Underskudsramt callcenter mister direktør

Danmarks største callcenter, Excellent Danmark, har mistet sin direktør gennem mere end fire år, Søren Schlüter. Han har sagt op i selskabet efter et skuffende år, som har resulteret i millionunderskud og væsentlige nedskæringer.

Administrerende direktør Søren Schlüter har sagt sit job op i Danmarks største callcenter, Excellent Danmark, efter at have stået i spidsen for selskabet i omkring fire et halvt år.

Opsigelsen kommer godt et år efter, at de nordiske aktiviteter i det underskudsramte hollandske callcenter SNT blev overtaget af svenske Excellent.

SNT fik til gengæld for salget 24 procent af aktierne - med en værdi på 40 millioner kroner - i Excellent.

Store omstrukturering

Søren Schlüter har i Danmark stået i spidsen for først SNT, dernæst Excellent-SNT, siden april 2000. Selskabet har samtidig med Søren Schlüters afsked taget navneforandring til Excellent Danmark.

Den danske direktør forlader selskabet i slutningen af en større omstrukturering, der kommer som følge af, at callcenterets store ambitioner om vækst i Danmark ikke er blevet opfyldt.

Tværtimod har salget skuffet, og den svenske koncernchef, Arne Weinz, siger til Computerworld Online, at han i 2004 forventer et underskud på to til tre millioner kroner i den danske afdeling af Excellent.

- Volumen har været lavere end forventet, og vi har taget vores forholdsregler og skåret ned. Vi har nedbragt omkostningerne væsentligt og fjernet nogle af de faste omkostninger, fortæller Arne Weinz.

Arne Weinz forventer derfor et lille overskud i fjerde kvartal, og han ser fortsat store vækstmuligheder for selskabet i Danmark næste år.

Presset salg

Hollandske SNT Group var hårdt presset på det nordiske marked, da selskabet i september 2003 blev overtaget af Excellent.

Alene det danske selskab fik et underskud på knap 10 millioner kroner i 2003.

Det nye samlede selskab, Excellent-SNT, kom ellers godt fra start i Danmark med et lille overskud i callcenterets første halve års levetid, men siden har omsætningen ikke levet op til forventningerne.

- Nogle kontrakter er stoppet, og vi har mislykkedes i at skaffe nye kontrakter og kunder. Vi har ikke været succesfulde på salgssiden, selvom markedet stadigt er stort og voksende, siger koncernchef Arne Weinz.

Udnytter chef-jagt

Nilfisks tidligere hovedsæde på Frederiksberg udgør det danske brohoved for de knap 600 medarbejdere i Excellent, hvis omsætning kommer fra salg af callcenter-ydelser og CRM (kundestyring) til større danske og udenlandske virksomheder.

Blandt kunderne i Danmark er Tiscali, som outsourcede sin kundesupport til SNT efter voldsomme problemer i Danmark. Tiscali har netop fornyet kontrakten med selskabet for få uger siden.

Herudover er også det nye Telia/Orange kunde.

Excellent er begyndt med rekrutteringen af en ny dansk chef, som forventes fundet inden for tre til fire måneder. Excellent udnytter anledningen til samtidig at lave en bred markedsføring af selskabet og dets produkter.

Svenske Anders Pettersson Sabel står i spidsen for den danske afdeling af Excellent, indtil selskabet finder en ny chef.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra FPT Software

    Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

    Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S