Foto: Fujitsu

Fujitsu-boss annoncerer AI-samarbejde med Microsoft: Kunstig intelligens og automatisering gør mennesker glade

Computerworld i Tokyo: På trods af den brusende bølge af kunstig intelligens og øget automatisering skal mennesket ikke være bekymret for at blive erstattet. Tværtimod mener topchefen for Fujitsu, Tatsuya Tanaka.

Tokyo: Selv om et af de hotteste emner i øjeblikket er, hvordan kunstig intelligens og automatisering af processer kan fremme forretningen, kan det ikke erstatte mennesker.

Sådan lyder budskabet fra Fujitsus præsident, Tatsuya Tanaka, der her til morgen åbnede Fujitsu Forum i Tokyo.

”Vi ser et stort skifte i øjeblikket. Kunstig intelligens og Internet of Things vil ændre måden, vi lever på, og måden vi gør forretning på. Når det er sagt, kan det virke koldt, og den stigende automatisering kan give en bekymring i samfundet for, at folk bliver ladt i stikken. Det kan vi godt forstå. Men man skal forstå, at det altid er mennesker, der skaber innovationen med deres stærke vilje,” sagde han.

Læs mere om Fujitsu her: Nu rammer kunstig intelligens de danske produktionsbånd: Vindmøllevirksomhed øger effektiviteten med 80 procent

Den stille japanske herre fortalte roligt fra scenen, at innovationen altid vil være drevet af mennesker. Derfor er Fujitsus strategi da også båret af idéen om, at det er mennesket, der er i centrum i innovationen.

”Vi har altid fokuseret på innovation med mennesket i centrum, og det vil vi blive ved med at gøre. Fujitsu har en ambition om at skabe glæde og velbehag hos mennesker ved hjælp af vores teknologi,” sagde Tanaka videre.

Tætte bånd til Microsoft
I bestræbelserne på at lave innovative løsninger for kunderne, har Fujitsu knyttet tætte bånd til Microsoft. Det sker blandt andet via den japanske AI-platform Zinrai.

Det forklarede Fujitsu-præsidenten fra scenen i Tokyo International Forum.

”Vi vil udvikle arbejdspladsen, og vi har et tæt samarbejde med Microsoft på det område. Fujitsus AI-platform, Zinrai, og Microsofts avancerede teknologi, kombinerer services, og gør det muligt at blive mere fleksible i måden, vi arbejder på. Medarbejderne bliver i højere grad i stand til at opfylde deres potentiale og vil kunne fokusere mere på at være kreative på deres arbejdsplads. Det, tror vi, giver forretningsmæssig succes og glæde,” siger Tatsuya Tanaka.

For at understrege båndet til amerikanske Microsoft havde japanerne da også indhentet en hilsen fra en af it-verdens alle tungeste profiler, Microsoft-chef Satya Nadella.

Læs mere om ham her: Satya Nadella sætter en ny klar strategisk retning for Microsoft: Få overblikket over it-gigantens nye satsninger

Han understregede vigtigheden af de tætte bånd til japanerne og forklarede, hvordan de to selskabers produkter sammen kan løse en mission, der er mere eller mindre fælles for både Microsoft og Fujitsu.

”Når jeg møder virksomhedsledere rundt om i verden, står det klart, at teknologi ændrer alle industrier og aspekter af samfundet,” sagde Nadella i en videohilsen til salen og fortsatte:

”Hos Microsoft er det vores mission at gøre alle mennesker og organisationer på kloden i stand til at opnå mere, og kernen i det er stærke partnerskaber med virksomheder som Fujitsu. Ved at arbejde sammen med Fujitsu bliver vi i stand til hjælpe vores kunder i denne æra af store forandringer. Vores partnerskab omhandler både Azure og Microsoft 365. Ved at bruge kunstig intelligens og analyseværktøjer sætter vi mennesket i centrum i deres arbejde og i livet.”

Fujitsu Forum holdes de kommende dage, og Computerworld er til stede. Det betyder, at du kan læse mere om konferencen her på vores site i den kommende tid.

Computerworld er inviteret til Fujitsu Forum 2018 i Tokyo af Fujitsu. Læs mere om Computerworlds principper for rejser her.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Steffen Andersen er en af Danmarks bedste CIO'er: Styrer Adform i et vildt teknologiræs mod gigantiske konkurrenter
Nomineret til Årets CIO 2018: Tag med på et vildt teknologiræs med 2,7 milliarder visninger, budprocesser på 300 millisekunder, millioner af transaktioner i sekundet og konkurrenter som Facebook og Google. Læs her, hvordan Steffen Andersen, CIO hos Adform, sikrer, at virksomheden er helt fremme teknologisk.
Computerworld
SSD står overfor et stort teknologisk spring: Nu kommer næste generation - og den er stærkt forbedret
SSD-diske står overfor et af de store teknologiske spring med udviklingen af næste generations teknologi.
CIO
Allersidste opdatering på vej: Om en uge er det slut med stor-version af Windows 10 - skynd dig at opdatere
Om en uge er det slut for altid med den første store udgave af Windows 10, som Microsoft efter 29 måneder ikke længere vil supportere.
Job & Karriere
Vil strejkende it-folk kunne lægge hele Statens It ned? "Det har vi ingen kommentarer til," lyder den kryptiske melding fra Statens It
50 it-medarbejdere hos Statens It truer med at nedlægge arbejdet i sympatistrejke. Vil det betyde, at Statens It går ned?
Statens It nægter at svare.
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.