Søren Rinnov Østergaard, administrerende direktør for Fujitsu i Danmark, er på sin første tur til Japan. Selvom han har læst op på lektien, er der mange ting, man skal være opmærksom på i mødet mellem dansk og japansk kultur.

Dansk Fujitsu-chef er på sin første tur til Japan: "Man skal være lidt opmærksom, inden man begynder at blive for morsom"

Selvom man har forberedt sig godt, er det så godt som umuligt at ramme den japanske etikette i første forsøg. Det har den danske Fujitsu-direktør erfaret under sit første besøg i solens rige.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium
Visitkortet skal afleveres høfligt med begge hænder. Det ved de fleste, der rejser til Japan, men hvilken lomme skal det efterfølgende lægges ned i?

En forretningsrejse til Japan er en myriade af faldgruber, når det gælder det særlige japanske høflighedskodeks. Det har Søren Rinnov Østergaard, der er chef for Fujitsu i Danmark, erfaret på sin første tur til Fujitsu-koncernens hjemland.

”Selvom jeg havde forberedt mig og læst op på lektien, er det svært at lykkes med det hele, første gang man er i Japan," siger han.

På trods af, at han har været chef for den danske del af Fujitsu i halvandet år, har han ikke haft mulighed for at besøge hovedsædet i Tokyo. Derfor var han fast besluttet på at komme til årets Fujitsu Forum, som han sidste år var forhindret i at deltage i. Og det med visitkortet har han også fået helt styr på.

”Personligt har jeg aldrig været i Japan, så det har også været spændende at opleve den japanske kultur, der er noget anderledes end den europæiske. Hele omgangsmåden og al den høflighed er anderledes. Mødet med en forretningsforbindelse starter altid med, at man afleverer sit visitkort. Man kigger høfligt på det, man har modtaget og kommenterer på det. Man skal modtage det med begge hænder og placere det tæt på hjertet i for eksempel en brystlomme på skjorten eller i venstre lomme på ens jakkesæt for at vise respekt,” siger Søren Rinnov Østergaard.

Læs mere her: Fujitsu-boss annoncerer AI-samarbejde med Microsoft: Kunstig intelligens og automatisering gør mennesker glade

Næsten alt er gået godt
I løbet af ugen har den danske direktør haft lejlighed til at mødes med en række folk fra Fujitsu, som han ellers primært har kommunikeret med via e-mail.

Men det betyder også en masse møder med forretningsforbindelser, og her skal man være helt klar på de mange japanske regler for, hvornår man for eksempel giver gaver.

"Mødes man med folk, man skal bruge mere tid sammen med, så skal man have en gave med. Jeg havde forberedt mig og taget nogle gaver med hjemmefra, som jeg havde sat på hotellet," siger Søren Rinnov Østergaard og fortsætter:

"Første dag møder jeg en person, som jeg skal bruge to dage sammen med. Jeg tænker, at vi skal besøge ham officielt på andendagen, så der ville det være oplagt at tage en gave med. Da vi mødes på førstedagen, afleverer han så sit visitkort og trækker en gave frem, og jeg står der med visitkort, men uden en gave. Det bringer mig i en situation, hvor jeg er nødt til at forklare, at jeg nødt til at løbe op på værelset og hente gaven til ham. Så jeg styrter op og henter den Kay Bojesen-abe, som jeg har købt til ham, og så kan vi begynde at tale sammen,” siger Fujitsu-direktøren.

Læs mere her: I Danmark jubler vi over Apple Pay: Fujitsu-chef erklærer betalingsformen stendød om fem år Pas på med den danske humor
Når man møder forretningsforbindelser første gang, kan det være fristende at forsøge at sætte gang i samtalen ved at være lidt morsom eller komme med en kæk bemærkning. Det er dog ikke altid, man slipper lige godt afsted med det i Japan.

Det erfarede Søren Østergaard til en af sine første middage på turen. Her var han ude at spise med en højstående Fujitsu-medarbejder på en tempura-restaurant centralt i Tokyo.

”Man skal også være lidt opmærksom, inden man begynder at blive for morsom. En aften var jeg ude og spise, og på vej ud fra restauranten ser vi et billede af blandt andre Bill Clinton og Frank Sinatra, som også har spist på restauranten," siger han og fortsætter:

"Så spørger jeg i spøg min japanske vært, om vi ikke kan tage et billede af os og sætte op ved siden af. Han spørger ejerne og kommer tilbage og siger, at jeg gerne må tage et billede af billedet. Han har altså misforstået joken. Jeg forklarer den så igen, men så bliver han meget alvorlig og siger ”Jeg tror ikke, at det er en god idé, Søren.”

Læs mere her: Kom med inden for på en af Europas sidste computerfabrikker: Her kæmper de mod Østens kæmpefabrikker

Selvom man skal være forsigtig med sin opførsel, så ændrer det ikke på, at det har været en positiv oplevelse for den danske Fujitsu-boss at være på besøg til Fujitsu Forum.

Noget helt andet
Konferencen bliver afholdt i Tokyo International Forum og minder på mange måder om mange andre af verdens store tech-konferencer. Der er et stort udstillingsområde, og så kører der ellers oplæg og taler fra relevante personer i konferencecentrets mange sale.

Man kunne fristes til at sige, at den store forskel nok primært er, at alt er skrevet på japansk, og at ikke japanskkyndige må klamre sig til hovedtelefoner, hvor talerne simultantolkes. Det er dog noget helt centralt anderledes ved den japanske konference i forhold til de mange årlige messer, der afholdes af de amerikanske it-giganter.

Læs mere her: Nu rammer kunstig intelligens de danske produktionsbånd: Vindmøllevirksomhed øger effektiviteten med 80 procent

Det kan Søren Rinnov Østergaard bekræfte. Inden han kom til Fujitsu, var han nemlig partnerdirektør hos Microsoft i Danmark. Her deltog han i en række af de amerikanske events, og han kan se en helt klar forskel fra en konference i Orlando til en i Tokyo.

”Forskellen er kæmpestor. Jeg har lige set keynoten med Fujitsu’s præsident Tatsuya Tanaka. Han går stille og roligt ind på scenen og starter med at takke alle for at have taget sig tid til at komme. Han ved jo, hvor travlt alle folk har. I min tid hos Microsoft startede sådan noget altid med et eller andet band, der spillede for fuld skrue, og så kom en af de store direktører løbende ind og skreg ”I love this company” og fortalte om, hvor fantastiske vi var, siger han og fortsætter:

"Det er to forskellige måder at kommunikere på. Den selvtillid, der er hos Microsoft har været en af nøglerne til dens succes, mens succesen i Fujitsu siden 1935 har bygget på ydmyghed og at love mindre og så levere mere end det bagefter," siger han.

Konferencen afholdes i de kommende dage, og Computerworld er til stede. Du kan derfor læse mere fra Fujitsu Forum i de kommende dage.

Computerworld er inviteret til Fujitsu Forum 2018 i Tokyo af Fujitsu. Læs mere om Computerworlds principper for rejser her.



Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

”Vores løsning vil betyde, at du som patient kan tage et billede af en pille med din telefon og herefter få bekræftet, at den medicindosis du er ved at indtage er valid.”

0 Premium-indhold

Tag med Computerworld på besøg i Fujitsus udviklingslab i japanske Kawasaki: I fuld gang med radikalt kursskifte

0 Premium-indhold

Succesrige Commentor skal øge medarbejderstaben med 33 procent inden nytår: Her er selskabets opskrift på at rekruttere millennial-generationen

0 Premium-indhold

Datatilsynet lukker ned og tager på personaledag på store GDPR-dag: "Det er lidt lige som juleaften. Vi skal pakke gaver op"

0 Premium-indhold

TDC Play kunne være blevet Danmarks helt store it-succes, men det enorme potentiale forblev uforløst


Premium
”Vores løsning vil betyde, at du som patient kan tage et billede af en pille med din telefon og herefter få bekræftet, at den medicindosis du er ved at indtage er valid.”
Virkningsløs piratmedicin koster tusindvis af liv hvert år, men it-giganten IBM mener, at den har fundet en løsning på problemet. Bliv klogere på hvordan IBM vil bruge blockchain til at forhindre svindel i medicinalindustrien supply-chain
Computerworld
Se listen: Disse it-virksomheder drømmer de danske it-studerende om at arbejde for
Konsulenthusene buldrer frem på listen over de virksomheder, som de danske it-studerende helst vil arbejde for. "Konsulenthusene har simpelthen øget kendskabet til sig selv som arbejdsgiver blandt de it-studerende. Det kræver heftig aktivitet på de sociale medier og universiteterne," lyder det fra Universum, der står bag undersøgelsen.
CIO
Sådan kan du stå imod, når hackerangrebet rammer: 16 nye anbefalinger fra politiet
En ny vejledning fra Rigspolitiet og Dansk IT skal hjælpe danske virksomheder med at få bedre styr på it-sikkerheden. Se her, hvad du bør gøre før, under og efter du bliver ramt af et hackerangreb.
Job & Karriere
500 uorganiserede it-folk skal holde liv i statens it-systemer under konflikt
Hvis der udbryder konflikt, vil hundredvis af uorganiserede it-folk få ansvaret for at sikre, at de statslige it-systemer ikke går ned. Men ifølge fagforbundet Prosa kan det få store konsekvenser, hvis Danmark bliver ramt af it-sikkerhedsangreb.