Sådan kan du stå imod, når hackerangrebet rammer: 16 nye anbefalinger fra politiet

En ny vejledning fra Rigspolitiet og Dansk IT skal hjælpe danske virksomheder med at få bedre styr på it-sikkerheden. Se her, hvad du bør gøre før, under og efter du bliver ramt af et hackerangreb.

Rigspolitiets Nationale Cyber Crime Center (NC3) og Dansk IT udgiver torsdag en vejledning til virksomheder, der skal klæde dem bedre på til at håndtere cyberkriminalitet.

Vejledningen består af 16 punkter, der skal hjælpe virksomheder med viden om, hvad de skal gøre før, under og efter, at de ramt af et hackerangreb.

Forberedelsen er det vigtigste parameter i anbefalingerne, og derfor er det ifølge NC3 vigtigt, at man har gjort sig de rigtige overvejelser, inden man bliver ramt.

Ifølge NC3 er det vigtigste af alt forberedelsen.

“Noget af det vigtige er, at man inden ulykken gør sig nogle tanker om, hvordan man har sikret sig selv og sit netværk, hvordan man vil reagere og at man sikrer beviser til politiet,” siger politikommissær fra NC3, Sonny Olesen, til Computerworld.

Begræns adgangen
Derudover skal man forsøge at bremse adgangen til sine systemer mest muligt.

Sonny Olesen anbefaler derfor også, at man forsøger at isolere sine netværk.

“Overvej om du skal dele dit netværk op. Hvad er det der er kritisk for mig, og hvad der er behov for at have adgang til fra nettet, så dem, der har adgang fra nettet ikke har adgang til det allermest kritiske,” siger han.

Det er også vigtigt at se på dine egne medarbejderes adgang til systemerne. Det er nemlig en typisk indgang for de it-kriminelle.

“Find ud af, hvem der har adgang til hvad, og om alle har brug for at have adgang til alt. På den måde, får man mulighed for at inddæmme skaden,” forklarer Sonny Olesen.

Hav så stor logning som muligt
Når polititet bliver tilkaldt, er det afgørende, at det kan få fat på de it-kriminelles digitale fingeraftryk.

Derfor bør man overveje at logge så meget som muligt, også selvom det kan virke omfattende og tidskrævende.

“Det fylder selvfølgelig meget, når man skal have det liggende. Men så bør man udarbejde en risikoprofil, hvor man vurderer, hvor meget man er villig til at gemme,” siger Sonny Olesen.

Vejledningen giver en lang liste med logs, som man som virksomhed bør have.

Sonny Olesen er ikke meget for at udpege logs, som alle bør have. Dette skyldes, at virksomhederne jo har vidt forskellige it-systemer.

“Man skal mere se det som en inspiration til at overvejelse om, hvad der er relevant for ens virksomhed,” siger han.

“Det er svært at fange de it-kriminelle”
Mange tænker måske, at der ikke er grund til at involvere politiet, fordi de it-kriminelle alligevel aldrig bliver fanget. Er der hold i den påstand?

“Det er selvfølgelig svært, og det gør det ikke lettere, at de kriminelle typisk sidder langt væk fra Danmark. Men nu er det her et af flere tiltag, som vi er klar med for at slippe af med tanken om, at det ikke kan betale sig at anmelde det til politiet. Vi prøver at forbedre de muligheder, der er for at fange de kriminelle, så det giver mening at anmelde det.”

Hvordan er mulighederne så i dag for at få fat i de kriminelle?

“Det er svært. Der er masser af muligheder for at anonymisere sig og kryptere sin kommunikation. Så det er svært at bekæmpe cyberkriminalitet, men det skal ikke afholde os fra at bruge de muligheder, som vi har, og klæde virksomheder og myndigheder bedst muligt på til at kunne modstå de angreb, der kommer fra cyberkriminelle.”

Du finder hele vejledningen her.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens it-ressourcer – sådan tiltrækker og fastholder I de bedste medarbejdere.

Danmark kommer til at mangle 19.000 it-specialister frem mod 2030 – og det kommer til at hæmme de danske virksomheders forretningsevne. På konferencen vil du få inspiration til og konkret viden om, hvordan du får fat i og fastholder de bedste it-profiler i et marked med høj efterspørgsel og relativt få ansøgere.

22. november 2018 | Læs mere


Roundtable: Muligheder og gevinster med RPA

RPA - robot proces automation - er for alvor på vej frem i mange organisationer: Der er meget store muligheder for de fleste organisationer i software-robotter, der er relativt nemme at opsætte.

22. november 2018 | Læs mere


CRM: Bedre og mere effektiv kundehåndtering i en digital tidsalder

Hør om implementering, processer og forandringsledelse - og få et indblik i helt konkrete løsninger, værktøjer og lær hvordan du får effektiviseret den interne administration og løftet kundeoplevelsen

27. november 2018 | Læs mere






Premium
IBM kommer med kortfattet kommentar: "Vi påtænker at nedlægge cirka 90 stillinger"
IBM bekræfter nu, at selskabet internt har annonceret, at det vil nedlægge omkring 90 stillinger. Den amerikanske virksomhed forsøger at nedbringe antallet af stillinger, lyder det.
Computerworld
Danske tech-topfolk blæst bagover efter besøg i Kina: Danmark er nødt til at gøre noget
Danmark skal i den grad op i gear, hvis ikke vi skal køres helt bag ad dansen af Kina, lyder det fra bekymrede danske techfolk efter besøg i Kina.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
6 gode råd til et succesfuldt virtuelt møde
Den traditionelle måde at tænke arbejdsplads på er under forandring. Nye teknologier skyder frem og gør hverdagen nemmere og mere dynamisk. Eksempelvis er mængden af fjernarbejdspladser steget med 115% de seneste 10 år, og det stiller krav til måden at holde møder på. Med et virtuelt møderum kan møder faciliteres online, og alle parter sparer tid fordi det er mere fleksibelt og ikke betinget af at alle møder op fysisk. I dette whitepaper kigger vi på hvad der skal til for at mestre denne disciplin og giver dig 6 gode råd.