Tidligere Atea-direktør opgiver at anke dom i bestikkelsessag: Modtager fængselsstraf

Tidligere salgsdirektør hos Atea, Carsten Ritzau, har valgt ikke at anke sin dom på otte måneders delvist betinget fængsel. Det oplyser hans advokat. Dermed er han den første af de dømte, der beslutter sig for at afsone dommen.

Det tog kun få minutter, før den flere end halvdelen af de dømte i Atea-sagen havde anket dommen.

Resten tog sig betænkningstid, men her kort før fristen udløber, kan Computerworld fortælle, at den tidligere salgsdirektør hos Atea, Carsten Ritzau, har valgt ikke at anke dommen.

Det oplyser hans advokat, Sysette Vinding Kruse, i en e-mail til Computerworld.

"Han anker ikke," skriver hun helt kort.

Dermed kommer Carsten Ritzau til at afsone straffen, der for to uger siden blev udmålt i Retten i Glostrup.

Dommen lød på fængsel i otte måneder, hvoraf de tre måneder afsones nu og resten gøres betinget på en række betingelser.

Læs mere her: Her er dommene i Atea-bestikkelsessagen: Millionbøde til Atea og fængselsstraffe til de tiltalte

Indtog en central rolle
De otte måneders fængsel blev udmålt af retten på baggrund af forholdenes karakter, grovhed og antaller af forhold, hvor Carsten Ritzau har givet offentligt ansatte uberettigede fordele for 162.000 kroner og har bedrevet underslæb for mere end 100.000 kroner, står der i dommen.

Retten lagde særligt vægt på, at Carsten Ritzau indtog en særdeles aktiv rolle i den meget omtalte tur til Dubai i 2014, hvor en gruppe folk fra Atea brugte mere end 400.000 kroner blandt andet fra Konto 2840 på at bo på hotel, spise middag og se racerløb.

Læs mere her: Anklager tilfreds med Atea-dommen: Der skal slås hårdt ned på samfundsskadelig kriminalitet, og det mener jeg, man har gjort

Derudover har det haft betydning, at Carsten Ritzau var med til at stifte 3A-it, der senere skulle vinde udbuddet i Region Sjælland for næsen af hans tidligere arbejdsgiver, Atea.

Det har dog trukket i en formildende retning, at han ikke har været øverst i hierakiet og derfor har handlet efter instruktion fra overordnede.

Flere anker
Flere af de dømte i sagen har valgt at anke dommene.

Det gælder senest den tidligere salgschef Per Juul Andersen, der efter betænkningstid har valgt at ville have sagen prøvet ved en højere retsinstans.

For 14 dage siden blev dommene i sagen således læst op i Retten i Glostrup, og her valgte en række af de dømte at anke på stedet.

Efter en ganske kort pause, foranlediget af Rene Clausens advokat, Andro Vrlic, valgte netop Rene Clausen samt Michael Mølkær Jensen, Peter Trans og Claus Hougesen at anke deres domme.

Læs mere her: Seks it-topfolk i bestikkelsessag skal betale 778.000 kroner tilbage til Region Sjælland

Atea tog sig som selskab betænkningstid, men valgte kort tid efter at acceptere dommen, der indbefatter en bøde til selskabet på 10 millioner kroner.

Det har siden ledt til, at virksomheden har skullet indlevere en redegørelse, der i disse dage bliver studeret nøje af Kammeradvokaten.

Det leder videre til en afgørelse, om hvorvidt Atea kan fortsætte sin samhandel med det offentlige på trods af dommen.

Læs mere her: Atea accepterer dom i bestikkelsessag: Betaler bøde på 10 millioner kroner

Den officielle klagefrist udløber onsdag midnat.

Michael Steen Hansens advokat, Mikael Skjødt, skrev i en mail til Computerworld torsdag morgen, at hans klient heller ikke anker dommer.

Opdateres den 12.07.2018 kl 09.56..


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens it-ressourcer – sådan tiltrækker og fastholder I de bedste medarbejdere.

Danmark kommer til at mangle 19.000 it-specialister frem mod 2030 – og det kommer til at hæmme de danske virksomheders forretningsevne. På konferencen vil du få inspiration til og konkret viden om, hvordan du får fat i og fastholder de bedste it-profiler i et marked med høj efterspørgsel og relativt få ansøgere.

22. november 2018 | Læs mere


Roundtable: Muligheder og gevinster med RPA

RPA - robot proces automation - er for alvor på vej frem i mange organisationer: Der er meget store muligheder for de fleste organisationer i software-robotter, der er relativt nemme at opsætte.

22. november 2018 | Læs mere


CRM: Bedre og mere effektiv kundehåndtering i en digital tidsalder

Hør om implementering, processer og forandringsledelse - og få et indblik i helt konkrete løsninger, værktøjer og lær hvordan du får effektiviseret den interne administration og løftet kundeoplevelsen

27. november 2018 | Læs mere






Premium
Dansk universitet lukker it-uddannelse efter krav om færre udenlandske studerende: “Det er i høj grad et tilbageskridt”
Aalborg Universitet har meddelt at man lukker i alt syv uddannelser, herunder en it-uddannelse hvor undervisningen idag foregår på engelsk. “Det er i høj grad et tilbageskridt,” lyder det fra IT-Branchen til Computerworld.
Computerworld
Yousee varsler prisstigninger på op til 36 procent - skal være med til at finansiere fiber-udrulning
Yousee varsler prisstigninger på både tv-pakker og bredbånd. Pengene skal blandt andet være med til finansiere fiber-investeringer.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.