Netcompany kan blive Danmarks nye folkeaktie - derfor vil danskerne flokkes om selskabet

ComputerViews: Netcompany har gennem flere år systematisk og effektivt lagt an til at blive Danmarks nye folkeaktie. Opskriften er enkel. Men alligevel ret svær.

Artikel top billede

(Foto: Netcompany)

ComputerViews: Alt er lagt an til, at Netcompany med sin kommende børsnotering kan blive en regulær folkeaktie.

Selskabet offentliggjorde onsdag morgen sit børsprospekt og har i samme ombæring inviteret til pressemøde i sit hovedkvarter på Grønningen i København.

Opmærksomheden vil væe tårnhøj og det meste af dansk erhvervspresse vil være til stede, når direktør André Rogaczewski og CFO Thomas Johansen fortæller om planerne.

Dem kan du læse mere om her: Netcompany går på børsen 7. juni - så meget kommer aktierne til at koste.

Bred appel

En folkeaktie defineres normalt som en aktie, der har bred appel i offentligheden og som er ejet af mange private investorer.

Modsætningen hertil er selskaber, hvor aktier primært ejes af banker, fonde, selskaber og andre professionelle organisationer.

Eksempelvis regnes Vestas, Novo Nordisk, Pandora og ISS for folkeaktier: De er bredt kendte, opmærksomheden er stor og de har titusindvis af private investorer, der er jo i sagens natur ofte reagerer og handler på andre præmisser end de professionelle investorer.

Der er både fordele og ulemper ved at være en folkeaktie. Ved børsnoteringen kan interesse fra mange (private) investorer være med til at sikre en bedre pris.

Til gengæld er opmærksomheden tårnhøj. Og som selskab i offentlighedens interesse kan det være svært at navigere, da offentligheden har det med at reagere uforudsigeligt.

Systematisk succes-fortælling

Netcompany har taget valget for længe siden. I hvert fald har selskabet gennem flere år arbejdet ret systematisk på at opnå en position som folkeligt selskab.

Ambitionen understreges af, at Netcompany sammen med det engelskssprogede børsprospekt forfattet i den sædvanlige tunge juridiske jargon har udsendt en folder på letforståeligt dansk med titlen ‘Tag del i den digitale fremtid - bliv medejer af Netcompany.’

Her præsenterer Netcompany på letforståeligt dansk og i punktform sig selv på folkelig vis.

Eksempelvis besvares spørgsmålet ‘Hvorfor investere i Netcompany?’ med fem punkter på hver tre linier. Kort og godt. Folkeligt. Til at forstå.

Vejen mod at blive en folkeaktie - et folkeeje - er lige så enkel, som den er svær: Den kræver, at selskabet, dets værdier og målsætninger systematisk og gennem flere år bliver udbredt og kendt viden om.

Det er en historie, der skal fortælles til alle. Og det kræver taletid, succes-historier, tilgængelighed og vedholdendhed.

Det er Netcompany lykkes med.

Fra almindeligt til superkendt

Selskabet er således i de senere år gået fra at være et succesrigt, men dog ‘almindeligt’ it-firma, til at blive et kendt firma, som igen og igen er blevet præsenteret som en succes med kanon-resultater, samfundsmæssig samvittighed, stor tiltrækningsevne blandt de unge og sin egen måde at gøre tingene på.

Centralt i brandingen af og fortællingen om selskabet står direktør André Rogaczewski, der i de senere år har været her, der og allevegne i en grad, der har gjort ham til en regulær berømthed som repræsentant for sit selskab.

Han har været særdeles flittig i igen og igen at fortælle historien om, at (og hvorfor) Netcompany er en succes, ligesom han er en fremtrædende skikkelse i flere offentlige iniviativer - heriblandt denne: Skal du med på det nye 'digitale dogme'? Sådan vil Netcompany og TDC løse den store mangel på dygtige it-folk

Skal man brandes som et selskab, der når helt ud til familien Danmark, kræver det i sagens natur, at man ikke begår (for mange) fejl - og at man eksempelvis undgår at blive trukket med ind i de store offentlige it-skandaler.

Det har Netcompany undgået - også selv om selskabet i stor stil har vundet offentlige udbud i de senere år.

Forklaringen? Den har André Rogaczewski givet flere gange.

Det kan du læse mere om her: Netcompany er vokset fra startup til sværvægter, og forklaringen er simpel: "Vores kultur er andres overlegen"

Netop Netcompanys indtog på det offentlige marked er en væsentlig grund til selskabets store succes.

Faktisk er det kendetegnende for det danske it-marked, at de rigtigt store penge ligger i netop det offentlige marked. Det har Netcompany forlængst set.

I den høje ende

Inden for det næste stykke tid får vi svaret på, om Netcompany har vurderet rigtigt med sin prisfastsætning på mellem 135 og 165 kroner per aktie, hvilket i givet fald vil værdifastsætte selskabet til mellem 6,75 milliarder og 8,25 milliarder kroner.

Vurderingen herfra er, at aktierne vil blive revet væk og at prisen vil lande i den høje ende af spektret.

Vurderingen er også, at vi vil se tusindvis af private danskere blandt køberne af de 20 millioner aktier, der bliver udbudt.

Hvorfor? Fordi de mener, at de efter flere års massiv pressedækning og Netcompany-historier kender selskabet, det successer og fremtids-mål (og André Rogaczewski) så godt, at de er trygge ved at blive medejere.

Vil du købe Netcompany-aktier? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også: Netcompany sætter ny rekord: Indtjening vokser med 73 procent

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    It-overvågningsspecialist til Cyberdivisionen i Hvidovre

    Københavnsområdet

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Business Development Manager, Maverick

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S