Konkurrerende algoritmer kan 'samarbejde' om at hæve priserne på nettet: “Det risikerer i sidste ende at skade forbrugerne”

Priser, der regulerer sig sel,v er ved at blive normen for detailvirksomheder som Amazon. Men det kan være til stor skade for forbrugerne, advarer forskere bag en ny rapport.

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Næste gang du køber nye løbesko eller en ny trøje på Amazon eller en anden detailvirksomhed på nettet, så er prisen formentlig ikke bestemt af en salgschef, men af en algoritme, der sammenligner prisen hos konkurrenterne.

Det skriver mediet technology review.

Pris-algoritmer er nemlig blevet dagligdag for detailbutikker på nettet i takt med, at systemerne er blevet billigere og lettere at implementere, skriver mediet.

Den type prisregulering har længe været kendt i fly- og hotelbranchen, hvor mange kunder efterhånden har erfaret, hvor hurtigt og ofte priserne skifter.

Læs også: Lovforslag: Vigtige sags-beslutninger skal måske kunne tages af algoritmer uden at borgere høres først

Men selvom teknologien er smart for virksomhederne, så peger en ny forskningsrapport ifølge technology review på, at det kan blive problematisk.

Systemerne lærer nemlig at samarbejde med konkurrenterne og hæver sammen i al hemmelighed priserne for forbrugerne.

Algoritmer lærte af hinanden

Rapporten er udarbejdet af forskere på det italienske universitet i Bologne, der har bygget to algoritmer, som blev sat til at regulere deres egne priser.

Kort tid efter kunne forskerne se, at de to ellers helt uafhængige algoritmer begyndte at tage ved lære af hinanden, og placerede priserne langt højere end de ellers ville være.

Læs også: TV2 vil skrue op for brugen af algoritmer og ny teknologi: Gør sig klar til streaming-krig med Netflix og HBO

Ifølge technology review bekymrede det forskerne mest, at algoritmerne ikke efterlod nogen spor af, at de havde lært af hinanden.

“De lærer at samarbejde i al hemmelighed ved at prøve sig frem og lære af sine fejl uden at kommunikere med hinanden eller uden at være designet til at samarbejde,” siger forskerne ifølge mediet og fortsætter:

“Det risikerer at hæve priserne på varerne og i sidste ende skade forbrugerne.”

Læs også: Når big data bliver til kunst: It-folkene griner, til de opdager, at jeg anvender de fedeste algoritmer

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Salesforce

    Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

    AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job