Søren Rinnov Østergaard, administrerende direktør for Fujitsu i Danmark, er på sin første tur til Japan. Selvom han har læst op på lektien, er der mange ting, man skal være opmærksom på i mødet mellem dansk og japansk kultur.

Dansk Fujitsu-chef er på sin første tur til Japan: "Man skal være lidt opmærksom, inden man begynder at blive for morsom"

Selvom man har forberedt sig godt, er det så godt som umuligt at ramme den japanske etikette i første forsøg. Det har den danske Fujitsu-direktør erfaret under sit første besøg i solens rige.

Premium Kun for abonnenter
Visitkortet skal afleveres høfligt med begge hænder. Det ved de fleste, der rejser til Japan, men hvilken lomme skal det efterfølgende lægges ned i?

En forretningsrejse til Japan er en myriade af faldgruber, når det gælder det særlige japanske høflighedskodeks. Det har Søren Rinnov Østergaard, der er chef for Fujitsu i Danmark, erfaret på sin første tur til Fujitsu-koncernens hjemland.

”Selvom jeg havde forberedt mig og læst op på lektien, er det svært at lykkes med det hele, første gang

Vil du gerne læse resten? Bliv abonnent

Hvad er Computerworld Premium? Se gratis artikel her

Allerede abonnent?

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.

Prøv Premium i en måned

19,-

eksklusiv moms

Køb nu
1 måned 195,-
12 måneder 1.795,-

Første måned koster 19 kroner. Herefter er prisen 195 kroner pr. måned. Alle priser er eksl. moms. Med moms er prisen hhv. 23,75 kroner for første måned og herefter 243,75 kroner pr. måned samt 2.243,75 kroner for 12 måneder. Automatisk fornyelse af abonnement.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Microsoft med klar melding til sine 3.000 danske partnere: "Overlæggeren er, at det er cloud or nothing at all"

0 Premium-indhold

Vestager om muligt topjob hos it-giganter efter EU-post: "Det ville være virkeligt, virkeligt mærkeligt"

0 Premium-indhold

Torbjörn og hans folk bruger prognoser og mavefornemmelse til at afgøre om Københavns veje skal saltes: Nu har de kig på et nyt revolutionerende it-system

0 Premium-indhold

Tre måneder forsinket: Den skandaleramte Windows 10-opdatering ‘1809’ ruller nu omsider automatisk ud

0 Premium-indhold

Hackerangreb har nu lagt dansk webshop ned i 20 dage uden udsigt til åbning: "Det må tage den tid, det tager"


Premium
Microsoft med klar melding til sine 3.000 danske partnere: "Overlæggeren er, at det er cloud or nothing at all"
Interview: Tiderne, hvor du som Microsoft-partner bare kunne sælge nogle licenser og have succes med det, er forbi. Hvis du vil være en af de hotteste partnere hos Microsoft, skal du bevise overfor partnerdirektør Claus Jul Chrisitansen, at du er klar til at basere hele din forretning på cloud.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Efter blodrødt regnskab: Nu fyrer Atea 20 medarbejdere i Danmark
Atea fyrer nu 20 medarbejdere. Det sker som en direkte konsekvens af, at den danske forretning er under pres, oplyser selskabets direktør.
White paper
Vil du snydes når du skal vælge printløsning?
Svaret er forhåbentlig/naturligvis nej, men sandheden er at det er et reelt problem for mange virksomheder. I langt de fleste tilfælde skrives der under på kontrakter, der binder virksomheder til unødigt kostbare og langvarige leasing og lejeforløb, og underskriften er desværre bindende. Derfor – der er mange penge at spare ved at få den rigtige rådgivning og sætte sig ind i aftalerne, og vi har samlet 5 gode råd i dette whitepaper.