Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Lad nu være med at gå i gang med et flerårigt stjernekrigsprojekt - sådan høster du gevinsterne på den rigtige måde

Klumme: Tunge ord som disruption og innovation lægger en våd dyne over feltet for datadrevne forbedringer. Vend bøtten. Stil skarpt på konkrete forretningsmæssige forbedringer og brug software og data som værktøjer. Uanset platform, så opstår gevinsterne kun, når de er tænkt sammen med forretningen.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Rundt om i større og mindre virksomheder hersker der stadig en vis rådvildhed over for digital forandring.

Alle kan de ikoniske beretninger om virksomheder, der bliver disruptet, og hele feltet er befængt med lidt for meget angst, lidt for højtflyvende fanfarer og lidt for lidt konkret handling.

Alle har hørt om kunstig intelligens, robotter og big data. Det er elefanten i rummet, som vi stirrer os så blind på, at vi ikke plukker de lavthængende frugter.

Mange ledelser vælger at gå til deres CIO og bede om en digital strategi, så toget ikke forlader perronen uden, at vi er med.

Platformen leverer ikke værdien

Det eneste, som CIO kan gøre – udover at holde lyset tændt i hele installationen - er næsten at gå til sin leverandør og høre om mulighederne.

Og leverandørerne står naturligvis i kø med deres platforme til data management, analytics, storage og AI. IBM, SAP, Oracle, SAS, Qlik.

Og hele holdet af managementkonsulenter har naturligvis en stærk pointe, når de vil løfte virksomhedens samlede infrastruktur for at indgå i en datadreven økonomi.

Det handler om roller, data governance, teknologi, software og en samlet modenhed i organisationen. Men teknologien i sig selv har ikke alle svarene. En platform i sig selv leverer ikke forretningsfordelen. Det gør måden, som vi bruger data på.

Jytte i indkøb

Min anbefaling er at spise elefanten en bid ad gangen.

Gå ikke i gang med et flerårigt stjernekrigsprojekt ud af at definere de tre projekter, hvor du ser et forretningsmæssigt potentiale for at forbedre din forretning med brug af data.

Du kan lige så godt gå i gang, dér hvor du alligevel skal i gang, når platformen er bygget.

Er det i indkøb, lager, salg, distribution, service?

Hvis Jytte i indkøb med 30 års erfaring bare performer langt over alle andre, hvad er det så hun gør?

Kan vi understøtte hende ved at tage det mest simple arbejde fra hende og erstatte med en datadrevet rutine?

Og kan vi løfte hele holdet af indkøbskolleger med de samme jobfunktioner? Vi skal arbejde tæt ind på hendes hverdag, og vi skal forestille os en automatiseret, intelligent understøttelse baseret på Jyttes erfaring, viden og tommelfingerregler.

Forbedring nede på jorden

Jeg taler ikke om at disrupte, og jeg taler ikke om robotisering. Det er et forretningsmæssigt funderet forbedringsprojekt med brug af data og avanceret software.

Ord som disruption og digital transformation flytter os op i stratosfæren, men det digitale forbedringsprojekt holder sig nede på jorden.

Omkostningerne er heller ikke astronomiske.

Til gengæld kan de næsten kun realiseres med brug af dyb og konkret forretningsindsigt, og derfor vil den slags projekter kræve involvering af organisationen.

Og netop når vi tager udgangspunkt i forretningen og værdiskabelsen, er der intet som forhindrer, at vi bruger eksterne data som, ofte tilfører lidt tryllestøv til de interne data.

Risikoen ved at tage udgangspunkt i en platform og dermed intern data management, er at man måske misser de største og hurtigst mulige fremskridt.

Man skriver jo heller ikke den bedste kogebog ud fra hvad man lige har i køleskabet og på krydderihylden.

Hvad er fordelen ved at begynde med elefantens hale i stedet for at bygge et nyt elefanthus?

Ja, for det første er det forretningsmæssigt værdifuldt lige fra starten.

For det andet høster vi masser af erfaring undervejs. Vores andet, tredje og fjerde forbedringsprojekt bliver væsentlig bedre end det første.

Vi lærer noget generel metode, når vi bruger design thinking til at forbedre vores indkøbsfunktion. Den kan vi overføre til alle andre funktionsområder.

Supplér og erstat menneskers arbejde

På et tidspunkt har alle disse nålestiksoperationer sikkert også vist os svaghederne i vores datamæssige infrastruktur. Har vi de data, vi skal bruge?

Har data den fornødne kvalitet? Har vi de værktøjer, vi skal bruge til at håndtere data?

Har vi nemt ved at finde og indarbejde eksterne data?

Ja, vi kan få brug for en platform, men vi kan stille langt mere præcise krav, og vi risikerer i mindre grad at købe blindt ind på en ekstern leverandørs vision om data management.

Den vigtigste læring er i virkeligheden, at vi høster erfaringer med at understøtte og erstatte menneskeligt arbejde med softwaredrevne processer.

Det er og bliver rationalet, og vi har på vores breddegrader en arbejdskraft, som arbejder med på denne dagsorden.

Vi kommer til at eksperimentere med at lade software spille en voksende rolle på områder, som historisk har været en del af jobbeskrivelsen for sælgere, analytikere, sagsbehandlere, HR-medarbejdere, ledere, økonomifolk, indkøbere, logistikchefer, produktionsingeniører, advokater, revisorer og så videre.

Vi skal høste erfaringer med den bevægelse, for det er den afgørende trend nu og de næste mange år.

Spis elefanten en bid ad gangen.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.