Cloud er kort og godt uundgåelig for alle virksomheder: Her er bekymringerne og de gode råd

Klumme: Cloud buldrer frem, men der er også skepsis over for det i mange it-afdelinger. Men der er ingen vej tilbage, for fordelene er uomgængelige. Man skal bare tænke sig om.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Rundt omkring rejser der sig en skepsis over for den voldsomme udvikling i cloud-baserede løsninger.

Indtil videre har det kun været mindre it-applikationer, der er gået op i skyen, men nu kommer også ERP-platformene med cloud-løsninger.

At ERP også går i skyen kan vel sammenlignes med dengang, man først gang hørte om APP.

Mange troede ikke på det. I dag betjener vi os jo stort set kun af apps, og de kommende generationer af it-chefer anser en pc som et gammelt klenodie.

Digitaliseringen har vi accepteret, og nu kommer næste skridt - nemlig at forholde os til it-systemer, deres placeringerne og fremtidige opdateringer.

Hvad skyldes bekymringerne?
Men hvorfor alle de bekymringer?

Det er nyt, og stadig indsamles de første erfaringer - men tænk på alle de andre ting, der vælter frem i disse år af teknologier - robotter og så videre.

Så tænker it-afdelinger forstokket, eller er det blot udtryk for en sund skepsis i forhold til, om cloud-teknologierne nu er så sikre og stabile, som det påstås?

Lad os prøve at se på, hvordan vi kommer videre. Først kigger vi ind til bekymringerne startende i it-afdelingen. Dernæst prøver vi at se det fra forretningens side.

Opgaverne i it-afdelingen
I dag er der folk i it-afdelingerne med hardware-ansvar, som sidder og ”klapper” på servere. Dette billede er kun kortvarigt, for alle systemer og serverstrukturer vil inden for en 5-10 årige periode forsvinde.

Så sidder man i en sådan afdeling - ja, så kan man godt blive bekymret over ens job og hvilken rolle man internt i en it-afdeling kommer til at spille fremover.

Sikkerheden
”Vi ved jo ikke, hvor serveren er henne, siger it-folkene”.

Er det så vigtigt?, kan man spørge.

I dag sker der også it-angreb på selv de store virksomheder, så sikkerheden vil i en cloud kontra en normal virtuel-server være den samme.

Hackere vil altid være et skridt foran, så de nødvendige sikkerhedsskridt skal tages – men har man en virtuel server i dag, er man jo allerede på vej i cloud-mode.

Bekymringer mellem systemerne
I den kommende årrække vil alle it-afdelinger stå med et dilemma.

Nogle systemer er kun cloud-baserede, og nogle er ikke.

Indtil det smelter sammen, vil der være store opgraderingsprojekter og udfordringer med at få teknikken til at spille sammen. Det vil kræve masser af penge, blod, sved og tårer – men hvis man ikke hopper med på cloud, bliver alternativet meget værre.

Cloud set fra forretningens synspunkt
Så hopper vi over på forretningens side.

At opdatere en server giver jo ikke en virksomhed en bedre bundlinje – men tværtimod en omkostning.

Kan man få platformene til at foretage automatisk opdateringer, kan man bruge it-folk på at udvikle nye løsninger i stedet.

Opgraderingsprojekter kan dræbe forretningen. Står man på en gammel platform, og har man ikke har opdateret længe, kan man ende i store opgraderingsprojekter, der kan stoppe virksomhedens vækst.

I medierne verserer historien om Lidl, der prøvede at flytte en gammel platform til noget nyt, men måtte opgive eller i hvert fald parkere projektet.

At tage kritiske ressourcer fra forretningen til at få it-platforme opgraderet er et dyrt bekendtskab, men det er nødvendigt.

Vedligehold af platforme er en saga blot.

Tænk, hvis din forretning kan bruge kræfterne på kernekompetencer, og jeres platforme altid er opdateret. Det vil give en helt anden frihed og overskud til at lave endnu bedre bundlinje.

Så fra forretningens side ser man disse Cloud-everygreen-versioner som et tiltrængt initiativ, så pengene kan bruge på forretningsudvikling og innovation.

Man bør se hele cloud-diskussionen som et fællesprojekt i en virksomhed, og ikke som en kamp mellem to boksere.

Vejen til at få alle it-platforme op i skyen er hård og brolagt med masser af forhindringer. Men tag de langsigtede briller på og tænk på, hvordan man fremover kan undgå dræbende opgraderingsprojekter og store omkostninger til opdateringer, servere og integrationer.

Gode råd
- Udarbejd en langsigtet cloud-strategi

- Tegn it-landskabet op og peg på, hvor udfordringerne er på den korte bane med cloud kontra de nuværende systemer

- Tænk fra forretnings side på, hvordan man kan udnytte it-ressourcerne bedst

- Tag den åbne dialog mellem it og forretningen, så I ror i den samme båd - også i fremtiden

- Vær forberedt på en lang rejse, der vil involvere vitale dele af forretningen, før i er på ”cloud-motorvejen”

- Sikkerhed vil altid være et issue, uanset hvor man har tingene placeret, så hav respekt for dette


Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
OnePlus 7 Pro til test: Nu er selskabet i stand til at banke mobilverdenens giganter
Det kinesiske selskab OnePlus vil ind i det fine selskab af topproducenter med OnePlus 7 Pro. Missionen er lykkedes.
Computerworld
Google blokerer med omgående virkning for Huaweis brug af Android-licenser - se hvad det kommer til at betyde for dig
Google begrænser med omgående virkning kinesiske Huaweis brug af Android. Huawei vil ikke længere have adgang til tjenester fra Google.
CIO
CIO Jesper Riis fra DSV: Sådan arbejder jeg med governance så omkostninger og kompleksitet kan begrænses
Der er dømt stram governance hos Jesper Riis, CIO for verdens femtestørste transportvirksomhed. Men det er samtidig en betingelse for innovationen slår han fast. Hør mere om ledelse, performancekultur og vision hos globale DSV med de danske rødder.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
5 ting vi lærte da vi byggede en chatbot til kundesupport
Gennembrud med AI, machine learning og voice recognition, har gjort det muligt at lave virkelighedstro ”menneske til maskine” interaktioner via chatbots. Hos firmaet Cirklum har de for ganske nyligt startet rejsen med at bygge en chatbot, til et firma med over 15 millioner aktive brugere, og hvis vi leger med tanken om at hver eneste af de brugere stillede bare ét spørgsmål, så skulle der som minimum forberedes 15 millioner svar, som er klar til at blive sendt med det samme. Det behøver vi vist ikke nævne er rigtig mange. Den læring der er kommet ud af det lille eksperiment, har vi samlet i dette white paper, så du kan være bedst muligt forberedt til at lancere en chatbot. Hvis du og dit firma allerede har en, så kan du måske blive inspireret til at forbedre jeres. God læselyst!