

Læs også: Jeg vil gerne donere mine sundhedsdata - hvor tilmelder jeg mig?

Dataindsamling er et gennemgående træk for de produkter, der bliver udviklet hos Leo Innovation Lab, forklarer Kristian Schrøder Hart-Hansen: 

”Alt, vi laver herinde, er datafokuseret. Vi laver ganske enkelt ikke noget, der ikke er bygget op om data, ” siger han. 

Filosofien bag er, at hvis Leo kan levere gode brugeroplevelser, der skaber værdi for patienterne, så vil patienterne til gengæld også gerne afgive data til Leo. 

“Den viden, der ligger i de data, som vi i indsamler, bliver leveret til til Leo Pharma i anonymiseret form, men vi stiller dem også gratis til rådighed for patienterforeninger i forskellige projekter," siger Kristian Schrøder Hart-Hansen. 

Han forklarer, at den data, der bliver indsamlet, blandt andet gør det muligt for Leo Innovation Lab at identificere de problemer, som folk med hudsygdomme kæmper med i dagligdagen. 

Ejet af fond

Derudover påpeger han, at Leo Pharma og Leo Innovation Lab er ejet af Leo Fondet, der blandt andet til formål at forbedre vilkårene for folk med sygdomme. 

En af måderne at gøre det på er ved at henlede samfundets opmærksomhed på nogle af sygdommenes de skjulte konsekvenser. 

“Umiddelbart lader det jo ikke til, at en sygdom som psoriasis koster samfundet mange penge. Slet ikke når vi sammenligner med mange andre sygdomme, som diabetes eller cancer. Men når vi har data, der kan påvise, at folk med psoriasis har 20 procent mindre livsglæde end gennemsnitsbefolkningen, så betyder det, at der er en forhøjet risiko for en række meget alvorlige afledte sygdomme som depression, diabetes og hjertekarsygdomme,” forklarer han. 

Skal tjene penge på services

Ifølge Kristian Schrøder Hart-Hansen er det dog langt fra sikkert, at medicinalindustrien i fremtiden kommer til at tjene på salg af lægemidler. 

“Hvem er det, der siger, at vi kommer til at tjene penge på medicin i fremtiden. Hvem siger, at det ikke er services, som vi kommer til at tjene penge på, mens medicinen blot er et element i den service,” siger han.

Læs også: Finansverdenens forsvar kollapser - nu udfordres bankerne af helt nye modstandere, der har data som våben