3 får kæmpe momsregning på 418 millioner kroner efter moms-fidus: Lander stort underskud

En stor moms-regning på 418 millioner kroner sender mobilselskabet 3 ud i dundrende underskud. Selskabet har betalt regningen - men har klaget over den.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

En uafklaret moms-sag har kostet mobilselskabet 3 et så stort millionbeløb, at selskabet driftsresultat for dets fjerde regnskabskvartal lander på et flammende rødt underskud på 239 millioner kroner.

Underskuddet er direkte forårsaget af en engangsbetaling til Skat på 418 millioner kroner, som Skat mener, at 3 har betalt for lidt i moms.

3 mener, at momsen er betalt og har derfor klaget over afgørelsen, som nu skal behandles i Skatteankenævnet.

“I Q4 har vi fået en opkrævning fra Skat angående moms, som vi har betalt. Vi er uenige i Skats måde at fortolke loven på, og derfor har vi anket afgørelsen for at få en afklaring,” siger 3’s administrerende direktør, Morten Christiansen ifølge en udsendt meddelelse.

Han meddeler til Ritzau, at regningen på 418 millioner kroner er blevet betalt 'under protest.'

Har beholdt en del af momsen selv

Skat gik i sommer i gang med at undersøge flere teleselskaber, som Skat mistænkte for at beholde en del af den moms, som de opkræver fra kunderne, i stedet for at betale den til statskassen.

Mistanken lød på, at teleselskaberne kun betaler moms af det faktiske forbrug af de abonnementer, som de sælger og altså ikke i forhold til de forskellige maksimum-grænser for taletid eller data, som pakkerne indeholder.

Abonnenterne betaler moms af det fulde beløb - altså i forhold til maksimum-grænsen - men teleselskaberne sender altså kun moms af det faktiske forbrug videre til statskassen.

I sommer meddelte de tre øvrige store teleselskaber - TDC, Telenor og Telia - til Finans, at de indbetaler al opkrævet moms til skat. 

Strålende forretning

3 har i årevis haft en strålende forretning på salg af netop datapakker til kunderne, og i sommer bekræftede 3, at selskabet 'havde en dialog' med Skat.

Dengang bedyrede selskabet til Finans, at det var i sin gode ret til at 'udfordre Skats praksis,' lige som det ikke mente, at man kunne tale om, at det beholdte momsen, så længe sagen var i gang.

3 omsatte i kvartalet for 756 millioner kroner og erklærer sig trods det store drifstunderskud tilfreds med kvartalet, hvor det underliggende driftsresultat, hvor engangsbetalingen til Skat ikke er medregnet, lander på 179 millioner kroner.

Det svarer til en stigning på 6,5 procent i forhold til det tilsvarende kvartal året før.

Samtidig melder 3, at selskabet har fået 8.000 flere kunder, og at det nu har i alt 1.274.000 kunder herhjemme.

3 har i de seneste kvartaler haft godt med vind i sejlene med ret stor kundetilvækst og høj indtjening. Morten Christiansen meddeler til Ritzau, at selskabet forventer mellem 50.000 og 100.000 nye kunder i 2018.

Computerworld har forsøgt at få en kommentar fra 3-direktør Morten Christiansen, som endnu ikke er vendt tilbage på vores henvendelse.

Læs også:

Teleselskabet 3 skovler kunder ind: Kaprede 47.000 nye mobilkunder i 2016

3 buldrer frem på det danske telemarked: Henter masser af mobilkunder og tjener styrtende med penge

3 fortsætter kundevækst: 17.000 nye kunder i tredje kvartal

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job