Dansk rigmand skal bruge 100 millioner til tele-virksomheden Bluetown

I mange lande er der stadig ikke internetdækning. Det vil dansk virksomhed med en modulær internetløsning gøre til sit springbræt for et væksteventyr. Men der mangler omkring 100 millioner, hvis de mål skal indfries.

Artikel top billede

I mange lande er internettet langt fra en ligeså stor selvfølge som herhjemme.

Den mangelvare er en del af forretningsgrundlaget for den danske virksomhed Bluetown.

Selskabet blev etableret i 2012 og har udviklet en modulær internetløsning, der kan tilpasses forskellige miljøer og landskaber.

Eksempelvis kan internetmasterne drives af solpaneler og batteri i de tilfælde, hvor en fast strømkilde ikke er tilgængelig.

Bluetown har vundet fem projekter, som venter på at blive ført ud i livet - men for at kunne gøre det, mangler der penge.

Det skriver Finans.

"Lige nu har Bluetown bare ikke pengene til at realisere det her store potentiale, og det er årsagen til, at vi nu prøver at hente flere penge til selskabet," lyder det fra Lars Kolind, der er storaktionær og næstformand i Bluetowns bestyrelse, til Finans.

Lars Kolin vil sammen med andre medlemmer af bestyrelsen selv investere 40 millioner kroner i selskabet, mens de 60 millioner kroner skal komme fra eksisterede kapitalejere og nye investorer.

Lars Kolind har udover Bluetown investeringer i selskaber som Spiir, Impero, YouNoodle, Conferize, Tixibot og Cybot.

Læs også: Dansk rigmand siger farvel til 51 millioner kroner efter fejlslagent it-salg

Han bemærker, at selskabet godt kunne bruge flere penge, men at 100 millioner kroner er en god "milepæl".

I de seneste tre år har det samlede nettounderskud hos Bluetown været på omkring 140 millioner kroner. Det skal der ændres på, når selskabet kan få begyndt eksekveringen af de planlagte projekter.

46 procent af verdens befolkning har ikke adgang til internet ifølge tal fra International Telecommunication Unioin - en specialiseret enhed under FN.

Læs også: Investor om dansk tele-firma: Vi kan blive solgt til Google eller Microsoft

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S