Norsk Datatilsyn på vej med rekordbøde: Oslo Kommune skal betale 1,5 millioner kroner for GDPR-brud

En sikkerhedsbrist i det norske svar på forældreintra kan ende med en bøde til Oslo Kommune på intet mindre end to millioner norske kroner.

Artikel top billede

Det norske datatilsyn er på vej med en bøde til Oslo Kommune på intet mindre end to millioner norske kroner, eller hvad der svarer til cirka 1,5 millioner danske kroner.

Det oplyser Datatilsynet i en pressemeddelse.

Bøden kommer efter, at en sikkerhedsbrist i det norske svar på forældreintra, Skolemelding, gjorde det muligt at få adgang til personoplysninger på mere 63.000 grundskoleelever på en skole i Oslo.

Læs også: Datatilsynets nye tilsynschef: Det skal du forvente af tilsynet i fremtiden med mig ved roret

Oslo Kommune har indtil 1. juni til at besvare henvendelsen fra Datatilsynet.

“Vi anser det selvsagt som svært alvorlig, noget som afspejles i at dette er den højeste bøde, vi har varslet efter at de nye persondataregler trådte i kraft,” siger direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon til pressemeddelelsen.

Ifølge Datatilsynet gjorde sikkerhedsbristen det også muligt at ændre i oplysninger om skolens elever i appen.

Blev bekendt med databrudet i medierne

Det norske Datatilsyn blev bekendt med sikkerhedbruddet i foråret sidste år, efter at det var blevet omtalt i flere medier.

Bøden er historisk høj, både for Datatilsynet i Norge men også herhjemme, hvor den eneste bøde det danske tilsyn har udskrevet lød på 1,2 millioner danske kroner.

Læs også: Her er spørgsmålene, som Datatilsynet stiller på GDPR-tilsyn i 2019: Det skal du være forberedt på

Datatilsynet oplyser desuden at det er en skærpende omstændighed, at der er tale om oplysninger på børn. Og det er altså en medvirkende årsag til bødens historisk store størrelse.

EU's persondataforordning definerer nemlig børn som en særligt sårbar gruppe.

Datatilsynet anklager derudover kommunen for ikke at have taget de nødvendige tiltag efter, at man blev bekendt med sikkerhedsbristen.

Læs også:

Datatilsynet udtaler alvorlig kritik af Rejsekortet: Kræver plan for at overholde GDPR

Datatilsynet retter hård kritik mod TDC for ulovlig behandling af persondata

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologi i sig selv forandrer ikke noget:

    AI skal væves ind i kultur og processer for at skabe reel forretningsværdi

    Navnenyt fra it-Danmark

    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

    Jonas Kyhnau

    Pentos

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S