Danske Bank om nye digitale bankregler: Bankernes indtjening kommer til at dykke

Et nyt EU-direktiv kommer uden tvivl til at drive bankernes indtjening ned, lyder der fra Danske Bank, som samtidig forudser, at direktivet bliver en fordel for de mest digitale banker.

Artikel top billede

Det nye bankdirektiv PSD2, der netop er trådt i kraft, kan blive en dyr affære for de danske banker.

Initiativet tvinger bankerne til at stille kundedata til rådighed for en tredjepart, hvis kunden ønsker det. Ligesom at en tredjepart også får mulighed for at initiere en betaling, hvis kunden giver tilladelse til det.

Den tredjepart kan være en anden bank eller måske helt nye spillere i form af etablerede tech-giganter eller iværksættervirksomheder, der har udviklet en ny finansiel app.

Ifølge Lars Malmberg, der er øverste ansvarlig for forretningsudvikling i personal banking-divisionen i Danske Bank-koncernen, betyder det, at banksektoren kan forvente et dyk i indtjeningen, som følge af den øgede konkurrence, som direktivet vil resultere i.

”Der er ingen tvivl om, at det kommer til drive banksektorens indtjening ned. Boston Consulting Group forudser et dyk på mellem 10 og 25 procent i indtjeningen på betalingsområdet."

"Det er især gebyr på bankpakker, kreditkort og i en vis grad også vores consumer-finance-produkter, der vil komme under pres fra den øgede konkurrence. Men det tvinger os til gengæld til at tænke nyt og skabe værdi for kunderne på nye måder,” siger Lars Malmberg til Computerworld. 

Læs også: Nu eksploderer bombe under det danske betalingsmarked: Slagsmål mellem banker, start-ups og internetgiganter kommer kunderne til gavn

Fordel for de mest digitale banker

Det nye direktiv giver dog også mulighed for, at Danske Bank kan udvikle nye tjenester og brugerflader oven på de kundedata, som banken via direktivet nu kan få adgang til fra konkurrenterne. 

Derfor vurderer Lars Malmberg, at PSD2-direktivet på længere sigt vil udgøre en konkurrencefordel for de banker, der er mest digitale og dermed har de bedste forudsætninger for at udnytte de nye data. 

”For de mest digitale og agile banker, som jeg mener at Danske Bank tilhører, er det en kæmpe forretningsmulighed,” siger han.

Forberedelserne har fulgt to spor

Hos Danske Bank har de forberedt sig på PSD2-direktivet længe, og ifølge Lars Malmberg har forberedelserne fulgt to spor.

Det ene spor har haft fokus på at være ”compliant”. Det vil sige at sikre at banken lever op til kravene i direktivet, mens det andet spor har handlet om at udnytte de forretningsmuligheder, der ligger i direktivet. 

Ifølge Lars Malmberg vil spor nummer to udmønte sig i en række nye features, som i løbet af de kommende år vil dukke op i kundernes netbank. 

I første omgang forventer han, at du som kunde vil opleve, at du i Danske Banks netbank også vil kunne se se saldoen på eventuelle konti i andre banker. 

Læs også: Nye EU-regler kan blive revolution på betalingsområdet: Lavere priser og ophævelse af bank-monopol på vej

Produktlanceringer på vej 

Ifølge Lars Malmberg arbejder Danske Bank desuden også på en række andre funktioner, som han dog ikke umiddelbart er parat til at løfte sløret for endnu. 

”Jeg tror, at vi vil se en række spændende produktlanceringer i det kommende år. Det gælder ikke bare for os, men også fra andre spillere på markedet,” siger han. 

Han forestiller sig, at banken med PSD2 i fremtiden vil kunne tilbyde butikker og forbrugere, at de kan lave loyalitets-ordninger, hvor forbrugerne optjener rabatter, hvis de til gengæld giver tilladelse til at butikken får adgang til data om hvor tit de handler i butikkerne. 

En del af de nye features vil formodentligt bliver udviklet i samarbejde med forskellige fintech-startups. I Sverige samarbejder danske bank eksempelvis allerede med fintech-virksomheden Wrapp. 

”En af de muligheder som PSD2 giver er, at det bliver muligt at anvende kundernes transaktionsdata mere offensivt,” siger Lars Malmberg, der dog understreger, at det naturligvis forudsætter at kunden giver sit samtykke til det. 

På længere sigt kan han eksempelvis forestille os, at vi vil se tjenester, hvor kunder på baggrund af deres transkationsdata eller betalingsservice-oplysninger kan lade virksomheder byde ind med bedre tilbud på abonnementstydelser og diverse tilbagevendende udgifter

Læs også: Finansverdenens forsvar kollapser - nu udfordres bankerne af helt nye modstandere, der har data som våben

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil