Kunst: SMK bruger kunstig intelligens til digitalisering af DK’s største kunstsamling

Snart behøver du ikke at gå på museum for at få din daglige dosis kunst. Statens Museum for Kunst (SMK) er nemlig lige nu i gang med det store digitaliseringsprojekt SMK Open, som sigter mod at gøre museets kunstsamling tilgængelig.

Artikel top billede

Snart behøver du ikke at gå på museum for at få din daglige dosis kunst. Statens Museum for Kunst (SMK) er nemlig lige nu i gang med det store digitaliseringsprojekt SMK Open, som sigter mod at gøre museets kunstsamling tilgængelig for alle på en lang række digitale platforme.

SMK råder over Danmarks største kunstsamling med omkring 260.000 værker.

Det er selvsagt en stor opgave at organisere og katalogisere alle disse værker, og derfor har museet taget kunstig intelligens i brug.

Gennem såkaldt superviseret og u-superviseret maskinlæring bliver værkerne tagget og kategoriseret, så de kan sorteres efter blandt andet farve, motiv og stilart.

Dette vil gøre det nemmere for brugerne at søge blandt de mange tusind værker.

Hele projektet ville ifølge leder af digital på SMK, Jonas Heide Smith, slet ikke være muligt uden brugen af kunstig intelligens:

”Hvis mennesker skulle sidde og tagge alle værkerne, ville det være utroligt dyrt og tidskrævende. Med kunstig intelligens kan vi få udført det grove arbejde hurtigt, så vi kan koncentrere os om mere komplicerede og kreative opgaver,” siger Jonas Heide Smith.

40.000 af SMK’s værker er allerede tilgængelige i en onlineversion på open.smk.dk.

SMK lancerer 29. november 2019 en ny, mere brugervenlig onlineplatform, hvor brugere gratis kan downloade de digitaliserede værker, som ikke længere er beskyttet af ophavsret, i høj opløsning.

Al data, som SMK genererer i forbindelse med projektet, bliver samtidig samlet i et såkaldt API (Application Programming Interface).

API’et kan både privatpersoner og virksomheder frit bruge til at udvikle egne apps og tjenester baseret på SMK’s data.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S