Et stort SAP-projekt, fire milliarder kroner og syv år lige ned i skraldespanden: "Men det er sådan, vi altid har gjort det"

Det skulle have været et af de helt store digitale spring fremad for tyske Lidl. Men syv år og over fire milliarder kroner senere er Lidls nye internationale varestyringssystem baseret på SAP Retail lige til at kassere. I dag må Lidl så fortsætte med sit egetudviklede og omkring 30-år gamle system - et system som også den danske forretning anvender. Hvad gik galt?

Den tyske supermarkedskæde Lidl besluttede tilbage i 2011 at søsætte sit hidtil største internationale it-projekt i selskabets historie, eLWIS.

Det skulle være det helt store transformative projekt, hvor omkring tusinde medarbejdere fra Lidl og hundredvis af konsulenter i syv år arbejdede på at tage discountkædens varestyringssystem (inventory management system) ind i den moderne digitale tidsalder.

Men spoler vi tiden frem til maj 2017 begynder situationens alvor at bryde igennem butiksruderne.

Lidls it-chef, Alexander Sonnenmoser, forlader sin stilling i 2017, og i juli 2018 bliver det offentliggjort, at projekt eLWIS, som er baseret på SAP Retail og estimeret har kostet Lidl fire milliarder kroner, kasseres.

Sådan beretter Handelsblatt Global, der har talt med medarbejdere internt hos Lidl om den enorme it-fiasko.

Nu står Lidl tilbage med sit egetudviklede interne system med omkring 30 år på bagen.

"Vi starter praktisk talt fra bunden," fortæller en medarbejder hos Lidl til Handelsblatt Global.

Hverken SAP eller Lidl har villet bekræfte de estimerede projektomkostninger på over fire milliarder kroner over for mediet.

Læs også: Unikt overblik: Her er de danske virksomheder, der bruger SAP - og så mange (eller få) har opgraderet til S/4HANA

Hvordan kunne det gå så galt?
Spørgsmålet om, hvordan det kunne gå så galt, flagrer nu i vinden over vores tyske naboer, SAP og Lidl.

Angiveligt, skriver Handelsblatt Global, var et af de største problemer mentaliteten hos Lidl, der beskrives med sætningen:

"Men det er sådan, vi altid har gjort det."

Det nye system baseret på SAP nødvendiggjorde, at stort set alle processer i supermarkedskæden skulle revurderes, noget som Lidl angiveligt ikke var parat til.

Læs også: Så meget kan du tjene som SAP-specialist, og det skal du kunne for at komme helt til tops

Specialudvikling og tilretninger
Der tegner sig et billede af den klassiske diskussion mellem at rette ind efter softwaren eller rette softwaren ind mod virksomhedens processer.

I tilfældet med Lidl peger pilen i retningen af et selskab, der har holdt så meget fast i sine processer, at der ikke har været levnet meget plads til det system, man købte.

Et eksempel på det er angiveligt, at Lidl, ulig mange at sine konkurrenter, fastholdt at basere sit inventory management system på indkøbspriser.

Det betød at SAP Retail, der som standard bruger retailpriser, måtte tilrettes for at kunne leve op til Lidls krav.

Det skal kun have været toppen af isbjerget, og mange af sådanne specialtilretninger fulgte i løbet af de næste syv år.

Konsekvensen blev et komplekst og langsomt system med høje omkostninger.

"Det strategiske mål, som oprindeligt blev defineret, var det ikke muligt at opnå til en acceptabel udgift," skrev Lidls direktør, Jesper Hoyer, i et brev til medarbejderne.

En enkelt fugl på taget?
SAP har ikke villet kommentere sagen over for Handelsblatt Global, men gør det klart, at mange store organisationer og tyske retail-virksomheder anvender SAP uden disse problemer.

Herhjemme har Aldi kastet sig ud i en lignende investering, hvor supermarkedskæden skal implementere SAP Retail, der skal erstatte Aldis nuværende egenudviklede it-system.

Og SAP Retail anvendes allerede af Aldi i hjemlandet Tyskland samt af konkurrenterne i Dansk Supermarked, mens Coop er ved at indføre samme system, som blandt andet giver nøje overblik over solgte varer, kampagner og andet.

“Skal du drive en forretning i et marked med så små marginaler, så er du nødt til at have styr på dine nøgletal. Det får vi nu, og dermed bliver det også nemmere at motivere butikscheferne, fordi vi får data, som vi ikke har haft indtil nu,” har Aldis danske direktør, Finn Tang, eksempelvis udtalt til Børsen i februar i år i forbindelse med valget af SAP Retail.

Finn Tang har tidligere været direktør hos Lidl Danmark.

Læs også: Tysk fodbold-landshold forsøgte sig med avanceret datanalyse fra SAP - men floppede alligevel ved VM

Hvem har ansvaret?
Der er dog ingen tvivl om, at det må være en torn i øjet på SAP. Ifølge mediet, bliver der også skudt med skarpt mod SAP, og der har været kritik af, hvorvidt SAP også er den bedste løsning for lagerstyring i en stor organisation.

Selvom SAP har mange store kunder, er det ikke ligefrem befordrende for SAPs forretning at lægge navn til en it-fiasko af den kaliber - men SAP har ikke villet kommentere sagen med Lidl.

Lidl forklarede officielt, at it-projektet stoppede, fordi selskabet til sidst besluttede at køre videre med sit eget interne system.

Kritikere hos Lidl skyder også efter en anden part. Nemlig konsulenthuset, KPS, der stod for den store transformation, som man mener var for langsom. KPS forsvarer sig samtidig med at være blevet underlagt for korte deadlines og henviser til, at man i øvrigt formåede at gennemføre pilotprojekter i Østrig, USA og Nordirland på samme tid.

Hvem der har den største del af ansvaret og har sovet mest i timen står hen i det uvisse.

Læs også: Danmark har tradition for kuldsejlede it-projekter i det offentlige: I hvilke andre brancher accepterer man en vare med 1.000 fejl?

Hvad nu?
Faktum er, at Lidl nu står tilbage med det oprindelige gamle interne lagersystem, som skal forsøge at følge med den moderne digitaliseringsalder og et marked præget af enorm konkurrence.

Handelsblatt Global fremhæver især den store udfordring, det bliver for Lidl i forhold til at fastholde de dygtige it-folk, som måske ikke ser det som det mest spændende at rode med 30-år gammel in-house-kode.

"Hvis de forlader Lidl, vil discountbutikken reelt kun have en mulighed tilbage efter eLWIS' død - og det er en stor regning," slutter Handelsblatt Global.

Computerworld har været i kontakt med Lidl i Danmark, der oplyser, at så vidt selskabet er orienteret, har der ikke været konkrete implementeringsplaner vedrørende det omtalte eLWIS-projekt baseret på SAP Retail i Danmark. Lidl i Danmark anvender i dag samme egenudviklede varestyringssystem, som det altså var meningen at udskifte på international plan, og som er omkring 30 år gammelt.

Lidl Danmark informerer samtidig, at den danske forretning har flere forskellige SAP-moduler implementeret, men altså ikke SAP Retail.

Læs også: SAP vil fremad, men mange danske SAP-brugere slår bremserne i: "De har typisk et stort anker bundet om anklerne"


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Fem vigtige CRM-trends, som det er værd at holde øje med
Aldrig har forholdet til dine kunder været vigtigere - og CRM-systemerne er godt på vej til at skifte over mod en mere holistisk tilgang, som er drevet af masser af data. Her har du fem vigtige trends, som dominerer brugen af CRM lige nu.
Computerworld
Google indfører Android-gebyr efter kæmpe EU-bøde: Android-producenter skal nu betale for brug af Google-tjenester
Efter sommerens kæmpe EU-bøde indfører Google licensbetaling for Android-producenters brug af blandt andet Play Store. Men "Android vil forblive gratis og open source," lyder det fra selskabet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Test jeres it-sikkerhed gratis i 14 dage med Cisco Cloudlock - og få rapport med resultaterne direkte i din indbakke
Du kan nu - kvit og frit - teste banebrydende it-sikkerhedsløsninger fra Cisco. Cisco Cloudlock er en sikkerhedsløsning, der hjælper dig med at kontrollere dine brugeres rettigheder på tværs af systemer. Løsningen fungerer altså med Office 365, Salesforce og lignende, helt usynligt for dine brugere. Efter 14 dage modtager du en rapport direkte i din indbakke med en vurdering af jeres sikkerhedsprofil på tværs af jeres cloud-løsninger. Når du booker en demo, registrerer vi dig i vores system og retter henvendelse til dig via en af vores partnere inden for ganske få dage. Demoen er enkel at installere og kræver ingen ny hardware.