Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon / Niels de Boissezon)

Test: Audi Q4 E-tron er et elbilskup med stød i

Det har aldrig været billigere at blive godt elkørende i tyske luksusbiler – det er Audis Q4 E-tron et bevis på.

Det er lidt af en underdrivelse, at sige, at tingene går hurtigt i elbilsland.

For blot en håndfuld år siden var udvalget småt og særligt, når man kiggede på det brede segment til under den halve million kroner, var mulighederne deciderede uinspirerende.

Men siden er stort set alle bilproducenter kommet på banen med store, flotte og lækre bud på biler i klassen mellem de 300.000 og 400.000 kroner.

Selv Audi, som jo aldrig har været særligt billig, byder nu ind med en stor eldreven SUV med masser af plads til priser fra 350.000 kroner i dagens testmodel: Audi Q4 E-tron.

Det er nærmest det halve af det, som Audi krævede for blot et par år siden for en eldreven luksuskaret med sammenlignelige mål: E-tron.

Nå ja, så er der samtidig nyere teknologi ombord, længere rækkevidde og en dedikeret elbils platform at få.

Det lyder jo som årets bilkup.

SUV med modifikationer

Navnet på dagens testemne giver egentlig de gode indikationer om, hvad Audi Q4 E-tron 40 egentlig er for en størrelse.

Q’et er audisk for en mere terrængående formgivning med ekstra højde og frihøjde, 4-tallet indikerer, at vi størrelsesmæssigt befinder os i den pæne mellemklasse i Audi-porteføljen, mens 40-tallet skulle antyde, at der er godt kraftoverskud i motorrummet.

Til sidst indikerer ’E-tron’-navnet, at drivlinjen udelukkende er eldrevet.

Audis navngivning synes jeg nu ikke altid er lige retvisende.

Den grundlæggende form rammer ved siden af, hvad der længe forstås ved en SUV.

Q4 er lavere, mens a-stolperne trækket langt bagud, og kroppen er strækket ud.

Alt efter hvor man kigger fra, finder man både MPV- og stationcar-elementer, der bryder lidt med det, der forbindes med en Audi SUV.

Det indtryk understreges af den korte snude, som kølerhjelmen udgør, som igen bryder med klassisk Audi-formgivning, der hidtil har været skabt med plads til en brølende forbrændingsmotor for øje.

Q4 er nemlig skabt fra bunden som en elbil på VW-koncernens bredt anvendelige MEB-platform, som allerede nu er at finde i varierede modeller som VW ID.3, ID.4, Skoda Enyaq og Cupra born.

Audi er dog sit varemærke kær og et element, der defineret selskabet på motorvejen – den imposante kølergrill - får en fremtræden plads.

Den er stor, den er sølvfarvet – og så er den blottet for funktion, for den motor, der nu engang er, findes ved bagakslen, hvorfra den skubber kareten frem med sine 204 elektriske heste.

Nydelige, rummelige sager

Mens Q4 er lidt aparte set udefra, er det derimod klassiske Audi-dyder, som man møder inde i kabinen: Stramt og stilfuldt.

Her mødes man af et kantet, maskulint men fortsat stilfuldt indre, hvor Audi på fin vis får integreret digitalt cockpit i instrumentbrættet og 12 tommer infotainment system ind i kabinens paneler.

Her er ingen storskærme, der flyver ud til højre eller venstre, ingen overflod af kapacitive knapper eller store forkromede bling-overflader.

Materialerne er dog ikke af samme kvalitet som dem, jeg stiftede bekendtskab med i Audis turbolækre E-tron GT. Sidstnævnte er mere Porsche, mens Q4 bærer præg at have mindre adelige VW- og Skoda-DNA.

De mere folkelige rødder giver dog klare fordele på de praktiske egenskaber, hvor det virkelig skinner igennem, at Q4 (og dennes koncern-søskende) er indstillet på at være en trofast familie-flytter.

Man sidder rigtig godt på alle fem pladser – selv midtersædet bagpå er ganske brugbart, fordi fødderne ikke skal parkeres på hver side af en transmissionstunnel.

Bagagerummet er rigelig stort (520 liter) og klasser over det, som Mercedes-rivalen EQA eksempelvis disker op med. Her er dog ingen ’frunk’ – en frontbagagebærer til eksempelvis ladekabler.

Det er ellers noget, som stadigt flere elbiler byder på.

Man kan endda trække op til 1.200 kilo på krogen, om end man skal være indstillet på at det nok vil halvere rækkevidden at have en Adria-vogn på slæb.

Dimensionerne er samtidig overraskende beherskede for så rummelig en bil. Under 4,6 meter i længden gør, at den fortsat er let at parkere - særligt fordi vendediameteren er uhyre kort.

Dynamisk behersket

Mens Audi med E-tron GT beviste, at el og køreglæde da sagtens kunne hænge sammen, synes de dynamiske ambitioner at være lidt overset i Q4 E-tron. Men det er nok også fordi, at de aldrig har været i højsædet fra begyndelsen.

204 heste og baghjulstræk lyder ellers ikke bovlamt, men det har nu også fået den opgave at skubbe 2,2 tons bil frem, hvorfor den aldrig bliver sportslig i optrækket.

Selve styretøjet og affjedringen lægger heller ikke op til spas, men er i stedet mere neutral tunet, hvilket i grunden bare gør den mere oplagt til at udfylde sin rolle som familiemobil.

Topfarten på 160 kilometer i timen lægger heller ikke op til at blæse op og ned at autobahnen, men det er godt det samme, for allerede ved 130 kilometer i timen suges der lige lovligt meget af batteriet, så modellens officielle rækkevidde på 490 kilometer (med 20” hjul) kommer et godt stykke under de 400 kilometerr.

Skal man ofte på langtur, ville et godt tip være at lette speederfoden lidt og vælge de lidt mindre 19” hjul eller endda at springe over til den mere vindglatte coupé-version Audi Q4 E-tron Sportback. Så kommer man over de 400 kilometers reel rækkevidde igen.

Selv opladningen foregår ved 125 kw, hvilket er fint tal, der dog ikke holdes under hele ladeseancen.

Det tager dog kun lidt over en halv time at tanke fra næsten tom tank til 80 procent, hvilket giver 250-300 kilometer til næste pitstop.

Det bør lige række til, at det er blæren og spisepauserne, der sætter de største begrænsninger ved langturen sydpå.

Visse software-svipsere

Baghjulstræk og bilens elektriske drivlinje har dog en klar fordel i byen.

Godt vejgreb og øjeblikkelig kraftoverførsel gør, at man altid kommer først over lyskrydset – så lange man holder ved siden af en fossilbil.

Bilen er uhyre letkørt, da der altid er kraftoverskud at hente i drivlinjen, mens styretøjet lystrer øjeblikkeligt.

Jeg savner dog mulighed for at få bilen til at fungere i såkaldt ’et-pedals kørsel’, hvor alene det at løfte speederen får motorbremsen til at samle strøm op. Det kan slås til, men skal aktiveres hver gang, man kører, og det bliver bare en tilbagevendende irritation.

Rettelse: Strømregenering som standard kan slås til inde i indstillingerne, så den er slået til som default.

Som standard er det med bremsen, at der opsamles strøm ved nedbremsninger - medmindre der bremses hårdt op, hvor de fysiske bremser sikrer stopevnen.

Når der køres bliver man hurtig glad for Audis heads-up system, da det serverer de nødvendige køre- og navigationsoplysninger lige i synsfeltet.

Det digitale instrumentbræt er også nemt at konfigurere til at vise lige det, som man ønsker at se, så man altid er orienteret.

Ved siden af har vi dog infotainment-systemet, som lider lidt af at have enkelte udfald, periodisk hakken og en navigationsside, som ikke forstår dansk stemmestyring.

Blandt andet derfor kan navigationen kan heller ikke hamle op med de fuldt opkoblede alternativer som Googles Maps eller den elbils fokuserede ’A better route planner’ som kan tilgås igennem den trådløse Apple Carplay eller Android Auto.

Modsat den dyrere søskende i Audi E-tron GT, kan systemet dog opdateres ’over the air’, hvorfor småfejl eller endda store overhalinger til bilen kan hentes og installeres, hvis ellers Audi og VW-koncernen finder viljen til at give sit system en overhaling.

Audis slagtilbud

Det er imponerende at se, hvordan en kombination af elektrificering og en lempelig afgiftsstruktur kan gøre for bilkøberne.

Med Audi Q4 E-tron får man en bil der på mål og evner er meget tæt på Audi næsten dobbelt så dyre Q5 serie til priser under Q3-serien.

Nuvel, før man henrykkes vildt over Audis slagtilbud, skal man være indstillet på, at Audi stadig tager sig godt betalt for sit ekstraudstyr.

Selvom Q4 med det store batteri som udgangspunkt koster rimelige 385.000 kroner, var min testversion omkring 100.000 kroner dyrere for at kunne tilbyde sportssæder, køreassistenter, 20” fælge, S-Line trim, den store teknologipakke og mere til.

Det ændrer dog ikke ved, at man for under 400.000 kroner kan få sig en tysk, elektrisk luksus-SUV med plads til det hele samt 500 kilometers rækkevidde.

Det er blevet forrygende tider at være elbilskøber.


Loading ikon