Foto: Cambio

Konkurrent trækker på skuldrene over CGI's pludselige exit fra milliard-udbud: "En konkurrent mindre"

Hos Cambio, der er den ene af de to tilbageværende leverandører i kampen om EPJ-ordren i Region Syddanmark, tager man CGIs exit med ophøjet ro. "Opgaven for os er den samme," siger administrerende direktør i Cambio, Steffen Lerche.

Overraskelsen var stor, da nyheden torsdag landede om, at sværvægteren CGI trækker sig fra milliardudbuddet i Region Syddanmark. 

De fleste havde forventet, at de tre prækvalificerede leverandører ville køre sammen mod målstreget, men sådan skulle de ikke være. 

CGI mener, at man vil have svært ved at vinde på de præmisser, som Region Syddanmark har sat op for udbuddet, og derfor valgte virksomheden altså i går at trække sig.

Læs mere om bruddet her: Stor-leverandør trækker sig uden varsel fra milliard-udbud i Region Syddanmark: "Efter mange overvejelser er vi desværre nået til den konklusion"

Overrasket blev man da også hos konkurrenten Cambio, der sammen med danske Systematic nu står tilbage som prækvalificeret parter. Det ændrer dog ikke holdningen hos Cambio. 

"Det er suverænt CGI's beslutning. Det ændrer ikke noget for os. For os er opgaven stadigvæk den samme. Det eneste, der er ændret er, at nu er der en konkurrent mindre," siger Steffen Lerche, der er administrerende direktør i Cambio.

Læs mere her: CGI-boss efter overraskende udbuds-exit: "Hvis man tager total cost-of-ownership, så har vi den billigste løsning"

Dermed er Cambio og Systematic tilbage som de eneste leverandører, der kan få opgaven at levere et EPJ-system til rergionen. Tre er altså blevet til to, men det ser Steffen Lerche ikke som en ubetinget fordel.

Er det ikke nemmere at vinde et ræs, når der er to deltagere i stedet for tre?

 ”Det er ikke entydigt sådan det er. Et mindre felt ændrer nok på noget, men grundlæggende er vores opgave den samme," siger han.

Ikke samme planer
Efter CGI's chokexit har man hos Cambio ikke fået samme idé, om at man gerne vil trække sig fra kampen, og dermed lade danske Systematic køre alene i mål. 

Går I med lignende planer hos jer?

”Nej, overhovedet ikke. På ingen måde,” understreger Cambio-direktøren, der har alle mand i fuld sving for at løfte opgaverne i forbindelse med udbuddet, der afsluttes i de kommende måneder. 

”Vi er i gang med forhandlingsmøderne nu her, og det er det, der er vores fokus nu. Så kommer der et opdateret tilbud i begyndelsen af det nye år, og så er der nogle demoseancer. Vi har alle mand på opgaverne og fuld damp på kedlerne. ”

Læs mere her: 

På trods af udbuds-exit i Region Syddanmark: CGI med i kampen om NemLog-in ordre

Computerworld mener: Nye ridser i lakken til Region Syddanmark i ombrust EPJ-udbud

Milliardudbud i Region Syddanmark kan betyde regionalt EPJ-exit for svenske Cambio



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmulighederne stiger hastigt i antal samtidig med, at det egentlige potentiale er klar til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og på hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

23. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens It service management: Optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

24. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav?

Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav? Fokus for de fleste virksomheder er på at være på forkant med den digitale udvikling, der går stærkere end nogensinde tidligere. Cisco ved om nogen hvor vigtigt det er at kunne levere ”customer experience” på tværs af teknologiske platforme og med en agilitet der matcher den øgede konkurrence.

01. november 2018 | Læs mere






Premium
Herning Kommune kæmper med at inddrage borgerne i udviklingen af ny it: "Viljen og ordene er der, men det tager tid," siger it-chef
It i det offentlige: Det offentlige dumper, når det kommer til at inddrage brugerne i udviklingen af kommende it-løsninger, viser en undersøgelse. It-chef Poul Venø kæmper med at få det til at lykkes. "Man skal også forstå den kompleksitet, vi arbejder med i kommunerne," forklarer han.
Computerworld
Google indfører Android-gebyr efter kæmpe EU-bøde: Android-producenter skal nu betale for brug af Google-tjenester
Efter sommerens kæmpe EU-bøde indfører Google licensbetaling for Android-producenters brug af blandt andet Play Store. Men "Android vil forblive gratis og open source," lyder det fra selskabet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Syv nemme trin: Sådan leverer du fremtidens digitale kundeservice
Når kunder besøger jer via digitale touchpoints, kan deres rejse godt virke tilfældig og med flere omveje undervejs, men det er vigtigt at slå fast, at for kunden er det én samlet oplevelse. Når den kundeoplevelse byder på udfordringer, så stiger frustrationen hos kunden, og det er et stort problem for jeres forretning. I dette whitepaper gennemgår vi syv simple trin, kan give dig en indsigt i hvordan I tilpasser jer fremtidens kundeservice .