Flere af Danmarks mest besøgte hjemmesider krypterer ikke dine data: “Det vil give et ramaskrig om få dage”

Mange af de mest besøgte danske hjemmesider har ikke et sikkert såkaldt HTTPS-certifikat. Det er alvorligt for både brugerne men også virksomhederne bag, advarer ekspert.

Artikel top billede

Hvis du tjekker vejrudsigten på dmi.dk eller skal købe en ny bog til sommerferien på Gyldendal.dk, så er der grund til at være ekstra forsigtig.

De to sider bruger nemlig, sammen med en lang række andre danske hjemmesider, ikke et sikkert HTTPS-certifikat, men kun HTTP. Det manglende 'S' betyder, at hjemmesiderne ikke nødvendigvis krypterer de informationer, du indtaster på siden.

“Det vil sige, at hvis der sidder en person i samme netværk eller har adgang til trafikken på din enhed, så kan personen se præcis hvilke oplysninger, du søger efter, og som du taster ind,” siger Peter Kruse, partner og sikkerhedsekspert hos CSIS.

Læs også: Kunstig intelligens afslører: Facebook, Amazon, Google og andre it-giganter overholder næppe GDPR

Han understreger dog, at flere af siderne alligevel gennemtvinger en kryptering, når du eksempelvis skal indtaste din adresse for at få leveret sommerlæsningen hjem til din privatadresse.

“Jeg har set flere steder, at der er en formular på usikre sider, der gennemtvinger en kryptering. Men alt andet end lige, så er det ikke en særlig smart løsning ikke at vise brugerne, at deres data er krypteret,” forklarer Peter Kruse.

Betyder det, at hvis jeg som bruger indtaster mine oplysninger på en usikker side, så aner jeg ikke, om mine data er krypteret eller ej?

“Medmindre du kan læse kode, så kan du ikke vide det. Det er derfor, jeg mener, at det virkelig er dårlig praksis ikke at have en HTTPS-side, så man som bruger er sikker på, at de informationer, man nu taster ind, også er krypteret.”

Flere browsere vil straffe usikre sider

Men de manglende HTTPS-certificater bliver et meget stort problem for virksomhederne om ganske få dage, vurderer Peter Kruse.

Både Firefox og Chrome lancerer nemlig inden for de kommende dage nye opdateringer, der vil advare brugerne, når de klikker ind på en usikker HTTP-side.

Læs også: Ny angrebsbølge kan være vej: Hackerne har fundet ny fidus baseret på GDPR

“Det betyder, at folk der går ind på de her sider, vil blive mødt af en advarsel. Det vil give et ramaskrig om få dage og give et massivt run på supportafdelingerne, fordi folk vil ringe ind og spørge, hvad det er, der foregår,” siger Peter Kruse.

Men også Googles søgemaskine vil begynde at straffe usikre hjemmesider, når de nye opdateringer er rullet ud.

“Hvis man ikke får implementeret HTTPS-standarden, vil det gøre brugerne usikre, og de vil forlade ens webshop eller website hurtigt. Det sender et stærkt signal til Google om, at det indhold, de søgte, ikke var tilgængeligt. Det vil resultere i fald i placeringer på søgemaskinen, da Google dermed ikke leverer det resultat, brugerne forventer,” siger Lasse Loftin Rasmussen, CEO og partner hos det digitale marketingbureau QuantAds i en pressemeddelelse.

Det vil ifølge Lasse Loftin Rasmussen, særligt være de kommercielle hjemmesider, der skal sælge et produkt, der vil blive ramt af den nye opdatering.

Læs også: Mozilla giver dig mulighed for at se, om du er blevet hacket med nyt Firefox-værktøj

“Det vil i den grad ramme brugerne i købsfasen, hvor sikkerhed og tryghed er afgørende for, om man som kunde ender med at gennemføre sit køb. Det vil altså kunne ramme omsætningen direkte,” lyder det.

Opfordrer alle til at bruge HTTPS

Opfordringen fra alle sider er derfor også klar:

Se at få et HTTPS-certifikat på alle hjemmesider hurtigst muligt!

“Jeg synes, det er et problem, at man ikke som udgangspunkt bruger HTTPS. Fordi GDPR er trådt i kraft for længe siden, så er det også ubehageligt, at det ikke er transparent, om siden er krypteret eller ej,” siger Peter Kruse.

Særligt at så mange af Danmarks mest besøgte hjemmesider er på listen, undrer Peter Kruse.

“Jeg synes, at de her store virksomheder må komme lidt ud af starthullerne, særligt fordi, jeg kan se, at mange af siderne har HTTPS, men brugerne har ikke en chance for at vide det.”

Her kan du se den fulde liste fra Amazon over de 50 mest besøgte danske hjemmesider, der ikke bruger HTTPS.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S