Digital Post skulle spare samfundet for en milliard kroner om året - men ingen ved, om det er sket

Det var målet, at Digital Post skulle spare det offentlige for en milliard kroner om året, men det er umuligt at fastslå om besparelsen er af den størrelse, da KL ikke har ønsket at deltage i Rigsrevisionens undersøgelse af sagen.

Artikel top billede

Det har været et krav, at alle danske virksomheder siden november 2013 har skullet kunne modtage digital post fra det offentlige, og præcis et år efter blev det samme obligatorisk for danske borgere.

Målet var, at Digital Post skulle føre til en samfundsbesparelse på en milliard kroner om året, men ingen kan svare på, hvor stort besparelsen rent faktisk er.

Kommunernes interesseorganisation, KL, har nemlig nægtet at deltage i Rigsrevisionens undersøgelse af, hvad gevinsterne rent faktisk har været.

Rigsrevisionen mener stadig, at undersøgelsen er relevant, men mener ikke, at den giver mening, hvis ikke både stat, regioner og kommuner deltager i den, da besparelsespotentialet hos staten kun udgør 21 procent.

Det oplyser Rigsrevisionen i dette notat.

"Undersøgelsen er ikke blevet gennemført, da KL ikke har ønsket at
deltage. Rigsrevisionen finder fortsat, at undersøgelsen af de faktisk realiserede gevinster er væsentlig i forhold til at kunne vurdere gevinsterne ved den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2011-2015. Rigsrevisionen finder dog samtidig, at den alene giver mening, hvis den omfatter både stat, regioner og kommuner," står der i notatet.

Digitaliseringsstyrelsen og Danske Regioner skulle også deltage i undersøgelsen sammen med KL.

Statsrevisorerne satte allerede i 2016 spørgsmålstegn ved milliardbesparelsen, som blandt andet skulle hentes ved at spare på papir, porto og løn, men der er altså endnu ikke klart svar på om den skepsis var berettiget.

Der er i øjeblikket 793.804 danske virksomheder tilmeldt Digital Post.

Læs også: Danmark har tradition for kuldsejlede it-projekter i det offentlige: I hvilke andre brancher accepterer man en vare med 1.000 fejl?

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil