Nordeas ambitiøse automatiseringsplan giver pote: Tusindvis af stillinger er skåret fra

En af banksektorens mest ambitiøse automatiseringsplaner ser ud til at gå i hus.

Artikel top billede

Svenske Nordea Bank AB er på sporet til at indfri målsætningen om, at reducere mandskabet med seks tusinde stillinger til fordel for automatiserede løsninger.

Over det seneste regnskabsår er antallet af fuldtidsansatte i koncernen faldet med over otte procent, fra 31.918 til 29.721 fuldtidsstillinger.

Til sammenligning er tæller konkurrenten Barclays Plc næsten 80.000 ansatte ved udgangen af 2017. Det skriver Bloomberg.

Skiftet til automatiserede løsninger betyder, at Nordea som den eneste svenske bank kan bryste sig af at have reduceret sine omkostninger igennem den seneste tid.

Reduktionen i omkostninger lyder på minus fire procent i forhold til forrige regnskabskvartal periode og 11 procent i forhold til samme periode i 2017.

Med besparelserne kan Nordea mønstre en markant vækst i overskuddet. Alene over sidste kvartal er profitten steget med 24 procent, mens væksten over det indeværende år er på i alt 31 procent.

Nordea positive resultater giver afkast til investorerne, som belønnes med selskabets bedste ’share-price’ forhold siden februar.

Banksektor i omsiggribende forandring

De gode resultater er dog kun starten på en mindre revolution, pointerer CEO Casper Von Koskull som estimerer at banksektoren som helhed vil halvere antallet af ansatte i det kommende årti.

Nordeas succes er ikke forbigået flere af de øvrige nordiske bankspillere. Både SEB, Svenska HandelsBanken og Swedbank A/B anerkender at automatiseringsteknologi er essentiel. Her er dog varierende opfattelser af, i hvor høj grad mennesker kan erstattes.

Handelsbanken forventes snart at offentliggøre en plan for, hvordan over 2.000 stillinger skal automatiseres, mens der samtidig er meldt ud, at der nødigt vil afskediges medarbejdere blandt selskabets omkring 14.000 ansatte.

Hos SEB sigtes der også efter at automatisere flere processer. Bankens CEO, Johan Torgeby, understreger at ’alt hvad der kan automatiseres, vil blive automatiseret’, mens ham samtidig anerkender at nye teknologier er i fuld færd med både at ændre på kundernes vaner og disrupter bankernes eksisterende forretningsmodeller.

Læs også: Robotterne udfører i dag 100 mands arbejde: Lån & Spar Bank har firedoblet antallet af kundemøder ved hjælp af robotter

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S