Foto: Fujitsu

Fujitsu-boss annoncerer AI-samarbejde med Microsoft: Kunstig intelligens og automatisering gør mennesker glade

Computerworld i Tokyo: På trods af den brusende bølge af kunstig intelligens og øget automatisering skal mennesket ikke være bekymret for at blive erstattet. Tværtimod mener topchefen for Fujitsu, Tatsuya Tanaka.

Tokyo: Selv om et af de hotteste emner i øjeblikket er, hvordan kunstig intelligens og automatisering af processer kan fremme forretningen, kan det ikke erstatte mennesker.

Sådan lyder budskabet fra Fujitsus præsident, Tatsuya Tanaka, der her til morgen åbnede Fujitsu Forum i Tokyo.

”Vi ser et stort skifte i øjeblikket. Kunstig intelligens og Internet of Things vil ændre måden, vi lever på, og måden vi gør forretning på. Når det er sagt, kan det virke koldt, og den stigende automatisering kan give en bekymring i samfundet for, at folk bliver ladt i stikken. Det kan vi godt forstå. Men man skal forstå, at det altid er mennesker, der skaber innovationen med deres stærke vilje,” sagde han.

Læs mere om Fujitsu her: Nu rammer kunstig intelligens de danske produktionsbånd: Vindmøllevirksomhed øger effektiviteten med 80 procent

Den stille japanske herre fortalte roligt fra scenen, at innovationen altid vil være drevet af mennesker. Derfor er Fujitsus strategi da også båret af idéen om, at det er mennesket, der er i centrum i innovationen.

”Vi har altid fokuseret på innovation med mennesket i centrum, og det vil vi blive ved med at gøre. Fujitsu har en ambition om at skabe glæde og velbehag hos mennesker ved hjælp af vores teknologi,” sagde Tanaka videre.

Tætte bånd til Microsoft
I bestræbelserne på at lave innovative løsninger for kunderne, har Fujitsu knyttet tætte bånd til Microsoft. Det sker blandt andet via den japanske AI-platform Zinrai.

Det forklarede Fujitsu-præsidenten fra scenen i Tokyo International Forum.

”Vi vil udvikle arbejdspladsen, og vi har et tæt samarbejde med Microsoft på det område. Fujitsus AI-platform, Zinrai, og Microsofts avancerede teknologi, kombinerer services, og gør det muligt at blive mere fleksible i måden, vi arbejder på. Medarbejderne bliver i højere grad i stand til at opfylde deres potentiale og vil kunne fokusere mere på at være kreative på deres arbejdsplads. Det, tror vi, giver forretningsmæssig succes og glæde,” siger Tatsuya Tanaka.

For at understrege båndet til amerikanske Microsoft havde japanerne da også indhentet en hilsen fra en af it-verdens alle tungeste profiler, Microsoft-chef Satya Nadella.

Læs mere om ham her: Satya Nadella sætter en ny klar strategisk retning for Microsoft: Få overblikket over it-gigantens nye satsninger

Han understregede vigtigheden af de tætte bånd til japanerne og forklarede, hvordan de to selskabers produkter sammen kan løse en mission, der er mere eller mindre fælles for både Microsoft og Fujitsu.

”Når jeg møder virksomhedsledere rundt om i verden, står det klart, at teknologi ændrer alle industrier og aspekter af samfundet,” sagde Nadella i en videohilsen til salen og fortsatte:

”Hos Microsoft er det vores mission at gøre alle mennesker og organisationer på kloden i stand til at opnå mere, og kernen i det er stærke partnerskaber med virksomheder som Fujitsu. Ved at arbejde sammen med Fujitsu bliver vi i stand til hjælpe vores kunder i denne æra af store forandringer. Vores partnerskab omhandler både Azure og Microsoft 365. Ved at bruge kunstig intelligens og analyseværktøjer sætter vi mennesket i centrum i deres arbejde og i livet.”

Fujitsu Forum holdes de kommende dage, og Computerworld er til stede. Det betyder, at du kan læse mere om konferencen her på vores site i den kommende tid.

Computerworld er inviteret til Fujitsu Forum 2018 i Tokyo af Fujitsu. Læs mere om Computerworlds principper for rejser her.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Her er de vigtigste pointer i NNIT's nye halvårsregnskab: Frigører sig fra Novo Nordisk - og stort udbytte på vej
Interview: Manglende omsætning hos Novo Nordisk og stor fremgang i tre andre sektorer betyder, at NNIT gør sig mere uafhængig af Novo Nordisk. Her er de vigtigste punkter i selskabets nye regnskab. Interview med finansdirektør Carsten Krogsgaard Thomsen.
Computerworld
Studieguide: Følg disse råd og få mest smartphone for pengene - disse fire smartphones er de bedste køb lige nu
En ny, velfungerende smartphone behøver ikke at koste alverden. Sådan får du masser af mobil til få penge.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.