Tør du lægge alle dine forretnings- og it-planer åbent frem?

Klumme: Vi har valgt at lægge hele vores tech-roadmap åbent ud, og det har skabt stor begejstring både internt og ekstern. Vi er ikke bange for, at konkurrenterne skal hugge vores ideer. Vi skal jo ”bare” eksekvere bedre på idéerne end dem. Jeg er faktisk meget mere nervøs for, hvis folk IKKE har lyst til at stjæle vores idéer.

Artikel top billede

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Da vi for nylig holdt bestyrelsesmøde i min tech-virksomhed JumpStory, tillod min medstifter og jeg os at foreslå bestyrelsen følgende: Lad os tage alt, hvad vi lige nu arbejder på, og lægge det åbent frem, så alle kan se det - også vores konkurrenter.

Jeg kunne godt se, at der i vores yderst kompetente og erfarne bestyrelse blev rynket en del på brynene, men ikke desto mindre holdt vi fast - også da der kom indvendinger omkring, at det kan risikere at føre til, at konkurrenterne stjæler vores idéer, eller at vi på anden måde kan lide skade af det.

For at løfte dén konkrete erfaring og case op i en større kontekst så var og er der selvfølgelig mening med galskaben:

  • Fra al innovationsforskning ved man, at idéer kun bliver til god innovation, hvis kunder og andre stakeholders er tidligt med i processen.
  • Fra kunde- og loyalitetsstudier ved man, at churn-raten er lavere, hvis kunderne føler sig ordentligt inddraget og informeret om det produkt, de køber og betaler for
  • Fra marketingverden er det kendt, at transparens er det bedste værn imod shitstorms og andre ubehageligheder.
Der er således et væld af gode argumenter for, at den Public Roadmap, som vi nu åbent har lagt frem, er en rigtig god idé. Ikke desto mindre rykker det naturligvis ved manges grundlæggende opfattelse af, hvordan en virksomhed bør drives. Herunder vores dygtige og yderst succesfulde bestyrelsesmedlemmers.

Jeg hører så nok – trods mine efterhånden 41 år – til den lidt yngre generation af erhvervsledere og iværksættere, der tror på, at DNA’et er vigtigere end NDA’en. Jeg har også den grundlæggende filosofi i forhold til forretningsudvikling – herunder tech-planer -, at man ikke bør være så bange for, at andre stjæler ens idéer.

Skal 'bare' eksekvere bedre

Man skal jo ”bare” eksekvere bedre på idéerne end dem. Jeg er faktisk meget mere nervøs for, hvis folk IKKE har lyst til at stjæle vores idéer.

Derfor har vi valgt at lægge hele vores tech-roadmap åbent ud, og det har skabt stor begejstring både internt og eksternt. Iblandt vores udviklere giver det en fed følelse af, at brugerne er med på rejsen og kan inspirere dem til deres arbejde, mens det hos kunderne har affødt forslag om, at man bør kunne byde direkte ind med nye idéer og stemme på de ting, vi allerede har i pipeline. Begge to input vi har implementeret så snart, at vi fik den værdifulde feedback.

Medarbejdere og kunder er således begejstrede.

Tilbage står konkurrenterne, hvor det da givetvis vil være således, at nogle af vores store konkurrenter kigger med og måske også lader sig inspirere af vores kommende tiltag indenfor eksempelvis kunstig intelligens. Vi tror imidlertid fuldt og fast på, at selvom idéer er enormt vigtige og værdifulde, så er eksekveringen og evnen til at ”shippe” ting hurtigt langt vigtigere.

Vi opbygger således ikke en tech-virksomhed med et ønske om at være lukkede for omverden og bygge ting i mørke kældre, men foretrækker at udstille det for offentligheden – også imens det blot er på tegnebrættet – for at sikre, vi rent faktisk lancerer noget, som løser et reelt behov eller problem for vores kunder.

Det ligger iøvrigt fint i tråd med en arbejdsfilosofi, jeg tog til mig fra min tid i Silicon Valley: Think Big. Act Small. Fail Cheap and Fast.

Sæt dig store mål og drømme. Arbejd henimod dem hele tiden, men gør det på en måde, hvor du handler småt og agilt og sikrer dig, at hvis du fejler, så sker det hurtigt og billigt – imens du lærer mest muligt undervejs.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S