Microsoft ligger helt i top: Her er de 10 selskaber, hvis navne oftest anvendes til phishing-forsøg

Se listen over de virksomheder, hvis navn oftest må lægge ryg til phishingmails - og altså dermed de afsender-virksomheder, som du skal være mest påpasselig over for.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Microsoft er uden sammenligning den virksomhed, hvis navn oftest misbruges i phising-mails - og problemet er tiltagende for Microsoft.

Det viser en ny opgørelse fra it-sikkerhedsfirmaet Vade Secure fra årets andet kvartal. Selskabet har kun kigget på det amerikanske marked.

Ifølge Vade Secures målinger er antallet af udsendte phishingmails i Microsofts navn steget med 23,7 procent i forhold til samme periode et år tidligere.

“Det primære mål [for hackerne, red] er at høste Office 365-credentials. Med et enkelt sæt credentials kan hackerne få adgang til en skattekiste af fortrolige filer, data og kontakter i Office 365-apps som SharePoint, OneDrive, Skype, Excel, CRM etc,” skriver Vade Secure.

Denne type mail skal du passe på

Hackerne satser især på to phishing-metoder i Microsofts navn.

Den ene er et falskt website, der ligner login-siden til Office 365 til forveksling. Den anden - som er i stigning - er en mail med et link til en fil i OneDrive eller SharePoint, som brugeren skal logge ind for at få adgang til.

I begge tilfælde er det hensigten, at brugeren skal skrive brugernavn og adgangskode på falske sider, som hackerne så får adgang til.

Her er de øvrige misbrugte firmaer

På Vade Secures liste finder vi under Microsoft følgende selskaber:

2) PayPal. Et yndet mål med 244 millioner aktive konti og muligheden for hurtigt, økonomisk gevinst.

3) Netflix. Antallet af phishingforsøg i Netflix’ navn steget med hele 61,9 procent på et år. Login-credentials sælges på dark web til meget lave priser.

4) Bank of America.

5: Well Fargo.

6) Facebook.

7) Chase.

8) Orange.

9) DHL.

10) Dropbox.

Du finder hele oversigten fra Vade Security her.

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S