Det er tydeligt at der er blevet brugt mange kræfter på at sørge for at både musen og computeren ligner originalerne, men det havde været endnu sjovere hvis tastaturet kunne bruges og diskettedrevet fungere som memory-card slot. (Foto: Thomas Blichfeldt)

Anmeldelse: Amigaen er blevet vækket til live igen

Med Amiga 500 Mini er det igen blevet mulig at genopleve nogle af 90’ernes største spilklassikere, og oplevelsen skuffer ikke.

Lang tid før der var noget der hed PlayStation eller Xbox, var der på det nærmeste kun et navn af finde i de danske hjem når det gjaldt elektronisk underholdning: Commodore. Nogle vil stadig kunne huske at have bakset med båndstationer og tonehoveder, for at få spillene til at virke på Commodore 64, men for mange vil det være efterfølgeren til den platform der for alvor sætter gang i nostalgien.

Amiga så første gang dagens lys i midt-firserne med Amiga 1000-modellen, men det var den billigere Amiga 500 der for alvor satte gang i salget herhjemme og i resten af Europa. Her var tale om en computer der mildest talt var langt forud for sin tid, og tilbød både grafik, lyd og hastighed på et plan som få andre daværende computere kunne konkurrere med. Den slags gjorde den naturligvis også ideel som spilplatform.

Og netop spillene var måske mere end noget andet hvad der endte med at definere computeren. Kick Off-serien og senere Sensible Soccer var fodboldgiganterne inden FIFA-serien. Monkey Island og Indiana Jonas and the Last Crusade nærmest definerede adventure-genren. Bitmap Brothers række af fabelagtige udgivelser som Speedball 2, Xenon 2: Megablast og The Chaos Engine gjorde dem til den første udvikler med ”coolness”-faktor, mange år inden nogen så meget som havde tænkt på navnet ”Rockstar Games”.

Og så var der alle de danske hits, som Søren Grønbechs maniske Datastorm og fantastisk smukke Sword of Sodan, samt Martin B. Pedersen og Torben B. Larsens fabelagtige Hybris og Battle Squadron. Og hvilket barn af 90erne kan glemme den Skærmtrolden Hugo?

Derfor var det naturligvis også et spørgsmål om tid før Amiga’en skulle genoplives, og det er den nu blevet i mini-format, præcis ligesom vi også tidligere har set det med forskellige Nintendo og Sega-konsoller.

Amiga 500 Mini som den nye variant er blevet navngivet, er i sin lille form en imponerende detaljeret klon af den gamle klassiker, der i både farver og plastic-valg har store ligheder med originalen.

På bagsiden findes godt nok nu USB-porte, en HDMI-udgang og en USB-C indgang til at sørge for strømtilførelsen, mens diskettedrevet på højre side udelukkende er med som visuel repræsentation uden nogen funktion. Et løjerligt valg er også at maskinen ikke kommer med en strømforsyning, hvilket betyder at man skal lede sine skuffer igennem efter en smartphone-oplader (5V/1A, 5W) som kan bruges til formålet.

Med i pakken får man både en controller (baseret på CD32-controlleren) og en genskabelse af den klassiske, kantede ”The Mouse”-mus fra den oprindelige Amiga 500.

Musen fungerer fint, er knapt så ergonomisk som moderne varianter, og er blevet givet klikkende swiches til knapperne frem for membran-varianterne fra originalen, samt en optisk sensor i stedet for den gamle kugle-teknologi. Controlleren er mere problematisk, med en styrekryds der er alt for tungt, savner præcision og generelt er ubehageligt at bruge efter kort tid. Resten af controlleren beskrives bedst som ”brugbar”, med rimelige knapper og ergonomi, alt sammen pakket ind i en plastikskal der ikke virker særlig robust.

Det hele er hurtigt sat til fladskærmen og lige så hurtig startet op, hvor man mødes af en simpel menu der fint og overskueligt viser de 25 forskellige spil som maskinen sælges med.

Udvalget er en blandet landhandel, der vækker lige så meget glæde som forundring. Mens Alien Breed, Another World, Pinball Dreams, Speedball 2, The Chaos Engine og The Lost Patrol synes helt på sin plads, kan man undre sig over hvem der bestemte at Dragon’s Breath, F-15 Combat Pilot og Titus the Fox også skulle med i samlingen.

Heldigvis er det forholdsvist let at tilføje til udvalget af spil, da den lille Amiga også understøtter spil fra en USB-nøgle. På den officielle hjemmesiden kan man således hente et lille program, hvorefter man kan overføre spil i .lha-format – hvis altså man ejer dem naturligvis. Det hele fungerer upåklageligt og understøtter både ECS og AGA-formaterne.

Amiga 500 Mini er på langt de fleste kanter en charmerende oplevelse, og trods at software-fronten stadig mangler en lille smule finpudsning, er der samtidigt tydeligt blevet tænkt over funktionaliteten. Det betyder at stort set hele oplevelsen kan konfigureres som man ønsker, også de spil man selv tilføjer, hvis altså bare man har mod på at nørkle lidt med det hele. Samtidigt har udvikleren fortalt at der stadig bliver arbejdet med hele pakken, og software-opdateringer er noget der vil komme løbende.

Som købt pakke er Amiga 500 Mini en hyggelig oplevelse der gør langt det meste rigtig fint, men ønsker man en mere fuldendt oplevelse skal man finde sin egen Amiga-samling frem og overføre dem til den lille maskine. Gør man det, er der en god chance for highscore-jagten i Pinball Fantasies, kontaktsporten i Speedball 2 og måljagten i Sensible Soccer vil tryllebinde på ny.