Artikel top billede

Vi er ikke så digitale, som vi tror - og vi er nødt til at reagere snart

Klumme: I Norden er vi slet ikke så digitaliserede, som vi går og tror .Norden og de store danske virksomheder halter bagud på cloud sammenlignet med selskaber i Sydeuropa, og vi er nødt til at reagere snart og følge med udviklingen, hvis ikke vi vil risikere at blive overhalet inden om.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Norden, heriblandt også de største danske virksomheder i Danmark, halter gevaldigt efter, når det kommer til cloud og digitalisering.

Der er desværre kun få danske selskaber, der er stærke og førende inden for integration af cloud i deres forretning.

Det overraskende er, at der flere steder i Europa er virksomheder, som er meget længere fremme med den digitaliserede udvikling.

Et eksempel på det er virksomhederne i store dele af Sydeuropa. De har været langt bedre og hurtigere til at implementere de nyeste cloud-løsninger og foretaget de nødvendige investeringer i solid digital infrastruktur, hvilket efter min bedste vurdering vil skade de danske virksomheders konkurrenceevne på længere sigt.

Cloud må ikke undervurderes

Digitale løsninger er ikke længere bare en lille del af en virksomheds operationelle drift.

Digitale løsninger bør gennemsyre hele virksomheden, og en virksomheds evne til at stille den nyeste teknologi til rådighed for alle organisationens medarbejdere er blevet mere afgørende end nogensinde før.

Formår virksomheder at være opdateret med den nyeste teknologi, åbner det muligheder for at eksperimentere og skalere op samt mulighed for, at medarbejderne kan arbejde smartere og på nye måder - ofte hurtigere og med lavere risiko end førhen.

Min vurdering er, at de store selskaber i Danmark og Norden ikke har formået at implementere og investere tilstrækkeligt i cloudløsninger, og det kan gøre Danmark til en digital miniputnation på den lange bane.

De danske virksomheder har sovet i timen

Det er svært at definere, hvad der præcist har gjort, at vi er mere forsigtige med den digitale omstilling i Danmark.

En af årsagerne til den forsigtige tilgang kan skyldes, at de danske virksomheder og Norden ikke har følt sig nødsaget til at foretage drastiske eller store cloudinvesteringer, da de længe har været langt foran de øvrige europæiske lande.

I stedet har man valgt at fokusere på løbende at vedligeholde og opgradere ens it-systemer og gamle datacentre uden at gennemføre de store forandringer, som det for eksmempel ses i Sydeuropa.

I Danmark har vi været gennem en digital evolution og ikke en revolution. Og det vil erhvervslivet mærke i fremtiden.

Cloud og en bedre digital infrastruktur er fremtiden

Der er flere gode grunde til, at cloud unægteligt er løsningen på problemet om at sikre en mere digital arbejdsplads.

Der bliver i dag stillet højere og højere krav til tjenester, der kan anvendes og integreres hurtigt og nemt samt levere resultater og skabe værdi for ens virksomhed. Det er her, at cloudmiljøer kommer ind i billedet og kan matche disse krav.

Derudover giver cloud medarbejdere bedre mulighed for at være innovative.

Hurtigheden og den simple platform, kombineret med en innovativ arbejdsplads, giver adgang til cloud-native applikationer og leverer den øgede intuitive oplevelse, som medarbejdere i dag forventer fra de digitale værktøjer, de i forvejen anvender uden for arbejdspladsen.

Det er derfor afgørende, at topledelsen og it-afdelingerne begynder at agere proaktivt i stedet for reaktivt. I værste fald overhaler det digitale lyntog os indenom, og så halter vi for alvor bag de sydeuropæiske lande.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital