Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

3 får kæmpe momsregning på 418 millioner kroner efter moms-fidus: Lander stort underskud

En stor moms-regning på 418 millioner kroner sender mobilselskabet 3 ud i dundrende underskud. Selskabet har betalt regningen - men har klaget over den.

En uafklaret moms-sag har kostet mobilselskabet 3 et så stort millionbeløb, at selskabet driftsresultat for dets fjerde regnskabskvartal lander på et flammende rødt underskud på 239 millioner kroner.

Underskuddet er direkte forårsaget af en engangsbetaling til Skat på 418 millioner kroner, som Skat mener, at 3 har betalt for lidt i moms.

3 mener, at momsen er betalt og har derfor klaget over afgørelsen, som nu skal behandles i Skatteankenævnet.

“I Q4 har vi fået en opkrævning fra Skat angående moms, som vi har betalt. Vi er uenige i Skats måde at fortolke loven på, og derfor har vi anket afgørelsen for at få en afklaring,” siger 3’s administrerende direktør, Morten Christiansen ifølge en udsendt meddelelse.

Han meddeler til Ritzau, at regningen på 418 millioner kroner er blevet betalt 'under protest.'

Har beholdt en del af momsen selv

Skat gik i sommer i gang med at undersøge flere teleselskaber, som Skat mistænkte for at beholde en del af den moms, som de opkræver fra kunderne, i stedet for at betale den til statskassen.

Mistanken lød på, at teleselskaberne kun betaler moms af det faktiske forbrug af de abonnementer, som de sælger og altså ikke i forhold til de forskellige maksimum-grænser for taletid eller data, som pakkerne indeholder.

Abonnenterne betaler moms af det fulde beløb - altså i forhold til maksimum-grænsen - men teleselskaberne sender altså kun moms af det faktiske forbrug videre til statskassen.

I sommer meddelte de tre øvrige store teleselskaber - TDC, Telenor og Telia - til Finans, at de indbetaler al opkrævet moms til skat. 

Strålende forretning

3 har i årevis haft en strålende forretning på salg af netop datapakker til kunderne, og i sommer bekræftede 3, at selskabet 'havde en dialog' med Skat.

Dengang bedyrede selskabet til Finans, at det var i sin gode ret til at 'udfordre Skats praksis,' lige som det ikke mente, at man kunne tale om, at det beholdte momsen, så længe sagen var i gang.

3 omsatte i kvartalet for 756 millioner kroner og erklærer sig trods det store drifstunderskud tilfreds med kvartalet, hvor det underliggende driftsresultat, hvor engangsbetalingen til Skat ikke er medregnet, lander på 179 millioner kroner.

Det svarer til en stigning på 6,5 procent i forhold til det tilsvarende kvartal året før.

Samtidig melder 3, at selskabet har fået 8.000 flere kunder, og at det nu har i alt 1.274.000 kunder herhjemme.

3 har i de seneste kvartaler haft godt med vind i sejlene med ret stor kundetilvækst og høj indtjening. Morten Christiansen meddeler til Ritzau, at selskabet forventer mellem 50.000 og 100.000 nye kunder i 2018.

Computerworld har forsøgt at få en kommentar fra 3-direktør Morten Christiansen, som endnu ikke er vendt tilbage på vores henvendelse.

Læs også:

Teleselskabet 3 skovler kunder ind: Kaprede 47.000 nye mobilkunder i 2016

3 buldrer frem på det danske telemarked: Henter masser af mobilkunder og tjener styrtende med penge

3 fortsætter kundevækst: 17.000 nye kunder i tredje kvartal




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Produktion 2.0: Drift og sikkerhed når der går IT i OT

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

23. februar 2023 | Læs mere


MS Power Platform

Bliv inspireret til, hvordan du kan gribe mulighederne via Microsofts Power Platform og Power Apps gennem oplæg om og demonstrationer af, hvordan danske virksomheder anvender mulighederne. Eksempelvis ved at visualisere og dele data med Power BI, tilpasse, digitalisere workflows med Power Apps samt automatisere workflows mellem services med Power Automate.

28. februar 2023 | Læs mere


Customer Experience - sådan får du glade og loyale kunder

En dyb og relevant indsigt i dine kunders behov, ageren og navigeren er med til at skabe den bedste kundeoplevelse. Det kræver mange data, og det er afgørende at virksomhederne har det rette setup og viden om dataindsamling og dataanalyse. Deltag på dette semirnår og bliv klogere på de store aktuelle muligheder som data, software og ny innovation skaber inden for customer experience.

01. marts 2023 | Læs mere