Hver femte dansker forventer at blive ramt af identitetstyveri over det næste år

En stor del af danskerne har øjnene på cybersikkerhedstruslen i hverdagen. Alligevel er det de færreste, der følger gængse sikkerhedsråd.

Artikel top billede

Godt hver femte almene dansker mener, at det er sandsynligt at blive ramt af kreditkortsvindel eller identitetstyveri.

Dermed tyder noget på, at danskerne efterhånden har opdaget farerne ved at bevæge sig online.

Alligevel er mange af os uforsigtige på nettet, viser en undersøgelse fra sikkerhedsvirksomheden Mimecast.

18 procent svarer, at de anser det for sandsynligt eller meget sandsynligt, at de får deres identitet stjålet. Tilsvarende vurderer 21 procent, at det er sandsynligt, at de bliver ofre for kreditkortsvindel.

"Tallene peger med al tydelighed på, at it-kriminalitet er blevet en del af vores hverdag, og konsekvenserne kan være omfattende," lyder det fra Niels Frederiksen, der er ekspert i Mimecast.

"Særligt identitetstyveri kan få alvorlige følgevirkningerne, så det er umiddelbart positivt, at så mange danskerne er ydmyge over for truslerne og mener, at de kan være i farezonen."

Identitetstyveriet kan blandt andet ske ved, at ofret afgiver personlige oplysninger som navn, bankoplysninger og i værste fald dit CPR-nummer. Med de oplysninger har bagmanden mulighed for at oprette falske bankkonti og optage lån i ofrets navn og have enorme økonomiske implikationer for offeret.

Vi frygter det men handler ikke på det

Trods så stor bevågenhed på it-truslen i befolkningen, er det de færreste, der tager deres forholdsregler, viser Mimecasts undersøgelse.

Mails er en af de primære veje til at udføre cyberangreb, og her hersker der udbredt uforsigtighed.

24 procent af de adspurgte følger eksempelvis ikke de gængse råd i forhold til at spotte en trussel – blandt andet at tjekke for stavefejl i mailens tekst eller kigge på mailadressen, som i langt de fleste tilfælde vil fremstå kryptisk.

Derudover tøver alt for få med at åbne mails fra venner, familiemedlemmer og virksomheder, som de har tiltro til.

En tendens som Niels Frederiksen kalder "alarmerende":

"Mails er den primære kilde til alt fra ransomware til phishing, så den bedste måde at undgå både kreditkortsvindel og identitetstyveri på nettet er ved at være ekstremt kritisk, når man åbner sin mailindbakke."

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S