Digital Post skulle spare samfundet for en milliard kroner om året - men ingen ved, om det er sket

Det var målet, at Digital Post skulle spare det offentlige for en milliard kroner om året, men det er umuligt at fastslå om besparelsen er af den størrelse, da KL ikke har ønsket at deltage i Rigsrevisionens undersøgelse af sagen.

Artikel top billede

Det har været et krav, at alle danske virksomheder siden november 2013 har skullet kunne modtage digital post fra det offentlige, og præcis et år efter blev det samme obligatorisk for danske borgere.

Målet var, at Digital Post skulle føre til en samfundsbesparelse på en milliard kroner om året, men ingen kan svare på, hvor stort besparelsen rent faktisk er.

Kommunernes interesseorganisation, KL, har nemlig nægtet at deltage i Rigsrevisionens undersøgelse af, hvad gevinsterne rent faktisk har været.

Rigsrevisionen mener stadig, at undersøgelsen er relevant, men mener ikke, at den giver mening, hvis ikke både stat, regioner og kommuner deltager i den, da besparelsespotentialet hos staten kun udgør 21 procent.

Det oplyser Rigsrevisionen i dette notat.

"Undersøgelsen er ikke blevet gennemført, da KL ikke har ønsket at
deltage. Rigsrevisionen finder fortsat, at undersøgelsen af de faktisk realiserede gevinster er væsentlig i forhold til at kunne vurdere gevinsterne ved den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2011-2015. Rigsrevisionen finder dog samtidig, at den alene giver mening, hvis den omfatter både stat, regioner og kommuner," står der i notatet.

Digitaliseringsstyrelsen og Danske Regioner skulle også deltage i undersøgelsen sammen med KL.

Statsrevisorerne satte allerede i 2016 spørgsmålstegn ved milliardbesparelsen, som blandt andet skulle hentes ved at spare på papir, porto og løn, men der er altså endnu ikke klart svar på om den skepsis var berettiget.

Der er i øjeblikket 793.804 danske virksomheder tilmeldt Digital Post.

Læs også: Danmark har tradition for kuldsejlede it-projekter i det offentlige: I hvilke andre brancher accepterer man en vare med 1.000 fejl?

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car