Artikel top billede

(Foto: Asus PR)

Nu styrer den store Steam-spilbutik mod Chromebook – men langt fra alle får glæde af den

Steam vil til at åbne sin spilbutik på Chromebooks. Det er der store perspektiver i.

Chromebook og det ombordværende ChromeOS har ikke haft ry for at være særlig møntet på gamere og andre spillefugle.

Med sit fokus på primært web-baserede applikationer, har Chromebooks og deres styresystem ChromeOS oftest handlet om at kunne gengive web-apps uden for meget tøven.

Eventuelle spil kunne findes i de tilpassede Android-apps, men da disse er optimeret til mobilen.

De seneste par år er der dog dukket stadigt flere tegn på, at den populære spil-butik Steam skulle have kurs mod de ChromeOS-baserede maskiner via et Google-projekt døbt ’Borealis’.

Ifølge netmediet 9to5google er der dukket en tidslinje op for udrulningen af netop Steam-butikken til ChromeOS. Denne er dog ikke offentliggjort.

Kommer først til disse computere

Hvad der til gengæld er dukket op, er en oversigt over hvilke enheder, der først vil fungere i samspil med Steam til ChromeOS.

Disse fremgår af selve kildekoden til kommende ChromeOS versioner.

Her fremgår seks aktuelle Chromebook modeller, samt en endnu uudgiven model fra Lenovo, som værende de første, der får adgang til spil-butikken og dermed de udvidede spilmuligheder.

  • Volta – Acer Chromebook 514 (CB514-1H)
  • Volet – Acer Chromebook 515
  • Voxel – Acer Chromebook Spin 713 (CP713-3W)
  • Delbin – ASUS Chromebook Flip CX5 (CX5500)
  • Drobit – ASUS Chromebook CX9 (CX9400)
  • Elemi – HP Pro c640 G2 Chromebook
Ud over listen fremgår en oversigt hvilke hardware-krav, der skal efterleves før butikken kan sættes i sving.

Heraf fremgår, at ens enhed skal have mindst syv gigabyte ram ledig og at processoren skal være i Intels i5 eller i7 familie af midrange og high-end processorer af 11. generation eller nyere.

Hvad det betyder

De tydelige tegn på at Steam og Google nu synes at satse på ChromeOS som en spilplatform, kan have flere omsiggribende konsekvenser.

Dels betyder det, at Steam søger efter at stå på et andet ben end den altdominerende Windows-platform, hvor Microsoft og Google æder sig ind på selskabets forretning, med henholdsvis Xbox Game Pass og Stadia/Google Play Games.

Samtidig betyder det, at Steam udvider antallet af Linux-baserede enheder (som ChromeOS) med adgang til butikken, hvilket vil give udviklere større incitimanter til at understøtte Linux-titler.

Slutteligt vil trækket give computer-producenterne incitamenter til at udvikle kraftigere Chrome-enheder, blandt andet i samarbejde med Nvidia, som allerede synes at være i færd med at arbejde på dedikerede grafikkort til Chromebooks.

Den tendens er i tråd med den, som blandt andre Microsoft og Google har iværkssat med deres bestræbelser på at få software og styresystemer til at fungere på et stadigt bredere udvalg af enheder.

En udvikling du kan læse mere om herunder: