Jeg står over for min største udfordring som leder

Klumme: Min virksomhed står over for den største rekrutteringsoffensiv nogensinde som følge af den øgede onlinehandel og digitalisering.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Min virksomhed står over for den største rekrutteringsoffensiv nogensinde som følge af den øgede onlinehandel og digitalisering.

Jeg er selvfølgelig glad for, at vi får en masse nye medarbejdere. Men jeg vil heller ikke lægge skjul på, at det samtidig bliver den største udfordring som leder, jeg nogensinde har haft, siden jeg trådte til som landechef i 2019.

Derfor rejser der sig helt naturligt en række spørgsmål hos mig som leder. Et af de største spørgsmål er, hvordan jeg skaber klarhed og overblik i en tid med mange nye forandringer og travlhed.

Mindre støj, færre nye initiativer

Initiativer, nye processer, nye forandringer. Nyt, nyt, nyt.

Det signalerer selvfølgelig handlekraft, hvis vi som ledere kommer med nye tiltag, KPI’er, omorganiseringer og så videre.

Men min erfaring er, at hvis der sker for meget nyt på en gang, står medarbejderen, som skal eksekvere på det, og tænker: Hold da op, det var godt nok en masse støj, hvad skal jeg gå i gang med? Bagefter bliver den typiske menneskelige reaktion at gøre det, man plejer. Meget forståeligt.

Jeg tror derfor på, at jeg som leder skal forsøge at skabe simplicitet og have klare prioriteter.

Generelt mener jeg, at for mange projekter bliver søsat, uden at man giver sig nok tid til at få den rigtige observation og konklusion på resultatet.

Derfor er det vigtigste for mig at understrege overfor medarbejdere, at vi skal arbejde med et bestemt tiltag, indtil vi ved, om der er værdi i det eller ej. Imens vi venter på det, skal vi så vidt muligt undgå at søsætte for mange andre nye initiativer. Ellers bliver det hele bare ’gråt-i-gråt-projekter’ uden opfølgning og ægte forandring.

Jeg siger ikke, at jeg nødvendigvis er skoleeksemplet på at lykkes med mindre støj og færre nye initiativer.

Det er ikke nogen hemmelighed, at vi som en landeafdeling til en stor global virksomhed får mange opgaver ovenfra, og at vi har KPI’er, vi skal leve op til. Sådan er det i alle store virksomheder, og sådan vil det altid være.

Men jeg har som landechef mandat til selv at finde vejen til at nå i mål med vores KPI’er.

Det mandat bruger jeg til at sige til mine medarbejdere, at det kan godt være, de bliver bedt om 100 ting, men lad os så vidt muligt holde fast i X,Y,Z initiativ, indtil vi ser effekten.

Derudover giver jeg så meget mandat til den enkelte medarbejder, som jeg overhovedet kan, så han eller hun selv kan finde sin bedste løsning til at nå i mål med en KPI.

Munkemetoden

Opsummeret kan min tilgang til at skabe klarhed under vores kommende forandringer i organisationen siges med et ord: Simplicitet.

I øjeblikket er jeg meget inspireret af bogen ’How to be a monk’. Her taler jeg ikke om, at de nye medarbejdere vil møde en chef iført en orange klædedragt. I arbejdssammenhæng taler jeg snarere om at bruge den nære, ydmyge, praktiske og simple tilgang, som munke lever efter.

Det skal ikke lyde frelst. For det handler egentlig bare om, hvordan du kan rydde op i din kalender, din indbakke og andet, der hele tiden får dig til at hoppe hvileløst efter den næste opgave.

På samme vis ønsker jeg at stræbe efter, at vi er så meget som muligt er til stede, for eksempel når vi har virtuelle møder.

Den perfekte formel til at demotivere en medarbejder må være et virtuelt kald kombineret med distance i hverdagen og en fraværende leder, der har travlt med at tjekke mails, når I taler sammen.

Indrømmet, noget så simpelt som at være 100 procent til stede kan være en udfordring, hvis vi har mange opgaver, deadlines og KPI’er.

Men her må vi vende tilbage til hovedpointen: Jeg mener, vi skal prøve at skabe klarhed i al støjen ved at tilføje så få forandringer ad gangen som muligt. Det giver fokus og mere plads til at være til stede, og hvor innovation og passion trives.

Det bliver min største opgave som leder i den kommende tid, hvor stribevis af forandringer lurer med tilgangen af de mange nye medarbejdere. Jeg er spændt og glæder mig.


Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S