Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: Unity køber AI-selskab bag 3D-app / Telias klimamål får international blåstempling / Dataforbruget nåede nye højder i 2020

Unity køber AI-selskab bag 3D-app. Telias klimamål fra international blåstempling. Dataforbruget nåede nye højder i 2020. Visma skaber nyt forretningsområde. AI-chatbot får millioninvestering. Forsvaret vinder Counter-Strike firmaturnering.

Godmorgen og velkommen til ugens sidste morgen-briefing her fra redaktionen.

Rasmus Ferdinand Ginman er manden bag fredagens nyheds-mix, der i denne omgang byder på historier fra nær og fjern.

Rigtig god læselyst og god weekend, når du kommer så langt.

Telias klimamål fra international blåstempling

Telia kan nu præsenterer klimamål, der er i overensstemmelse med det internationale Science Based Targets Initiative.

Det betyder, at selskabets klimamål lever op til videnskabelige standarder og målet om at begrænse den globale temperaturstinging til 1,5 grader.

Indtil videre er der kun 500 virksomheder på verdensplan, der har fået blåstemplet klimaindsatsen af denne instans.

Det skriver Telia i en pressemeddelelse.

”Det er vigtigt for Telia at støtte mennesker og samfund med digitale løsninger samtidig med, at vi tager fuldt ansvar for vores udledning af drivhusgasser. Med Science Based Targets gør vi netop det,” siger direktør for kommunikation og bæredygtighed i Telia Danmark, Julie Nilsson Bour-Hil.

Unity køber AI-selskab bag 3D-app

Danskstiftede Unity, der for nyligt blev børsnoteret, har netop opkøbt et AI-selskab.

Nyerhvervelsen er RestAR, der har udviklet en app, som kan skabe 3D-modeller af fysiske genstande på ét minut.

Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Opkøbet sker i kølvandet på lanceringen af Unity Forma, der er et nyt værktøj, som gør det muligt for virksomheder at udvikle interaktivt 3D-indhold af et hvilket som helst fysisk produkt.

“Unity styrker og demokratiserer den digitale markedsføring for stort set alle slags produkter med opkøbet af RestAR. Det nye værktøj giver både brands, forhandlere og forbrugere en fordel, som de ikke har haft før,” siger Dave Rhodes, Senior Vice President og GM i Unity Create Solutions

Dataforbruget nåede nye højder i 2020

Corona har ændret danskernes hverdag, hvilket også har ændret mobilvanerne.

Forbruget af mobildata røg kraftigt i vejret i 2020, og der er også talt markant mere i telefon end sidste år. Det viser tal fra landets næststørste mobiloperatør, Telenor.

Overordnet har danskerne talt 13 procent mere i telefon end sidste år, og dataforbruget på mobilen er steget med 40 procent.

De største spring i mobiltrafikken skete i marts ved nedlukningen, i sommerferien og sidst i november, hvor blandt andet Black Friday løb af stablen.

"Datatrafikken har været stigende i flere år, men i år har det været vildt at se, hvordan vores ændrede corona-adfærd har været så tydelig – især i dagene omkring lockdown i marts, hvor trafikken i netværket steg voldsomt under første pressemøde, ligesom mobiltrafikken i sommer viste, at danskerne havde skiftet Solkysten ud med Stevns Klint," siger Jesper Mølbak, netværksekspert i Telenor.

Visma skaber nyt forretningsområde

Visma har skabt et nyt forretningsområde ved navn Visma Local Government.

Det nye forretningsben vil specialisere sig i software-løsninger til kommuner. Det skriver Visma i en pressemeddelelse.

Oprettelsen af det nye forretningsområde er en del af selskabets opkøbsstrategi, lyder det.

Visma Custom Solutions, der for et par uger siden erhvervede sig it-virksomheden Ditmer, var første skridt i strategiplanen.

"I Visma Custom Solutions har vi stor erfaring med at arbejde med offentlige organisationer og styrelser, men kommunerne har meget specifikke krav og er et vigtigt segment for os. Med dette nye forretningsområde er det vores ambition at skabe endnu mere værdi for kommunerne og give dem adgang til den mest moderne teknologi på markedet," fortæller Lars Berthelsen, direktør i Visma Custom Solutions i Danmark.

AI-chatbot får millioninvestering

Et dansk chatbot-projekt, der benytter sig af kunstig intelligens, har netop fået en investering fra innovationsfonden på 7,2 millioner kroner.

Projektet, hvor blandt ande SupWiz og Københavns Universitet står bag, vandt Innovationsprisen sidste år.

De nye penge skal nu bruges på en videreudvikling af chatbotten, lyder det i en pressemeddelelse.

Projektet har fået så meget opmærksomhed, at en række udenlandske forskere vil med på fortsættelsen, fremgår det.

Nu er målet, at chatbotterne kan bygges automatisk ud fra kunstig intelligens, uden et menneskes interageren.

Med i konsortiet, der skal videreføre projektet, er Alexandra Instituttet og Københavns Kommune samt forskere fra Edinburgh og Cambridge University og fra KU.

Forsvaret vinder Counter-Strike firmaturnering

FirmaCS er netop blevet afholdt, og her var det Forsvaret, der endte med sejren - for andet år i træk.

Undervejs i Counter Strike-turneringen spillede lidt under 100 hold mere end 300 kampe, hvor det til sidst var Forsvaret og BardiskenCS, der stod i finalen.

Det skriver Esport.dk.

Blandt deltagerne, der nåede til de afsluttende runder, var danske it-selskaber såsom, Venzo, IT Minds, Norlys og team-blue.

FirmaCS er Danmarks ældste Counter Strike-turnering kun for virksomheder.