Teleselskaberne venter spændt på mandagens teleudspil: Regeringen bør først og fremmest stimulere investeringer og nedbringe teleselskabernes omkostninger

"Vi savner en rød tråd, der handler om at stimulere investeringer, nedbringe barrierer og gøre selskabernes omkostninger mindre," lyder det fra telebranchens organisation.

Artikel top billede

(Foto: Uffe WengFotojournalist Uffe WengPhotojournalist Uffe Wengwww.uffeweng.dkGunløgsgade 33, 2. tv.2300 København S.Danmark / Uffe Weng)

Balancen er gået fløjten i telepolitikken i de seneste mange år, mener brancheorganisationen Teleindustrien. Men nu har politikerne chancen for en genopretning, for mandag kommer regeringen med et udspil til et nyt teleforlig.

Det kan du læse mere om her: Efter lang tids venten: Nu kommer regeringens store teleudspil - skal afløse 19 år gammel teleaftale

“Der er masser af eksempler på politisk bestemte reguleringer, som pålægger branchen store omkostninger, men som ikke samtidig har fokus på at gøre noget ved barriererne for udrulningen”, siger Jakob Willer fra Teleindustrien.

Han mener, at den forbrugerpolitiske dagsorden, der blandt andet handler om dækningskrav i udkantsområder, har taget overhånd.

“Det er en forståelig prioritering for politikere, der gerne vil genvælges, men man misforstår telepolitikken, hvis man tror, det er ambitiøst alene at fremføre en forbrugerpolitisk dagsorden. Det, der for alvor kommer forbrugerne til gavn, er en god og effektiv erhvervspolitik”, siger Jakob Willer.

“Vi har forståelse for, at man stiller krav om dækningsprocenter i frekvensauktioner for at sikre dækningen i udkantsområder - den ambition deler vi. Man skal bare sørge for, at man i politikken har en balance, så de krav, man stiller, ikke går ud over det store flertal”, siger han.

Savner andet fokus

Helt overordnet set mener Teleindustrien, at der er et klart behov for et teleforlig, som først og fremmest har et stærkt industripolitisk og erhvervspolitisk fokus.

“Vi efterlyser en klar anerkendelse af, at det er private selskabers investeringer og et velfungerende marked, som afgør, at vi har en digital infrastruktur i verdensklasse. Det handler om at fastholde de grundlæggende principper om markedsbaseret udrulning og teknologineutralitet i reguleringen”, siger Jakob Willer.

“Vi savner simpelthen en rød tråd, der handler om at stimulere investeringer, nedbringe barrierer og gøre selskabernes omkostninger mindre. Og så skal initiativerne fungere på tværs at de ministerier, der regulerer teleindustrien - for eksempel forsvarsministeriet, justitsministeriet og kulturministeriet”, siger han.

Hvad med en decideret vækstplan?

En decideret regerings-vækstplan for telemarkedet på linje med planerne for Life Science og Det Blå Danmark kunne Teleindustrien også godt ønske sig.

“Alle danske virksomheder står over for en digitaliseringsbølge, og her er det afgørende med en ordentlig digital infrastruktur”, siger Jakob Willer.

Ikke udsigt til prisfald

Han forudser ikke, at det vil vælte ind med nye aktører på telemarkedet i Danmark, hvis Teleindustriens ønsker til en nyt teleforlig bliver virkelighed. Og priserne vil heller ikke nødvendigvis falde.

“Der er over 100 teleselskaber i Danmark, og i virkeligheden er der behov for en konsolidering blandt dem. Priserne vil heller ikke nødvendigvis falde som følge af en nyt teleforlig. Det vigtige må være en fornuftig og sund balance mellem kvalitet, omkostninger og pris. Hvis vi har et velfungerende marked, er det der, prisen bliver fastsat”, siger Jakob Willer.

Octocube Games ApS

CIFI Developer

Region Sjælland

Netcompany A/S

IT Consultant

Nordjylland

TD SYNNEX Denmark ApS

Networking Presales Specialist

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

Mohamed El Haddaoui

Dafolo A/S

Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job
Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job