Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Undgå at venturekapital bliver et værdi-viskelæder

Klumme: Filosofi, etik, mindfulness, meditation og dannelse er en tendens i erhvervslivet, som mange hundrede andre ledere og virksomhedsejere også har set lyset i. Det har vi, og vi tror på det.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Når du som virksomhed går fra startup til scaleup, svarer det lidt til at gå fra en relativt ubekymret teenage-tilværelse til at blive voksen.

Ligesom med mennesker er det i de første år, det grundlæggende arvemateriale formes, og det er ofte de ting, virksomheden gør og siger, mens grundlæggerne stadigvæk knokler løs i den famøse forældregarage, der kommer til at definere virksomheden og dermed også dens kultur.

I takt med virksomhedens modning og glidende bevægelse ud af teenageårene følger en række ting.

Blandt andet (forhåbentlig) en højere og højere omsætning, flere og flere ansatte og måske endda kunder i udlandet, økonomiafdelinger og bestyrelsesmøder.

Det gør det sværere og sværere at holde fast i den kultur, som synes altomfavnende og ufravigelig i begyndelsen.

Min og min brors egen virksomhed (og ja, den startede vi også i en garage…) bygger på samme måde næsten klichéagtigt på cowboytoast, bordfodbold og utallige overnatninger på ”kontoret”. Det var vores oprindelige ”kultur”.

Men vi havde også et lidt mere voksent værdigrundlag med os, ganske enkelt fordi vi troede på, at en ordentlig virksomhed også havde et ordentligt sæt værdier.

Dem har vi masseret og raffineret igen og igen over årene, og i dag står vi med en global virksomhed, der bygger på noget så venturekapitalistfjernt som filosofi, dannelse, åndelighed og etik.

Det kan måske lyde en smule højtravende, men det handler i virkeligheden om at dyrke nogle af de lidt dybere ting i os mennesker. Ting, der har med eftertænksomhed, refleksion og fordybelse at gøre.

Ville investere millioner

Ikke desto mindre stod vi en dag over for Promentum Equity Partners, der ønskede at investere millioner i os.

Og de spurgte sjovt nok ikke til vores arbejde med filosofi, dannelse og mindfulness.

I stedet opdagede vi hurtigt, at dette nye investorgame handlede om vækst, forudsigelighed og gentagelighed. Om growth efficiency rates, customer acquisition costs, trailing 12 month customer net dollar retention, average size deal. Og den slags.

Det skal man som venturekapitalvirksomhed gå virkelig meget op i, og derfor nytter det ikke noget, at man som startup kommer med lidt tal på bagsiden af en serviet og tror, det er den gode idé, der får venturemillionerne til at rulle ind.

Dog er min pointe, at jeg ville ønske, der var mange flere venturekapitalister som Promentum.

De kunne nemlig rent faktisk se, at vi havde fat i noget interessant og værdiskabende, når vi talte om dannelse, etik og filosofi som kultur- og forretningsbærende elementer.

Reel business value

De anerkendte det således som reelle business values på linje med alle de parametre, vi ellers skulle forholde os til i et regneark.

Selvfølgelig har vi været begunstiget af, at AskCody har leveret gode tal og international vækst, siden de kom med ombord. Men min påstand er, at vi har kunnet skabe væksten, netop fordi vores VC-partner gav os mulighed for at holde fast i vores værdier. Vi har altså ikke skabt en succesrig forretning på trods af vores værdigrundlag, men i kraft af det.

Vi er endda gået så langt, at vi har sendt vores COO på dannelsesskole hos Leith Society.

Og her er det med al tydelighed gået op for os, at filosofi, etik, mindfulness, meditation og dannelse rent faktisk er en tendens i erhvervslivet, som mange hundrede andre ledere og virksomhedsejere også har set lyset i.

Sammen med en venturekapitalist, der kan se, at det er helt afgørende forretningsparametre, tror jeg, vi har skabt fundamentet for en helt ny dagsorden i erhvervslivet. En dagsorden, hvor vi ikke kun taler om golf, MBA og pekuniære ting i livet, men om dannelse, følelser og eftertænksomhed.

Jeg kan kun opfordre til, at endnu flere gør det.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Strategy Trends 2022

Vi kan ikke komme uden om, at CISO'ens rolle bliver mere og mere markant i de fleste organisationer grundet det evigt omskftelige trusselsbillede. It-sikkerhed er forlængst blevet en forretningskritisk disciplin, hvor dele af og hele organisationer kan blive lagt ned af at enkelt angreb. Derfor ser vi nærmere på det overordnede trusselsbillede, og hvordan CISO'erne konstant skal være på vagt over for nye trusler.

11. oktober 2022 | Læs mere


Fremtidens ERP – træf de rigtige strategiske valg

Automatisering, fuld udnyttelse data og muligheden for at knytte leverandører og kunder endnu tættere til virksomheden, og kravene til et moderne forretnings- eller ERP-system er mange. Vær med når vi sætter fremtiden ERP på dagsordnen og diskuterer nogle af de vigtigste og mest relevante spørgsmål om ERP.

13. oktober 2022 | Læs mere


Dell Technologies Forum

Se hvilke løsninger, der kan give jeres virksomhed de næste banebrydende resultater Mød brancheeksperter, vær med til spændende breakout-sessioner og interaktive oplevelser, og lær mere om løsninger inden for alt fra multicloud-strategi som as-a-Service, AI-baserede beslutningsprocesser i edge-miljøer til moderne og sikker cyber resilience.

25. oktober 2022 | Læs mere






Computerworld
Efter 15 år med iPhone: Her er Computerworlds favorit-modeller - og vores karakter til hver enkelt model
CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital