Artikel top billede

Photo by Lastly Creative on Unsplash

Spotify blæser til krig mod pladeselskaberne med helt ny funktion

Snart kan musikere uploade deres musik direkte til Spotify uden om pladeselskaberne. Målet er at skabe en helt ny digital markedsplads for musikere.

Spotify tester netop nu en ny funktion, der gør det muligt for musikere at uploade musik direkte til platformen uden om pladeselskaberne.

Det skriver det amerikanske musikbranchemedie Music Business Worldwide.

Målet for Spotify lader til at være at skabe en digital markedsplads for musikere, hvor pladeselskabernes rolle som mellemmænd bliver minimeret.

Den nye feature er dog i øjeblikket blot en beta-funktion, hvor det kun er nogle få hundrede udvalgte artister, der har mulighed for at benytte sig af den.

Og ifølge Music Business Worldwide er det i første omgang helt gratis for musikerne at anvende funktionen, hvilket vil sige, at Spotify hverken tager penge for at uploade eller opkræver en del af de royalty indtægter, der bliver genereret musikken.

Læs også: Trods blodrøde tal på bundlinjen: Nu indkasserer Spotify-stifter kæmpe børsgevinst

Kan markedsplads gør Spotify profitabel?

Spotify, der blev børsnoteret tidligere på året, har indtil videre ikke været i stand til at fremvise sorte tal på bundlinjen.

Men en markedsplads, hvor musikbrugere sættes i direkte forbindelse med musik-skabere kan muligvis bidrage til at Spotify kan en profitabel forretningsmodel.

I forbindelse med et såkaldt earnings call, da Spotify tilbage i juli afleverede sit regnskab for 2. kvartal i 2018, oplyste Spotify-stifteren Daniel Ek, at det ultimative mål for Spotify er at lave en såkaldt dobbelt siddet platform, der til gavn for både musikbrugerne og musikere.

”Vores mål er at få så meget musik på platformen som overhovedet muligt,” sagde Daniel Ek ved samme lejlighed.

Læs også: Planlægger Spotify-stifter at købe fremadstormende streamingtjeneste?

Spotifys plan for det næste årti

Det er langt fra første gang, at Daniel Ek lufter ambitionerne om at Spotify skal udvikle sig til en markedsplads, hvor musikere på en hurtig og simpel vis kan udgive musik digital.

I et interview med svensk TV4 forklarede han forrige år, at barrieren for at skabe musik i disse år er blevet væsentligt lavere.

"I dag har Spotify to millioner kunstnere på vores platform. For os handler de næste 10 år om at gøre de mange nye musikere i stand til at leve af deres musik og sætte dem i forbindelse med et helt nyt publikum. I dag siger vores brugere til os: 'Præsenter os for ny musik', mens kunstnerne siger 'Hjælp mig med at finde et nyt publikum'. De to ønsker er i virkeligheden to sider af samme sag," sagde han i interviewet.

Læs også:
TDC Play kunne være blevet Danmarks helt store it-succes, men det enorme potentiale forblev uforløst

Søren fik en god ide og overhalede Spotify inden om: Her er historien om skabelsen af verdens måske første gratis musiktjeneste - som var dansk




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere