Danske Queue-it oplever massiv efterspørgsel: Over 10 milliarder brugere har været gennem selskabets køsystem

Siden Queue-it blev grundlagt for 10 år siden, har mere end 10 milliarder brugere været igennem selskabets online køsystem. De sidste måneder er den internationale efterspørgsel på løsningen eksploderet, da coronakrisen har sat fart på nethandlen.

Artikel top billede

(Foto: Pr-foto)

Danske Queue-it har haft flere brugere igennem selskabets virtuelle køsystem, end der findes mennesker i verden.

I 2020 kunne selskabet notere, at over 10 milliarder brugere har været igennem den virtuelle kø, som er selskabets kerneprodukt.

Det skriver Queue-it i en pressemeddelelse.

Det er i dag præcis 10 år siden, at Queue-it blev stiftet af Niels Henrik Sodemann, Camilla Ley Valentin og Martin Pronk.

I forbindelse med fødselsdagen løfter selskabet sløret for, hvor mange brugere på verdensplan, der har stiftet bekendskab med løsningen gennem årene.

Tallene viser, at der er tale om en ekponentiel vækstkurve. Det tog seks år at passere den første milliard brugere, der kom igennem den virtuelle kø.

Allerede året efter havde to milliarder samlet set været i kø. I 2018 havde fire miliarder været igennem og her i 2020 rundede selskabet det skarpe hjørne på 10 milliarder brugere.

Læs også: Dansk digital kø-virksomhed runder to milliarder brugere

Nu lyder forudsigelsen fra selskabet, at milepælen med 20 milliarder brugere nåes senest i 2021.

Flere brancher kom til under corona

Queue-it fejrer fødselsdag netop, som den øgede interesse for nethandel har fået efterspørgslen efter køsystemet til at eksplodere internationalt.

Alene i første kvartal af 2020 havde en milliard brugere befundet sig i den virtuelle kø.

Softwareselskabets køsystem holder websites og apps i luften under spidsbelastninger, der skyldes et større antal brugere, som tilgår en hjemmeside samtidigt. De overskydende brugere dirigeres over i en virtuel kø, indtil det bliver deres tur.

Læs også: Sådan håndterer Erhvervsstyrelsen den eksplosive trafik til hjælpepakkerne: "Vi kan næsten mærke trafikken fysisk i vores infrastruktur"

Under coronakrisen er efterspørgslen på køsystemet røget i vejret. I Danmark har en lang række private selskaber og offentlige institutioner benyttes sig af systemet.

Det gælder alt fra onlinesupermarkedet Nemlig.com til Erhvervsstyrelsen og DSB.

"De forandringer, som ses indenfor den globale brugeradfærd i øjeblikket, har accelereret skiftet til online, hvilket forårsager spidsbelastninger i brancher, som ikke tidligere har været påvirket af større udsving i trafiktallene," fremgår det af meddelelsen.

Derfor er Queue-it i disse brancher og situationer blevet en del af værktøjskassen hos internetvirksomhederne.

I løbet af 2020 er virksomheder indenfor dagligvarer, byggematerialer, apoteker, e-learning og hjælpeprogrammer indenfor den offentlige sektor benyttet køsystemet.

Runder snart 100 ansatte

Softwarevirksomhedens allerførste kunde var en offentlig styrelse. Siden udviklede selskabet sig løbende til at dække det globale marked indenfor billetsalg, internethandel, uddannelse og den finansielle sektor.

I dag finder man selskaber som Ticketmaster, Fabletics, Dixons Carphone, Cathay Pacific, Det Kongelige Teater og Crocs i kundebasen.

Her 10 år efter opstarten har virksomheden 98 ansatte, og kontorer i Danmark, USA og Australien. Det amerikanske kontor i Minneapolis åbnede i 2017 og Australien kom til i 2019 grundet robust vækst i henholdsvis Nordamerika og Asien.

I marts 2020 købte kapitalfonden GRO Capital 75 procent af selskabet.

Det kan du læse mere om her: Danske Queue-it solgt til kapitalfond: Lægger trecifret millionbeløb på bordet for 75 procent af selskabet

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S