Mærsk om ny blockchain-platform: Det tager flere år at skabe økosystemet

Det vil tage adskillige år før, at A.P Møller-Mørsk og IBM's nye blockchain-platform har opbygget det nødvendige økosystem.

Artikel top billede

A.P. Møller-Mærsk og IBM’s nye blockchain-baserede platform, der skal digitalisere den globale fragtbrache, vil være flyveklar om to til tre år.

Det fortæller chefen for det nye joint-venture, Mike White, til Finans.dk

”Vi forventer helt afgjort, at der kommer en succesfuld forretningsmodel ud af vores joint venture. Men det er en rejse, der kommer til at tage to-tre år for at få et bredt økosystem om bord,” siger Mike White, der er tidligere topchef for Mærsk Line i Nordamerika.

Læs også: Mærsk og IBM etablerer nyt blockchain-firma i fællesskab: Nu skal verdenshandelen digitaliseres

En pipeline af shipping-data

Det er IBM og A.P. Møller-Mærsks forhåbning, at den nye platform kommer vil komme til at udgøre en pipeline af shipping-informationer, hvor det bliver muligt for aktørerne i verdenshandlen at udveksle informationer med hinanden på en hurtig, sikker og effektiv måde. Noget der indtil nu har været en af de store udfordringer i fragt-branchen.

A.P. Møller-Mærsk kommer til at eje 51 procent af den nye platform, men Mike White understreger i interviewet med Finans, at han betragter det som en ”neutral platform.

Computerworld deltog for halvandet år siden i et hackathon hos A.P Møller Mærsk, hvor en af de ideer der blev arbejdet med var en blockchain-baseret platform, der havde en del lighedspunkter med det koncept, som det nye joint-venture arbejder med: 

Læs reportagen fra hackathonet her: 

Til hackathon hos A.P. Møller-Mærsk: Her er tre ideer, der kan revolutionere shippingbranchen

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job