Omstilling til cloud-virkeligheden har trukket tænder ud for dansk it-kæmpe: "Det har været en dyr omstilling"

Gavdi har i de seneste fem år været i en hektisk transformation mod uret om at være klar, når kunderne begynder at rykke deres HR-løsninger over i skyen. Det har kostet på toplinjen i Danmark, hvor virksomheden er blevet 20 procent mindre på bare fem år, men det er det hele værd, mener direktøren.

Artikel top billede

"Det har været en massiv transformation. I det danske regnskab vil man kunne se, at vi er blevet mindre, og at det har kostet på vores toplinje, selvom vi faktisk samtidig også er vokset på grouplevel. Men det har været en dyr omstilling," siger Søren Koppelhus.

Ifølge direktøren for den danske SAP-konsulentvirksomhed, Gavdi, er selskabet i dag gennem en omstilling af hele forretningen, som først og fremmest handler om cloud.
Læs også: Læs også: SAP-rådgiveren Gavdi mister omsætning: Kunderne går ikke hurtigt nok i skyen

"For ikke mange år siden var hele vores forretning bygget op omkring SAP’s traditionelle on premise-løsning SAP HCM, og vi havde en masse loyalitet over for den løsning. Nu snakker vi ikke meget om on-premise længere,” siger Søren Koppelhus, administrerende direktør for Gavdi Group.

Omstillingen har kunnet mærkes i de seneste års regnskaber, der har kostet direkte på omsætningen og medført, at Gavdi i Danmark er blevet 20 procent mindre siden 2013.

Ifølge direktøren var det dog et nødvendig skifte, da mange faktorer peget i retningen af, at de mange traditionelle on premise HCM-løsninger hos virksomhederne langsomt, men sikkert, ville blive slukket en efter en.

I 2011 købte SAP cloud-virksomheden SucessFactors, en HR-løsning leveret som en SaaS. SucessFactors er i dag at betragte som SAPs flagskib i forhold til dets HR-løsninger, og SAP presser selv kunderne i den retning ved for eksempel at have droslet markant ned for nyudviklingen på on premise-løsningen.

For fem år siden, da Gavdi stod over for valget mellem at gå om bord i den nye verden eller gå en usikker fremtid i møde i forhold til on premise, valgte selskabet at kigge mod skyerne.

Læs mere: SAP-rådgiveren Gavdi mister omsætning: Kunderne går ikke hurtigt nok i skyen

Nye kompetencer

Omstillingen til den nye verden begynder og sluttet med medarbejderne, som også for en konsulentvirksomhed som Gavdi, udgør selve forretningen.

SuccessFactors er ikke bare samme HR-løsning driftet på en ny måde men en løsning, der er langt mere standardiseret end SAPs traditionelle on premise-løsninger, hvor man kan omprogrammere stort set alt det, man har lyst til.

Det har kostet for især en type af medarbejdere.

"SuccessFactors repræsenterer, som cloud jo generelt gør, et paradigmeskifte. Fra at løsningerne skulle tilpasses kunderne, er det nu i højere grad kunderne, der skal tilpasse sig løsningerne. Det er især vores udviklingsafdeling, der er faldet fra, fordi der ikke er behov for at skulle programmere i SucessFactors, men kun tilpasse," siger han.

Nogle af de tidligere udviklere er i løbet af 2017 blevet flyttet over i et nyetableret selskab, Gavdi Labs, der skal sikre det rigtige fokus i forhold til "market awareness and management".

Generelt har direktøren dog haft fokus på at få skåret ind til benet i forhold til de kompetencer, der er behov for i forhold til at hjælpe kunderne med SucessFactors.

"Vi har brugt en pæn portion penge på at efteruddanne medarbejdere i SuccessFactors, men også i en dybere forretningsforståelse, som det her paradigmeskifte betyder. I dag har vi behov for konsulenter, der ikke kun forstår løsningen, men samtidig har evnen til at facilitere ændringer hos kunden. Det vil sige, at vi nu lægger meget mere vægt på at have konsulenter, der forstår forretningen og forretningsprocesser," siger Søren Koppelhus.

Direktøren fortæller, at det navnlig er folk med en baggrund som cand. merc. og HR, Gavdi kigger efter, når den for tiden rekrutterer rundt omkring i Europa.

Det er netop udskiftning og omstilling af medarbejderne, der har været selve indbegrebet af Gavdis transformation til en rådgiver i cloud-verdenen.

"I en cloud-verden skal man være endnu mere skarp på, hvordan man staffer op og samarbejder. Medarbejderne arbejder på mange forskellige projekter samtidig, hvor man for eksempel kører en workshop i to dage sammen med kollegaer fra tre andre lande," siger han og forklarer, at en medarbejder i de tidligere on premise-dage kunne sidde hos en kunde i flere måneder.

"Den tid er forbi. I dag er det en ny forretningsmodel, der har krævet en transformation af både medarbejderne og den måde, vi leverer på."

Kan man tjene penge i den nye verden?

De lukrative kontrakter, hvor en timelønnet konsulent, der sad hos kunderne i flere måneder, altid kunne få smilet frem hos direktøren, er der ikke mange af i cloud-verdenen.

Ifølge Søren Koppelhus kræver forretningsmodellen i skyen tålmodighed.

"Der er flere mindre kontrakter og flere faste årlige "leje-aftaler". Du begynder at få noget recurring revenue, og det fylder mere og mere, jo flere kunder du får. Du akkumulerer din omsætning og dermed også din profit i cloud-verdenen. Men det sker ikke fra dag ét, det taget tid," siger Søren Koppelhus og fortsætter:

"Vi kan se, at vi er ved at være et sted, hvor vores recurring revenue begynder at overstige de investeringer, vi har foretaget i transformationen."

I Gavdis kundeportefølje finder man blandt andet større kunder som DSB, Maersk, Novo Nordisk, Grundfos, Vestas, Arla og Danish Crown.

Hvad byder fremtiden på?

SucessFactors fortsætter støt med at overtage pladsen fra SAPs on premise-løsning, SAP HCM, når kunderne ser på deres SAP HR-løsning.

I hvert fald hvis man spørger direktøren hos Gavdi.

"Når vi kigger ud i verden, er der ikke mange kunder, der længere investerer i SAP HCM-løsninger. Det hedder primært SucessFactors, når kunderne kigger på det her område. Jeg tror, at vi inden for to til fem år kommer til at se et stort skifte til skyen," siger han.

Søren Koppelhus mener primært, at skiftet vil ske på grund af, at SAP selv presser i den retning, men også fordi kunderne i stigende grad efterspørger agilitet og standardisering i en tid, hvor mange kigger mod nye teknologiområder som IoT, AI, robotic og så videre. Her er der for alvor brug for cloud.

"At have nogle løsninger spæret inde bag en firewall går ikke meget længere. Man må acceptere, at det hedder cloud, og at det kan være med til at åbne døren for mange af de nye teknologier," siger Søren Koppelhus.

Kigger vi ud i horisonten, skal Gavdi ud og sælge SuccessFactors-projekter ikke bare i Danmark, men i hele verden.

Vækstmålet hedder 15 til 20 procent på toplinjen for 2018 og i de følgende år, og så står man også over for at ville udvide til det amerikanske marked.

Det betyder samlet, at Gavdi om fem år gerne skulle nå op på en omsætning på omkring en halv milliard kroner for hele gruppen på det primære forretningsområde - implementering, support og salg af licenser i forhold til SucessFactors.

"Det er vores plan, at vi nu skal ud og høste frugterne af de seneste fem års transformation," slutter han.

Læs også: SAP-rådgiveren Gavdi mister omsætning: Kunderne går ikke hurtigt nok i skyen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S