Artikel top billede

The Digital Edge - a podcast about leadership, strategy and business

På The Digital Edge udforsker vi hvordan danske og nordiske virksomheder organiserer, leder og styrer digitaliseringen, strategien og forretningen i den digitale tidsalder.

Opdatering: Er du på udkig over The Digital Edges Digitale Kvadrant kan du finde det nederst i denne artikel.

På The Digital Edge udforsker vi hvordan danske og nordiske virksomheder organiserer, leder og styrer digitaliseringen, strategien og forretningen i den digitale tidsalder.

Værter på podcasten er chefredaktør Lars Jacobsen og Jesper Schleimann, Digital Transformation Officer, EMEA North hos SAP.

Du kan lytte til alle episoderne nedenfor. Bemærk at podcasten er på engelsk i første sæson - men på dansk fra episode 11 og frem.

Husk også du kan abonnere på The Digital Edge på iTunes (link) eller RSS (link)

Husk: Vi hører meget gerne, hvad du syntes om den konkrete episode og/eller modtager forslag til spørgsmål og ideer til kommende episoder. Så tøv ikke med at sende en mail til lja@cw.dk med din feedback eller din ide.

1. Kom bankerne for langt foran kunderne efter MobilePay-successen?

Hos Spar Nord, der er en af Danmarks største banker, står direktør for kommunikation og innovation, Ole Madsen, midt i bankens ambitiøse digitalisering.

Det er et projekt, som Ole Madsen før har kaldt ”et af de mest ambitiøse i verden” - og et projekt, som har ændret den måde, hvorpå banken adopterer ny teknologi. Og den måde, som banken interagerer med kunderne på.

Det er en kæmpe udfordring. For få industrier står over for samme udfordringer som den finansielle sektor. I hvert fald indtil videre.

Lyt med til Computerworlds nye podcast ”The Digital Edge” hvor vi sammen med Ole Madsen udforsker, hvordan Spar Nord arbejder med den digitale udfordring.

I podcasten kan du blandt andet høre om:

  • Hvordan den finansielle sektor kom ”foran” kunderne, da de overvurderede efterspørgslen efter digitale løsninger hos både private og erhvervskunder
  • Hvordan mange bankers kerne-it er så gammel, at den står i vejen for etableringen af mere kundevendte løsninger. Og hvor dyrt og tidskrævende det er at løse det problem.
  • Hvorfor Ole Madsen vurderer, at det er en farlig tid for digitaliseringen når den traditionelle forretning klarer sig godt.

2. CDO Christine Hunderup fra pensionskæmpen Velliv tester konstant nye ideeer

Hos Velliv er CDO Christine Hunderup midt i en hastig digital omstilling. Velliv, som tidlige hed Nordea Liv & Pension, skal på få år skifte central it-platform, skifte brand og skifte selve den måde, som firmaet arbejder digitalt på.

Det er en omstilling som berører flere hundrede pensionskunder i Danmarks tredje største pensionsselskab.

I dag udgør den digitale afdeling, som Christine Hunderup står i spidsen for, 13 ansatte med en bred vifte af nye kompetencer. Og deres kontor er rykket ud af kælderen og ind på en central plads, hvor folk fra hele forretningen nu deltager i digitale sprints.

Den historie kan du høre Christine Hunderup fortælle i den nyeste episode af podcasten The Digital Edge. I episoden kan du desuden høre:

  • Hvordan brugernes forventninger skifter stadigt hurtigere, herunder kundernes forventninger til de nyeste digitale teknologier.
  • Hvad Christina Hunderups digitale afdeling har af ansvarsområder hos Velliv og hvordan samarbejdet foregår med it-afdelingen
  • Hvilke værktøjer den digitale afdeling anvender for at bliver mere innovative og mere kundefokuserede.
  • Hvordan Christine Hunderup med digitale værktøjer arbejder for at øge pensionsselskabets engagement med kunderne så Velliv taler med dem oftere og tidligere i deres arbejdsliv

3. Claus H. Andersen står i spidsen for at gøre dit indkøb nemmere i Salling Groups 1.500 butikker

Amazon er endnu ikke formelt til stede på det danske marked. Men den amerikanske tech-gigants selvbetjeningssupermarked kaldet Amazon Go og udbringningstjeneste har alligevel fuldt fokus hos de danske konkurrenter.

Det skyldes måske, at vores indkøb til aftensmaden stadig er analoge, selv om vores søgninger sker hos Google, og vores online-liv sker på Facebook.

Lidt endnu. For hele retail-industrien er midt i en massiv transformatio, hvor indkøbsvaner, abonnementsmodeller og forbrugernes forventninger ændrer sig.

I Danmarks største supermarkedskæde, Salling Group, er det Head of Digital, Claus H. Andersen, som står i spidsen, når den udfordring skal mødes.

Det arbejde kan du høre mere om i denne tredje episode af The Digital Edge, hvor Claus H. Andersen er gæst.

Du kan blandt andet høre om:

  • Hvorfor Claus H. Andersens opgave ikke er at udfordre butikkerne, men at skabe en bedre og mere sammenhængende indkøbsoplevelse.
  • Den store udfordring og kulturelle forandring, der ligger i at gøre vores ingroede indkøbsvaner digitale.
  • Hvordan Salling Group involverer kunder i udviklingen af de digitale løsninger

4. CIO Jesper Riis fra DSV arbejder med governance så omkostninger og kompleksitet kan begrænses

Få danske firmaer er vokset så hurtigt som transportfirmaet DSV.

Gennem både organisk vækst og opkøb omsætter DSV for mere end 12 milliarder dollars og der er mere end 40.000 ansatte i 75 lande - tal der gør DSV til verdens femtestørste transportvirksomhed.

Størrelsen og den globale udbredelse stiller nogle helt særlige krav til it-ledelse hos DSV.

Heldigvis er DSVs CIO Jesper Riis, som i 2018 vandt titlen som Årets CIO for sit arbejde med at skalere og styre it-udviklingen hos DSV.

Jesper Riis er desuden gæst i den seneste episode i podcasten The Digital Edge, hvor vi sætter fokus på hvor stor en rolle teknologi og ledelse spiller i en global virksomhed med klare danske rødder.

Du derfor høre Jesper Riis fortælle om:

  • Hvordan DSVs governance-struktur ser ud - og hvordan den er central når omkostninger og kompleksitet skal holdes nede
  • Hvordan it spiller en afgørende rolle for DSV i en branche der er præget af lave profitmarginer
  • Hvad det kræver af personligt lederskab at stå i spidsen for 1100+ it-folk i en global organisation
  • En række gode råd fra Jesper Riis til andre it-ledere

5. Microsoft-veteranen Bjarne Schøn er ved at bygge en 'software-fabrik' hos danske Nilfisk

Det er 109 år siden, at den første Nilfisk-støvsuger så dagens lys. Siden er verden – og den danske støvsugerproducent Nilfisk – blevet større og mere digital.

Hos Nilfisk står Bjarne Schøn i spidsen for den digitale transformation. Hans afdeling, kaldet Digital Service, opererer som en startup inden i den store organisation.

I tæt samspil med kerneforretningen skal Bjarne Schøn skabe nye intelligente services. Services som både Nilfisk og kunden kan udnytte til at blive mere effektive i rengøringen.

Emnerne i denne episode er:

  • Hvad er det for en digital challenge som Nilfisk har ansat Bjarne til at løse?
  • Insigt i Bjarne Schøns baggrund fra blandt andet Microsoft, hvor han arbejdede med innovation for Bill Gates.
  • Hvordan Nilfisk er ved at bygge en "software-fabrik" fra bunden midt i en klassisk produktionsvirksomhed.
  • Hvordan Bjarne Schøn har grebet opgave an mht. ansatte, organisatorisk placering og ledelsesstil.
  • Bjarnes gode råd til industri- og servicevirksomheder der skal i gang med at innovere.

6. Ørsteds CIO Michael Biermann styrker it-afdelingen

Få opfindelser har som elektriciteten forandret menneskehedens vilkår.

Men den traditionelle produktion og anvendelsen af elektricitet har ikke bare forandre menneskets vilkår – den har også forandret verdens klima.

Derfor står vi lige over for et kæmpe paradigmeskifte. Et paradigmeskifte hvor produktionen og anvendelsen af elektricitet og energi er under forandring.

Midt i det skifte sidder CIO Michael Biermann hos den store energikoncern Ørsted hvor omsætningen i 2018 var tæt på svimlende 77 milliarder kroner. En koncern der arbejder med offshore vindenergi, bioenergi og levering af elektricitet til slutbrugere.

I dette afsnit kan du derfor høre om:

- Hvordan Ørsted har styrket it-afdelingen ved at ansætte arkitekter
- At arbejdet med agile metoder har øget hastigheden
- Hvorfor Michael Biermann ikke kan pege på hvor han og Ørsted er om 3 til 5 år
- Hvorfor Michael Biermann ser skalering som en af de afgørende komponenter for it-succes

7. I 2002 besluttede Rockwools globale CIO, Jan Amtoft, at han ville være en rigtig god chef. Her er hvad han lærte på vejen.

I 2002 besluttede Rockwools globale CIO, Jan Amtoft, at han ville være en rigtig god chef.

Ikke bare god. Men rigtigt god.

Det var – og er stadig – en stor ambition. Især inden for it-erhvervet hvor bit, bytes, spændende hardware og visionære kompromisløse leder normalt stjæler alle overskrifterne.

Men på den anden side så er der ingen af de ting vi normalt tager for giver som kan skabes uden de rigtige medarbejdere. De samme medarbejdere som mange firmaer bruger millioner af kroner på at rekruttere, oplære og fastholde. Og måske udstyre med en rigtigt god chef.

Så lyt med når vi sammen med Jan Amtofte i denne episode af The Digital Edge diskuterer hvad det vil sige at være en rigtigt god chef – og hvad det betyder for digitaliseringen af Rockwool.

8. Amerikanske Mark Dajani skulle egentligt sejle verden rundt - men så ringede Carlsberg med et kæmpe CIO-job

Siden 2016 har amerikanske Mark Dajani været CIO og Senior VP for Global Business Services hos Carlsberg Group, der er et af verdens måske bedst kendte bryggerier.

Derfor er Marks Dajanis job i dag at sikre, at Carlsberg er parat til den digitale fremtid - hvordan den så end ser ud.

Det er i sig selv en kæmpe opgave. Og den bliver ikke mindre i en virksomhed med 40.000 ansatte og dybe rødder, der strækker sig helt tilbage til 1847 – og i en verden, hvor vores indkøbsvaner og ølforbrug ændrer sig hastigt.

Lyt med, når Mark Dajani i denne episode fortæller om:

  • Hvordan han som amerikaner endte som CIO i en stor nordisk virksomhed.
  • Hvordan han ser forskellene mellem europæisk og amerikansk virksomhedskultur og ledelsesstil.
  • Hvorfor cloud ikke bare er en teknologisk satsning for Carlsberg, men en ændring, der har skabt muligheden for en helt anden måde at arbejde på.

9. ATP's CIO Per Kjersgaard Rasmussen har outsourcet store dele af infrastrukturen: ”Det er bare ikke os, der skal drive det"

Hvert år udbetaler ATP mere end 250 milliarder danske kroner.

Det er en enorm sum. Nogle af de penge er er baseret på bidrag fra næsten alle danskere borgere gennem deres arbejdsliv. Men de fleste udbetales som offentlige ydelser, der finansieres af staten og kommunerne.

Derfor står ATP, som oprindeligt blev stiftet i 1964, i dag for to ud af tre danske velfærdsbetalinger til mere end fem millioner danskere.

Håndtering af det komplekse, unikke og kraftigt regulerede område ville næppe være muligt uden en stor og stabil it-operation, der under CIO Per Kjersgaard Rasmussens ledelse har bevæget sig væk fra traditionelle mainframes og mod et nyt og mere standardiseret it-landskab.

I denne episode af The Digital Edge kan du høre om, hvordan ATP’s CIO Per Kjersgaard Rasmussen forvalter et kraftigt reguleret område samtidig med, at han sikrer, at der fortsat investeres i udviklingen af ​​ATP's it-platform.

I denne episode kan du blandt andet høre om:

  • Hvordan ATP arbejder med krydsfeltet mellem forretning og it.
  • Hvordan CIO Per Kjersgaard Rasmussen har ændret fokus og opgaver for it-afdelingen ved brug af blandt andet af outsourcing.
  • Hvor Per Kjersgaard Rasmussens kigger han efter inspiration til arbejdet med finansiel it.
  • Per Kjersgaard Rasmussens råd om ledelsesmæssigt fokus på compliance og sikkerhed.

10. Coops digitale kæmpeomstilling - her er CIO Morten Holm Christiansens ambitiøse plan

Coops CIO, Morten Holm Christiansen, har en mission: Han skal lave Coop mere lokal, enklere og mere digital.

Det er i sig selv en opgave i en 153 år gammel butikskæde med 37.000 ansatte, 1.050 butikker og en markedsandel på 36 procent. Men samtidig er markedet generelt udfordret.

For når det kommer til indkøb, fokuserer vi danskere mere på prisen end kvaliteten, vi spiser mere ude, og vi bruger hellere vores penge på rejser og iPhones end nede i den lokale Brugsen.

Derfor skal Coop være mere lokal, enkel og digital.

Og byggestenene til det er blandt andet Coops populære app, selvbetjening i det lokale supermarked, der lader dig springe køen over, og en overhaling af den ældre it-infrastruktur, som Coop har slæbt rundt på i årtier.

11. Sådan har Københavns Kommune knækket machine learning-koden

En af de dygtige folk vi har herhjemme er Stig Lundbech direktør for Koncern IT i Københavns Kommune - og årets CIO 2019.

Stigs knapt 400 medarbejdere i Koncern IT står for alt fra store fagsystemer til ny teknologi. For Koncern ITs fornemmeste opgave er at hjælpe en af landets største arbejdspladser med 50.000 ansatte med at digitalisere.

Og det offentlige er interessant når det kommer til digitalisering. Projekter med machine learning, AI og softwarerobotter står nærmest i kø – og samtidig har mange offentlige myndigheder netop det fælles formål, det ”why” som private virksomheder ofte kæmper for at finde.

I dette afsnit kan du derfor høre Stig Lundbech fortælle om Københavns Kommunes strategi for machine learning - og hvordan kommunen har haft succes ved at fokusere på fordele for borgerne frem for kontrol.

12. CIO Lars Bo Hassinggaard, Royal Greenland

For de fleste danskere er Grønland ukendt land. Et sted hvor naturen er ubarmhjertig og barsk.

Men hvor Grønland kan virke kold og bar på overfladen er havene rundt om verdens største ø rige på liv.

Det ved Royal Greenland, der siden 1979 har leveret fisk og skaldyr af høj kvalitet. Men som kan spore sin historie helt tilbage til 1774.

I dag har Royal Greenland, der ejes af det grønlandske hjemmestyre, sin egen flåde af trawlere og egne fabrikker og eksportmarkeder over hele verden. Og står bag tusindvis af arbejdspladser i de lokale samfund. Samtidig løser Royal Greenland opgaver inden for bank, skat og naturmyndighed.

I spidsen for it-teamet, der binder Royal Greenland sammen fra Vestgrønland over Newfoundland til Canada, står CIO Lars Bo Hassinggaard.

13. CIO Pandora, Peter Cabello Holmberg

"Vi skal bruge teknologi og data til at skabe suverænt gode kundeoplevelser. Datadrevet vækst er et strategisk mål for Pandora. Vi vil skabe en overvisende kundeoplevelse for alle vores kunder."
Sådan forklarede CIO hos smykkefirmaet Pandora, Peter Cabello Holmberg, fremtidsplanerne til Computerworld i januar 2020.

Siden er verden som bekendt blevet vendt på hovedet af den globale corona-pandemi, hjemsendelser og hjemmearbejdspladser.

Men ambitionerne om at nedbryde siloer i organisationen, sætte skub i digitaliseringen og skabe et spændende sted at arbejde har Peter Cabello Holmberg stadig. Og han er samtidig vores gæst i denne episode af The digital Edge.

Over de næste knapt 30 minutter kan du derfor blive klogere på hvordan Pandora arbejder med innovation, hvordan der arbejdes med digitalisering af et traditionel offline salg og hvordan Pandora kan og vil udnytte data til at skabe en bedre kundeoplevelse.

14. Haldor Topsøes 5 digitale "must win battles"

Haldor Topsøe leverer i dag derfor viden og processer til katalyser i industrien – altså hvor eksempelvis kemiske stoffer omdannes.

Kundekredsen inkluderer landbrugssektoren, raffinaderi- og olieindustrien og elværker – og handler blandt andet om at nedbringe forureningen ved produktionen.

Siden 2015 har Vice President & CIO Niels Keller-Larsen stået i spidsen for it-anvendelsen hos Haldor Topsøe.

Og i denne episode er vi så heldige, at Niels er vores gæst i The Digitale Edge for blandt andet at tale om it i videnstunge moderne virksomheder og Internet of Things i industrien.

Samtidig kan du høre om Haldor Topsøes fem digitale "must win battles" - og hvorfor produktionen er i fokus det næste års tid.

15. ISS´s CIO Olivier Gaspar

Med næsten 500.000 ansatte fordelt på 70 lande er den danske rengøringsgigant ISS en af verdens helt store firmaer.

ISS er samtidig også en ægte global virksomhed, da blot 15 procent eller cirka 7.500 af de ansatte er baseret i Danmark.

Det kræver særlige evner og et særligt overblik at sætte retningen for så mange mennesker på tværs af grænser og kulturer - og det ville være næsten umuligt uden et effektivt it-setup med udbredt brug af automatisering.

Hvordan ISS har løst den udfordring kan du i denne episode af The Digital Edge høre direkte fra Senior VP, CIO, og Head of Global Support Service, Olivier Gaspar, som er gæst i det virtuelle studie.

Olivier vil blandt andet fortælle om den globale it-transformation, som ISS er i gang med - og hvordan ISS balancerer globale processer med lokalt ansvar. Og selvfølgelig komme ind på, hvad coronakrisen har gjort af indtryk.

Bemærk at denne episode af podcasten er på engelsk.

16. Torben Fabrin og Arla

Lyt med i denne episode af The Digital Edge når CIO for Arla, Torben Fabrin, deler ud af sine erfaringer med tre aktuelle emner:

- Hvordan Arla håndterede coronakrisen og den skiftende efterspørgsel - der blandt andet betød de travleste dage nogensinde til detailhandlen og et næsten total stop til institutioner og restauranter

- Hvordan en moderne fødevirksomhed toptuner sin supply chain for at kunne følge med de hurtige skift hos forbrugerne

- Hvordan den digitale markedsføring måtte omstille sig under krisen til at slå på hvordan man laver mad derhjemme, noget som ikke er så udbredt i mange lande

- Hvordan Arla arbejder med de globale forbrugertrends som bæredygtighed og transparens i produktionen.

17. Henrik Balslev fra Viking Life-Saving Equipment

Esbjerg-baserede Viking Life-Saving Equipment har i mere end 60 år leveret redningsudstyr som redningsflåder, redningsbåde, evakueringssystemer, branddragter, redningsveste og overlevelsesdragter – for bare at nævne nogle af løsningerne.

Vikings kunder er både fragt- og krydstogtsskibe, offshore-industrien samt helt almindelige fiskere og fritidssejlere – over hele verden. Og så er Viking en ægte global med over 3.000 ansatte, otte forskellige fabrikker og 82 servicestationer i 40 lande over hele verden.

Samtidig har Viking de seneste år også været på en digital rejse, hvor Viking leverer en stadig større del af selskabets produkt som en tjeneste.

Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr.

Intet af det kunne ifølge Henrik Balslev, der senior digital director hos Viking, lade sig gøre uden et solidt digitalt fundament, som på få år har bevæget sig fra at være backend til at være forretningen i takt med, at kunderne efterspørger effektiv og dokumenterbar service.

18. Opsamling: 6 gode råd om ledelse og digitalisering

Vi har de seneste 17 episoder talt med nogle af de skarpeste, bedste og mest interessante CIO'er og digitale chefer i Danmark.

Vi har hørt om den accelererende digitalisering inden for energi hos Ørsted med CIO Michael Biermann, ølbrygning med Carlsbergs netop stoppede CIO, Mark Dajani, fiskeri og global forretning hos Royal Greenland med Lars Bo Hassinggaard, transport med DSV's CIO Jesper Riis, fødevarer med Torben Fabrin fra Arla – og mange andre.

Samtidig har hver af vores meget erfarne gæster efterladt os med et godt råd om, hvordan man kan sætte endnu mere fart på digitaliseringen og forretningen.

Gode råd skal deles

De gode råd er for gode til ikke at dele endnu engang.

Derfor har vi lyttet, noteret og samlet de dygtige gæsters digitale visdom sammen til denne specialudgave af The Digital Edge - alt sammen i en letfordøjelig opsummering.

Undervejs i episoden henvises til vores helt selvopfundne digitale kvadrat. Hvis du vil se kvadratet, og hvor de gode råd placerer sig, kan du scrolle ned i bunden af denne artikel.

I denne (og næste) episode henviser vil til vores helt selvopfundne Digitale Kvadrat. Det kan du se nedenfor med de virksomheder, som vi har samlet de gode råd op fra.

Tallene afspejler den rækkefølge, som vi nævner de gode råde i. Nummer 1 til 6 er fra denne episode, mens nummer 7 til 12 drøftes i den kommende episode.

Husk du kan abonnere på The Digital Edge på iTunes (link) eller RSS (link)