Flere kvinder søger ind på tech-uddannelser: "Det er en meget stor succeshistorie"

Mere end en tredjedel af de nye studerende på de tekniske uddannelser er nu kvinder, viser nye tal Uddannelse og Forskning styrelsen.

Artikel top billede

(Foto: PR-Foto)

Sammenlignet med 2019 er antallet af kvinder, der har søgt ind på en såkaldt stem-uddanelse steget med 10 procent.

Det viser nye tal fra Uddannelses og Forskningsstyrelsen i forbindelse med det seneste studieoptag.

De nye tal viser, at kvinder i dag udgør 33,8 procent på af de optagne på landets stem-uddannelser.

Stem er en forkortelse for Science, Technology, Engineering og Mathematics og dækker således over it-uddannelser samt andre tekniske og naturvidenskabelige uddannelser.

”Det er en meget stor succeshistorie. Det har været en politisk ambition både under forrige regeringer og denne her regeringer,” siger ddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) til nyhedabureauet Ritzau.

Det har længe været en ambition for både politikere og brancheorganisationer at øge optaget af kvinder på de tekniske uddannelser, hvilket blandt andet kan være med til at løse de problemer med mangel på kvalificeret arbejdskraft, som blandt andet it-branchen er udsat for.

"Efterspørgslen fra erhvervslivet på it- og tekniske kompetencer er stigende. Derfor er det rigtig godt, at den overordnede positive trend med flere stem-uddannede – og ikke mindst stem-uddannede kvinder – fortsætter. Det gør mig rigtig glad, at vi ser en stigning på 10 procent siden 2019 for kvinder på stem-uddannelser. Vi har brug for at få alle talenter i spil uanset køn," siger Ane Halsboe-Jørgensen i en pressemeddelelse fra ministeriet.

Lavere optag på it-uddannelser

De seneste opgrelser fra Uddannelses- og Forksningsministeriet viser dog også, at de samlede optag på landets it-uddannelser er faldet med fem procent.

Det er ærgrer brancheorganisationen IT-Branchen.

”Det betyder at der er unge, der går glip af fantastiske jobmuligheder og it-virksomheder, der går glip af talent,” siger Mette Lundberg, der er direktør for politik og kommunikation i IT-Branchen.

Det kan du læsere mere om her:

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car