Det danske marked har med IBM's overtagelse af Mærsk Data og DM Data fået en ny særdeles stor kombattant på markedet for it-service.
? Med IBM's overtagelse af Mærsk Data og DM Data, får den samlede virksomhed en omsætning på seks milliarder kroner på it-service alene og en markedsandel på 30 procent. Selskabet bliver dermed en gigant på området på det danske marked, siger Mette Søborg Ahorlu, nordisk konsulentchef, IDC Nordic.
Både IBM og DM Data vokser mere end markedet i øjeblikket, hvilket betyder, at den samlede virksomhed vinder yderligere markedsandele i år.
? Måske bare fra 30 til 31 procent, men det er stadigvæk en stor luns af markedet, siger Mette Ahorlu.
Køber nummer fire og fem
Top fem-listen af it-service leverandører indeholder IBM, CSC, KMD, Mærsk Data og DM Data.
Når nu IBM overtager Mærsk Data og DM Data, betyder det, at nummer et overtager såvel nummer fire som nummer fem på listen.
? Det er en voldsom konsolidering af markedet med ét hug, og det kommer sådan set lidt bag på mig, at IBM vil købe op i Danmark, siger Mette Ahorlu.
På den anden side - mener IDC-analytikeren - er IBM i forvejen godt repræsenteret i banksektoren, hvor virksomheden har Nordea og SDC som kunder og dermed alle de større bankorganisationer.
? Når IBM overtager DM Data, så får selskabet også automatisk et tættere forhold til Danske Bank, hvilket kun stiller det stærkere i konkurrencen, siger Mette Ahorlu.
Den næste konkurrent inden for it-service bliver CSC, der med IBM's overtagelse af nummer fire og fem på listen får en betydelig større konkurrent at kæmpe imod.
CSC har for nylig hentet SAS som ny kunde og med luftfartsselskabets årlige omsætning på i omegnen af 900 millioner kroner får CSC lagt en halv gang oven i sin omsætning og når dermed en andel af markedet for it-service på 13 til 15 procent, hvilket nok er meget, men stadig kun halvdelen af IBM plus Mærsk Data og DM Data.
Deltag i Computerworld Onlines debat:
Hvad kommer IBM's opkøb af Mærsk Data og DM Data til at betyde for det danske it-marked?