Har du mon overset den mest åbenlyse GDPR-udfordring?

Klumme: Men har I og jeres rådgivere overset den mest åbenlyse GDPR-udfordring? Den ligger i jeres papirkurv, ved printeren eller i jeres papirarkiver.

Artikel top billede

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

De seneste 12 måneder har langt de fleste virksomheder investeret betydelige interne ressourcer, penge, og mange har også fået ekstern hjælp til at forberede sig på persondataforordningen, kaldet GDPR, der trådte i kraft 25. maj.

En væsentlig årsag til travlheden med at overholde persondataforordningen er, at virksomheder kan blive idømt endog meget store bøder på op til 20 millioner euro eller fire procent af omsætningen, hvis der sker brud på reglerne.

De store konsekvenser har fået GDPR helt op øverst på agendaen hos både topchefer, virksomhedsejere og bestyrelser.

Men har I og jeres rådgivere overset den mest åbenlyse GDPR-udfordring?

Arbejdet med at overholde reglerne i persondataforordningen har primært omhandlet digitale data.

Hvordan indsamler og opbevarer vi data, hvilke tilsagn skal vi have fra kunder og ikke mindst hvordan sikrer vi, at udenforstående ikke får adgang til vores fortrolige data.

Det har skabt kronede dage hos it-konsulenter og sikkerhedsfirmaer. Med god ret.

Men når vi i Acco i både Danmark og andre europæiske lande taler med vores kunder, får vi ofte den fornemmelse, at langt de fleste virksomheder helt eller delvist har overset den største og mest udbredte kilde til datasikkerhedsbrud.

Langt de fleste virksomheder opbevarer og behandler data på papir – typisk parallelt med digital opbevaring, og selvom papirforbruget falder, er det stadig stort.

Samtidig stiger mængden af informationer, vi har adgang til.

Førhen bestod et kundekartotek primært af navne, adresser og lignende.

I dag har man omfattende viden om ens kunder og samarbejdspartnere og mange data er omfattet af forordningen.

En undersøgelse foretaget af den britiske datamyndighed i 2016 viste, at hele 40 procent af alle databrud kunne tilskrives papirdokumenter. Alskens digital datasikkerhed hjælper ikke, hvis medarbejdere efterlader fortrolige dokumenter i papirkurve og affaldscontainere.

Man kan levende forestille sig, hvordan journalister, forskellige NGO’er og aktivister vil prøve at dokumentere brud på forordningen på den mest enkelte og oplagte måde ved at gennemtrawle affaldscontainere.

Deres formål vil alene være at dokumentere, at nogle virksomheder ikke lever op til deres ansvar, og det kræver faktisk ikke de store evner at ’hacke’ en affaldscontainer.

Langt mere alvorligt bliver det, når egne medarbejdere, eksternt rengøringspersonale og håndværkere eller andre uberettiget får adgang til fortrolige oplysninger, som efterfølgende misbruges.

Bødens størrelse er alvorlig nok, men oveni kommer omdømmetab og mistet tillid fra kunder og andre interessenter.

Heldigvis er det ret enkelt at fjerne denne risiko – endda med velkendt teknologi og solide interne forretningsgange, så papirer ikke flyder på kontoret.

Læs også:

Datatilsynet står klar til første tilsyn efter GDPR: Hvem bliver den første, der får besøg?

Velkommen til en ny tid: GDPR er kommet for at blive - og det bliver (nok) strammere endnu

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job