Storkunder boycotter Facebook-annoncer: Mark Zuckerberg mister 48 milliarder kroner

Facebook-stifter Mark Zuckerberg har fået skåret 48 milliarder kroner af sin formue. Aktiekursen for verdens største sociale medie dykkede nemlig med 8,3 procent fredag som følge af flere store kunder, der dropper at købe annoncer på Facebook.

Artikel top billede

En lang række store virksomheder har valgt at boycotte Facebook og stoppe med at købe reklameplads.

Det fik selskabets aktiekurs til at styrdykke fredag 27. juni. Kursen faldt med 8,3 procent, og derved blev 48 milliarder dollar barberet af markedsværdien.

Det skriver Bloomberg.

I samme ombæring mistede Facebook-stifter Mark Zuckerberg 7,2 milliarder dollar, eller hvad der svarer til 47 milliarder kroner, af sin personlige formue, der hovedsageligt er bundet op på ejerandele i selskabet.

Derved rykkede han fra en tredje til en fjerdeplads på Bloombergs liste over verdens rigeste personer. Han blev overhalet af Louis-Vuitton-direktøren Bernard Arnault.

Kursdykket, der er det største i tre måneder, blev acelleret af Unilever, en af verdens største annoncører, som valgte at boycotte reklamer på Facebook.

Unilever meddelte, at selskabet ville stoppe med at bruge penge i Facebooks forretning. Men listen af store selskaber, der udfører samme manøvre, er efterhånden lang.

Det amerikanske teleselskab Verizon Communication og chokolade-producenten Hershey har også droppet det sociale medie. Derudover har Coca-Cola sat al reklame på Facebook på pause i minimum en måned.

Kritikken går på, at Facebook ikke gør nok for at stoppe hadefuld tale og misinformation, der florerer på det sociale medie.

Læs også: Facebook-ansatte kan forlade Silicon Valley og arbejde permanent hjemmefra - men det kan betyde mindre løn

Facebook-stifteren har tidligere holdt fast i, at platformen ikke skulle udøve censor op til det amerikanske præsidentvalg i november.

Men nu er meldingen fra Mark Zuckerberg, at selskabet vil forbyde annoncer, der beskriver forskellige grupper baseret på race eller immigrationsstatus, som en trussel. Selv indhold fra politikere vil også blive fjernes, hvis de opfordrer til vold eller påvirkelse af valgdeltagelse.

Derved følger Facebook også i Twitters fodspor, der uddeler advarsler, hvis opslagene indeholder eksempelvis misinformation.

Den amerikanske præsident Donald Trump har været stærkt utilfreds med de advarslerne, som Twitter har tildelt flere af hans tweets.

Det kan du læse mere om her: Amerikansk justitsministerium er klar til at fjerne særlig beskyttelse for sociale medier

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S