Spotify blæser til krig mod pladeselskaberne med helt ny funktion

Snart kan musikere uploade deres musik direkte til Spotify uden om pladeselskaberne. Målet er at skabe en helt ny digital markedsplads for musikere.

Artikel top billede

Photo by Lastly Creative on Unsplash (Foto: Photo by Lastly Creative on Unsplash)

Spotify tester netop nu en ny funktion, der gør det muligt for musikere at uploade musik direkte til platformen uden om pladeselskaberne.

Det skriver det amerikanske musikbranchemedie Music Business Worldwide.

Målet for Spotify lader til at være at skabe en digital markedsplads for musikere, hvor pladeselskabernes rolle som mellemmænd bliver minimeret.

Den nye feature er dog i øjeblikket blot en beta-funktion, hvor det kun er nogle få hundrede udvalgte artister, der har mulighed for at benytte sig af den.

Og ifølge Music Business Worldwide er det i første omgang helt gratis for musikerne at anvende funktionen, hvilket vil sige, at Spotify hverken tager penge for at uploade eller opkræver en del af de royalty indtægter, der bliver genereret musikken.

Læs også: Trods blodrøde tal på bundlinjen: Nu indkasserer Spotify-stifter kæmpe børsgevinst

Kan markedsplads gør Spotify profitabel?

Spotify, der blev børsnoteret tidligere på året, har indtil videre ikke været i stand til at fremvise sorte tal på bundlinjen.

Men en markedsplads, hvor musikbrugere sættes i direkte forbindelse med musik-skabere kan muligvis bidrage til at Spotify kan en profitabel forretningsmodel.

I forbindelse med et såkaldt earnings call, da Spotify tilbage i juli afleverede sit regnskab for 2. kvartal i 2018, oplyste Spotify-stifteren Daniel Ek, at det ultimative mål for Spotify er at lave en såkaldt dobbelt siddet platform, der til gavn for både musikbrugerne og musikere.

”Vores mål er at få så meget musik på platformen som overhovedet muligt,” sagde Daniel Ek ved samme lejlighed.

Læs også: Planlægger Spotify-stifter at købe fremadstormende streamingtjeneste?

Spotifys plan for det næste årti

Det er langt fra første gang, at Daniel Ek lufter ambitionerne om at Spotify skal udvikle sig til en markedsplads, hvor musikere på en hurtig og simpel vis kan udgive musik digital.

I et interview med svensk TV4 forklarede han forrige år, at barrieren for at skabe musik i disse år er blevet væsentligt lavere.

"I dag har Spotify to millioner kunstnere på vores platform. For os handler de næste 10 år om at gøre de mange nye musikere i stand til at leve af deres musik og sætte dem i forbindelse med et helt nyt publikum. I dag siger vores brugere til os: 'Præsenter os for ny musik', mens kunstnerne siger 'Hjælp mig med at finde et nyt publikum'. De to ønsker er i virkeligheden to sider af samme sag," sagde han i interviewet.

Læs også:
TDC Play kunne være blevet Danmarks helt store it-succes, men det enorme potentiale forblev uforløst

Søren fik en god ide og overhalede Spotify inden om: Her er historien om skabelsen af verdens måske første gratis musiktjeneste - som var dansk

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S