Microsoft slipper trivselsplatform løs: Viva er et nyt værktøj der vil forbedre medarbejderes arbejdsliv

Den amerikanske tech-gigant Microsoft vil styrke medarbejderne trivsel på kontoret – både det fysiske og det virtuelle.

Artikel top billede

Den verserende corona-pandemi stresser ikke bare organisationer og virksomheder, den har også sin indflydelse på medarbejdernes trivsel.

Det imødekommer Microsoft i denne uge, med lanceringen af et nyt værktøj – en såkaldt Employee Experience Platform – som skal styrke de ansattes trivsel på både kontoret og hjemmekontoret.

Mød Microsoft Viva

Viva er tænkt som en forlængelse af Microsofts nuværende Office 365 og Teams programmer til samarbejde og samskabelse.

Fire redskaber

Viva-værktøjet er delt op i fire redskaber med hvert sit fokusområde: Connections, Insights, Learning og Topics.

Med Connections bringes den interne kommunikation tættere på medarbejderen via en app igennem Microsoft Teams. Her kan interne dokumenter samt fællesskaber og grupper i organisationen tilgås.

Insights er et redskab som ansatte kan anvende til at få et overblik over arbejdstid og assisterer med at disponere denne. Redskabet er personligt og vil kun være synligt for medarbejderen selv. Ledere får dog indsigt i hvordan tendenserne ser ud på team- og organisationsniveau. Denne tilgås også igennem Teams-app’en.

Viva Learning er tænkt som et samlingspunkt for organisationens læringsressourcer. Viva Learning fungerer i samspil med LinkedIns Learning-platform samt Microsoft Learn og kurser fra tredjeparter som Skillsoft, Coursera, Pluralsight og edX.

Topics er Viva-platformen sidste ben og anvender AI til at fremhæve de dokumenter og informationer fra Teams og Office 365 programmerne, der synes at være relevant for medarbejderen. Klikke man sig ind på et emne, vil Topics fremhæve de tilhørende dokumenter, samtaler og videoer i organisations 365-konto.

Hvad Viva-pakken yderligere byder på, kan læses på Microsofts dedikerede side her.

Læs også: Microsoft Teams på vej med tre nye funktioner: Sådan kan du se de møder, som du er gået glip af

Vil du se Viva i aktion, kan det ses i videoen nedenunder.

Annonceindlæg fra Trustworks

Tillid i en Zero-Trust verden

Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S