Forbrugerombudsmand reagerer på klager over teleselskaber: Fri data skal være lig med ubegrænset dataforbrug

Teleselskaberne må ikke markedsføre abonnementer med fri data, hvis der rent faktisk er en begrænsning. Fri data er lig ubegrænset data, lyder det fra Forbrugerombudsmanden til de danske teleselskaber.

Artikel top billede

Teleselskaber må kun bruge udsagnet 'fri data' i deres markedsføring, hvis det inkluderer ubegrænset dataforbrug for kunden.

Sådan lyder den klare meldingen fra Forbrugerombudsmanden til de danske teleselskaber.

Orienteringen sker efter, at forbrugerombudsmanden har modtaget klager over Telia, Hi3G og Nuuday om abonnementer med 'fri data', men som samtidig har haft en såkaldt fair use-grænse på 1.000 GB data for at undgå misbrug.

Men det er vildledende, hvis teleselskaberne markedsfører abonnementer med lovning om 'fri data', hvis der samtidig er en øvre forbrugsgrænse.

Kun hvis abonnementet rent faktisk bliver misbrugt, for eksempel ved erhvervsmæssigt brug af abonnementet, er det i orden, at teleselskaberne forhindrer det.

Teleselskaber har ikke vildledt kunderne

Selvom der hos de tre teleselskaber Telia, Hi3G og Nuuday har været indlejret en fair use-grænse, har de dog ikke vildledt forbrugerne, lyder det videre fra Forbrugerombudsmanden.

Teleselskaberne har nemlig tydeligt gjort opmærksom på, at de 1.000 GB data blandt andet "ikke skal forstås som en max forbrugsgrænse af data, hvorfor det ikke i sig selv har konsekvenser at ramme 1.000 GB eller i sig selv bliver betragtet som et misbrug at ramme 1.000 GB."

Derudover har Forbrugerombudsmanden i sin vurdering også lagt til grund, at 1.000 GB data "væsentligt overstiger det normale forbrug af data og forudsætter et unormalt højt forbrug af data."

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Flyvestation Karup

Midtjylland

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

TD SYNNEX Denmark ApS

Business Development Manager Nordics - Circular IT Services

Uspecificeret arbejdssted

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S