France Telecom blødende ud af Danmark

Med salget af Orange har France Telecom trukket sig fra det skandinaviske mobilmarked efter store milliardtab. Teleanalytiker John Strand mener, at de andre teleselskaber glæder sig over en konkurrent mindre, mens France Telecom nu ligner bokseren Brian Nielsen efter sit møde med Mike Tyson.

Efter en mislykket milliardsatsning på det danske telemarked har France Telecom opgivet og i stedet solgt mobilforretningen Orange til den nordiske konkurrent Teliasonera.

Salget markerer et farvel til mobilmarkedet i både Danmark og Norden for France Telecom, efter at selskabet har brændt milliarder af kroner af på at vinde danske mobilkunder.

Det blev til i alt 605.000 kunder, men det var ikke nok til at skabe en fornuftig forretning. Orange har siden 1997 haft et samlet underskud på fire milliarder kroner, og alene sidste år tabte selskabet en halv milliard kroner i Danmark.

- Det her er en naturlig konsolidering i et mobilmarked, hvor konkurrencen er benhård og indtjeningen elendig. Det er to syge mennesker, der slår sig sammen i håb om at få godt helbred, siger teleanalytiker John Strand.

En ordentlig blodtud

Han mener, at France Telekoms exit sender et klart signal til politikerne om, at det danske telemarked ikke er værd at investere i. Han sammenligner den franske telegigants danske tilstand med Brian Nielsen efter sin boksekamp mod Mike Tyson.

- France Telecom har i dag sendt et signal til hele verden. For et år siden bød de en milliard kroner for en 3G-licens, og de havde intentioner om at investere et milliardbeløb. Nu er det kommet så vidt, at de forlader Danmark med et milliardtab, siger John Strand.

Mens France Telecom nu flygter fra Danmark og prøver at minimere sit tab, er der nye muligheder for svensk-finske Teliasonera, som også har været plaget af store tab i Danmark.

- Telia havde tre valg. Selskabet kunne enten købe Orange, købe TDC eller tage broen tilbage til Sverige. TDC har nok været for stor en mundfuld, og så valgte man at købe Orange, siger John Strand.

Danmarks tredje største

Før sammenlægningen havde Telia 556.000 mobilkunder i Danmark, mens Orange havde 605.000 kunder. Telias køb af Orange skaber dermed Danmarks tredje største mobilselskab efter TDC Mobil og Sonofon.

Handlen markerer samtidig den konsolidering i den danske telebranche, som for alvor begyndte med salget af Telmore til TDC.

Sonofon fulgte op med at overtage CBB Mobil, og hos Sonofon glæder man sig over én konkurrent mindre.

- Det er positivt for det danske telemarked, at der sker den her konsolidering, som har været på vej længe. I det lange løb vil det gøre det enklere både for kunderne og de virksomheder, der er på markedet, siger Bo Heimann Larsen, pressechef hos Sonofon.

Tidligere telemonopoler styrer

Han peger på, at hverken Telia eller Orange har været kendt for at tjene penge, men alligevel mener han ikke, at et selskab mindre på markedet kommer til at betyde højere priser for kunderne.

- Danmark er det marked i verden, hvor der er allerhårdest konkurrence, så jeg tror ikke, at der kommer til at mangle konkurrence, siger Bo Heimann Larsen.

France Telecom har tidligere trukket sig fra de andre nordiske mobilmarkeder.

I 2000 var franskmændene med i et konsotium, der gerne ville have en norsk 3G-licens, men selskabet trak sig, fordi det var for dyrt. I Sverige trak Orange sig ud af markedet i 2002, og selskabet har siden kæmpet for at sælge sin dyre 3G-licens.

Farvellet til France Telecom betyder, at det danske telemarked i dag styres af de tidligere danske, norske, svenske og finske telemonopoler gennem henholdsvis TDC, Sonofon og Teliasonera.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

IT Consultant

Midtjylland

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead End User Services

Københavnsområdet

Shure Scandinavia A/S

Signal Processing Developer with Ambitions

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S