Digital Post skulle spare samfundet for en milliard kroner om året - men ingen ved, om det er sket

Det var målet, at Digital Post skulle spare det offentlige for en milliard kroner om året, men det er umuligt at fastslå om besparelsen er af den størrelse, da KL ikke har ønsket at deltage i Rigsrevisionens undersøgelse af sagen.

Artikel top billede

Det har været et krav, at alle danske virksomheder siden november 2013 har skullet kunne modtage digital post fra det offentlige, og præcis et år efter blev det samme obligatorisk for danske borgere.

Målet var, at Digital Post skulle føre til en samfundsbesparelse på en milliard kroner om året, men ingen kan svare på, hvor stort besparelsen rent faktisk er.

Kommunernes interesseorganisation, KL, har nemlig nægtet at deltage i Rigsrevisionens undersøgelse af, hvad gevinsterne rent faktisk har været.

Rigsrevisionen mener stadig, at undersøgelsen er relevant, men mener ikke, at den giver mening, hvis ikke både stat, regioner og kommuner deltager i den, da besparelsespotentialet hos staten kun udgør 21 procent.

Det oplyser Rigsrevisionen i dette notat.

"Undersøgelsen er ikke blevet gennemført, da KL ikke har ønsket at
deltage. Rigsrevisionen finder fortsat, at undersøgelsen af de faktisk realiserede gevinster er væsentlig i forhold til at kunne vurdere gevinsterne ved den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2011-2015. Rigsrevisionen finder dog samtidig, at den alene giver mening, hvis den omfatter både stat, regioner og kommuner," står der i notatet.

Digitaliseringsstyrelsen og Danske Regioner skulle også deltage i undersøgelsen sammen med KL.

Statsrevisorerne satte allerede i 2016 spørgsmålstegn ved milliardbesparelsen, som blandt andet skulle hentes ved at spare på papir, porto og løn, men der er altså endnu ikke klart svar på om den skepsis var berettiget.

Der er i øjeblikket 793.804 danske virksomheder tilmeldt Digital Post.

Læs også: Danmark har tradition for kuldsejlede it-projekter i det offentlige: I hvilke andre brancher accepterer man en vare med 1.000 fejl?

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job