It-selskaber utilfredse med dansk særbeskatning

Danske fintech-selskaber er utilfredse med, at de skal betale lønsumsafgift på 14,5 procent af den finansielle del af forretningen. Det kan få dem til at flytte til udlandet, lyder det.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Den såkaldte lønsumsafgift kan ‘nærmest’ tvinge de danske fintech-selskaber til at flytte deres hovedkvarterer til udlandet, mener flere fintech-selskaber ifølge Finans.

Lønsumsafgiften skal betales for de ydelser, der er fritaget for moms, og her skal finanssektoren betale de højeste satser, da de har mange ydelser, som er friholdt for moms.

Ifølge avisen rammer det især de nye fintech-selskaber, som skalerer hurtigere og arbejder mere internationalt end de store, etablerede finansselskaber.

“Det er jo absurd at agere på et internationalt marked med en større og større omsætning i udlandet og så blive påduttet en særlig dansk afgift. Det kan decideret være med til at skræmme fintechselskaber væk fra Danmark,” siger Jeppe Rindom fra betalingsselskabet Pleo til avisen.

Fintech-selskaberne foreslår, at reglerne ændres, så de kun skal betale lønsumsafgift af den danske del af forretningen.

Læs også: Ambitiøst dansk fintech-firma skal ansætte 70 nye it-folk - men er tvunget til at rykke arbejdspladser til udlandet: "Danske kompetencer er ikke engang et tema, når vi skal ansætte nye folk"

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil