Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

God digitalisering kontra dårlig digitalisering

Klumme: Digitalisering er det nye buzzword og med rette, da det bliver et konkurrenceparameter. Teknologierne er modne og brugerne er begyndt at kunne betjene digitale løsninger. Spørgsmålet melder sig nu.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.

Hvad er god og hvad er dårlig digitalisering?

Jeg vil give mine bud på, hvordan du kommer i gang med den gode digitalisering og undgår dårlig digitalisering - så folk IKKE blive skræmte og siger, at it er kompliceret og spænder ben for forretningen.

Elementer i god digitalisering:

1. Kvalitetssikre, at der ikke sker fejl ved indtastning af data.

2. Spare tid, fordi teknologien gør tingene hurtigere.

3. Undgå tilbageløb i en proces, fordi data er mangelfulde eller forkerte.

4. Give bedre kundeoplevelser.

5. Spare omkostninger i din virksomhed.

Eksemplerne på god digitalisering

• Få automatiseret din webshop, så når kunden har placeret ordren ligger pluklisten klar til lagerfolkene med alle de korrekte informationer. Det giver hurtig gennemløbstid i din virksomhed og kunden får hurtigere varen og dermed betalingen. Kunden kender jo hans egen adresse og kontaktoplysninger så der er ingen grund til at indtaste data to gange.

• Få sat de korrekte stop ved produktoprettelse i dit ERP, så når varen skal ekspederes første gang er alle stamdata korrekte og varen kan ekspederes.

• Et field service system, hvor montøren scanner sine materialer fra bilen via sin mobil og registrerer materiale og timer via en app, så fakturaen er klar, når han forlader kunden.

• Indtal dit besøg fra kunden med referat og aftalte aktiviteter via din mobiltelefon, så talen ryger direkte ind som en besøgsrapport med opsatte aktiviteter og ansvarlige.

Gevinster på alle fem områder

I alle eksempler opnående man gevinster på alle fem områder, og firmaerne kunne anvende den frigjorte tid på langt mere proaktive salgsfremmende aktiviteter.

Elementer i dårlig digitalisering:

• Omkostningerne alt for høje i forhold den opnåede gevinst.

• Digitalisering udført på antagelser og ikke fakta, så tingene bliver mere besværlige.

• Man får ikke afdækket alle områder, så der bliver kun dele af en proces, der bliver digitaliseret, mens resten stadig er manuelt.

Eksempler på dårlig digitalisering

• Man ønsker at samle alle kvalitetsdokumenter i et centralt system – men mange produktionsfolk har ikke adgang til systemet, og licenserne er for dyre.

• Når man opretter en kunde i CRM, har man ikke som obligatorisk felt at placere kunden ind i et givet segment. Det betyder, at sælgeren farer rundt til de forkerte virksomheder og marketing sender nyhedsbreve som spredehagl.

Så vær opmærksom på at digitalisering er kommet for at blive, men hold fokus på den gode digitalisering

Gode råd

• Beskriv formålet med digitalisering og hvad skal gevinsten bruges til.

• Brug it til at undgå fejl, som mennesker laver typisk via fritekstfelter.

• Inddrag kunderne til at give en bedre kundeoplevelse – da de også selv tænker digitalisering.

• Undgå at bygge store digitale løsninger før alle fakta er på plads.

• Lav tjek før du opretter produkter og kunder, så du undgår tilbageløb.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital vækst 2024

På Digital Vækst 2024 bringer vi danske virksomheders organisation, forretning og data i spil samt spejler dem i det, som teknologipartnerne bringer til fadet. Konferencen bliver tætpakket med dygtige digitale ledere og frontkæmpere fra ind- og udland. De har én opgave på dagsordenen: At inspirere dig til at træffe de rigtige forretningsmæssige, teknologiske og strategiske valg i 2024, som kan sikre vækst for dig.

19. marts 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de IT-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

20. marts 2024 | Læs mere


AI Impact Day: Har du styr på risiko og governance – og er du klar til AI Act?

AI og Machine Learning har for længst gjort sit indtog i centrale, kritiske forretningssystemer, og både udviklere, platformleverandører og koncerner er begyndt at udforske mulighederne. På dette eksklusive event dykker vi ned i AI's indflydelse på fremtidens forretnings- og IT-drift. Men vi ser også på, hvordan du mest effektivt arbejder med governance og risikostyring på dine AI-projekter.

21. marts 2024 | Læs mere